بزرگان صنعت بیمه در حاشیه زیان

افزایش سرمایه ، نرخ دستوری ثالث ، تخفیف های غیر فنی در ثالث ، نرخ شکنی در رشته های غیرثالث و الحاقیه های برگشتی سبب شده که فعالیت شرکت های بیمه تحت تاثیر واقع شود و در نهایت زیان ده باشند و سود پرداختی پایین داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز فصل مجامع شرکت های بورسی به اتمام رسید و فرصتی مناسبی برای تحلیل و ارزیابی کارنامه شرکت های بیمه است.

بدون شک سود صاحبان سهام از برجسته ترین نکات صورت های مالی شرکت ها محسوب می شود در این راستا  یکی از نکات قابل توجه عملکرد شرکت های بیمه در سال مالی منتهی به 93 میزان سود پرداختی سه شرکت دولتی خصوصی شده یعنی آسیا ، البزر و دانا است که سهم بالایی از بازار بیمه رابه خود اختصاص داده اند.

بر اساس آمار موجود سود تحقق یافته  سه شرکت بزرگ بیمه کشور یعنی البرز ، آسیا و دانا به ازای هر سهم به ترتیب بالغ بر 142 ، 93 و 85 ریال و سود پرداختی این سه شرکت به ازا هر سهم به ترتیب 46 ، 10 و 9 ریال   اعلام شده است.

این در حالی است که شرکت آسیا در سال 93 با 2.12 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی ، شرکت بیمه البرز با 1.14 هزارمیلیارد تومان و بیمه دانا با  1.54 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی هر کدام به ترتیب 10.42 درصد ، 6.80 درصد و 5.40 درصد از سهم کل بازار را به خود اختصاص داده اند که روی هم رفته این سه شرکت ، 22.53 درصد از بازار را در اختیاردارند که اگر سهم حدود 40.61 درصدی بیمه ایران را اضافه کنیم این چهار شرکت بیمه بالغ بر 63.4 درصد سهم بازار بیمه ایران را دارا هستند.

این در حالی است که شرکت های بیمه خصوصی نسبت به شرکت های دولتی واگذار شده ، سود بیشتری را در میان صاحبان سهام خود تقسیم کردند .

ابوطالب قره چماقلو ، کارشناس صنعت بیمه ، به ارزیابی علل اساسی سود پرداختی پایین شرکت های بزرگ بیمه پرداخت و گفت : صنعت بیمه فریاد می زند که زیان ده است اما دولت همچنان نرخ دستوری اعمال می کند و اعمال نرخ دستوری بدان معناست که  به زیان ده بودن این صنعت هنوز باور ندارد ، اما با برگزاری مجامع و سود اندک پرداختی شرکت های بیمه رده اول که همچنان حتی پس از واگذاری وابستگی شان به دولت باقی است ، مشخص گردید که این شرکت ها نیز به حاشیه زیان رسیده اند.

به گفته وی سودی که دانه درشت های بیمه به سهامداران خود پرداخت کردند در حالیکه سهم بالایی از بازار بیمه را در اختیار دارند نا خودآگاه این جمله را در ذهن متبادر می کندکه آیا این همه نشانه مبنی بر زیان ده بودن صنعت بیمه کافی نیست؟

وی در تشریح علل پایین بودن سود پرداختی سه شرکت بزرگ بیمه ای گفت : یک بخش از سود پایین شرکت های بیمه به دلیل افزایش سرمایه از محل ذخیره و سود سنواتی انباشته است زیرا افزایش سرمایه خودبخود سود را می شکند اما با وجود همه اینها اندک بودن سود پرداختی برخی شرکت ها قابل تامل است و حتی افزایش سرمایه هم نمی تواند توجیهی برای آن باشد.

مهندس طالب خاطر نشان ساخت: دلیل دیگری که سهم عمده ای در زیان ده بودن شرکت های بیمه و در نهایت شناسایی سود پرداختی پایین دارد ، اعمال نرخ دستوری در رشته ثالث از سوی دولت است.

قره چماقلو معتقد است ، با وجود نرخ دستوری که در صنعت بیمه وجود دارد باید منتظر ورشکستگی در صنعت باشیم.

به گفته وی با وجود نرخ دستوری ثالث از یک سو و مسابقه شرکت های بیمه در نرخ شکنی از سوی دیگر نمی توان انتظاری غیر ازین داشت.
وی تاکید کرد: رقابت بر سر نرخ شکنی های غیر فنی ، رقابت نیست، مسابقه مرگ است.

این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به پرتفوی سنگین برخی  شرکت های بیمه در ایران خودرو همراه با 20 درصد الحاقیه برگشتی گفت : بسیاری از شرکت های بیمه به خصوص در ایران خودرو دارای الحاقیه های برگشتی بالای 20 درصد هستند که کاملا غیر حرفه ای است و عملا با این شرایط چیزی نمی ماند که به سهامدار برسد واز سوی دیگر تخفیف های نجومی هم  ارایه می دهند و در بسیاری از موارد هم علاوه بر رشته ثالث در سایر رشته ها نیز مسابقه تخفیف برگزار می کنند.

قره چماقلو عنوان کرد: افزایش سرمایه ، نرخ دستوری ثالث ، تخفیف های غیر فنی در ثالث ، نرخ شکنی در رشته های غیرثالث و الحاقیه های برگشتی سبب شده که فعالیت شرکت های بیمه تحت تاثیر واقع شود و در نهایت زیان ده باشند و سود پرداختی پایین داشته باشند.

این کارشناس صنعت بیمه اظهار داشت : گویا صنعت بیمه نمی خواهد ببیند که سود عملیاتی حاصل از کل رشته ثالث برای کل صنعت بسیار کمتر از درآمدی است که ایران خودرو ناشی از صدور بیمه صفر کیلومتر شناسایی کرده است و سوال اینجاست که آیا همه این ها نشانه زیان ده بودن صنعت نیست ؟

وی در ادامه بابیان اینکه دولتی ها هم نشان داده اند که در این دومینوی مرگ از سایرین عقب نیستند ، گفت: شرکت هایی روی محور امن حرکت می کنند که حرفه ای رفتار می کنند و اقدامات انتحاری ندارند.

منبع:ریسک نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −  20  =