رشد مقطعی اونس به سکه کمک کرد

روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3295 تومان آغاز کرد که 5 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روز دوشنبه، دلار به دومین افزایش پیاپی«نه» گفت تا شاخص بازار ارز به کانال 3200 تومان بازگردد.

  این روند به لطف «میانداری بازارساز ارز» رقم خورد و دلار که روز یکشنبه به قیمت 3300 تومان رسیده بود، روز گذشته با 5 تومان افت به بهای 3295 تومان رسید. فعالان بازار ارز، این افت  به«عرضه درهم در بازار دبی»، «عرضه ارز بازیگران بازارساز در روزهای شنبه و یکشنبه» و «انتظارات معامله‌گران بزرگ» نسبت دادند. روز دوشنبه، این شایعه در بازار ارز وجود داشت که یکی از بانک‌های بزرگ دولتی از بعدازظهر روز یکشنبه در بازار دبی به عرضه ارز پرداخته است.

گر چه هیچ نشانه‌ای دال بر «رد» یا «تایید» این نشانه نبود، عده‌ای از فعالان تایید کردند که صرف اعلام این خبر موجب شد بازار معاملات خود را با نرخ فروش پایین‌تری نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه، آغاز کند. با وجود این، برخی دیگر از فعالان این کاهش را بیشتر ناشی از نوسانات طبیعی بازار دانستند. به گفته آنها، دلار معمولا پس از افزایش یا کاهش هیجانی، قیمت خود را «اصلاح» می‌کند. در نتیجه به نظر آنها کاهش روز دوشنبه، بیشتر ناشی از همین اصلاح قیمت بوده است تا  عرضه ارز در دوبی.روز گذشته بهای سکه بی‌توجه به کاهش دلار، همسو با رشد اونس در بازارهای جهانی در مقطعی از روز حرکت کرد و با هزار تومان رشد به 875 هزار تومان رسید.

میانداری بازارساز ارزی
فضای بازار ارز روز دوشنبه عمدتا کاهشی بود تا عرضه بازیگران بازارساز رسمی نسبت به دو روز ابتدایی هفته کمتر شود. در روزهای شنبه و یکشنبه که تقاضا در بازار بالا بود، بازارساز ارزی عملیات سنگینی را برای پاسخگویی به تقاضا آغاز کرد و در هر سطحی که تقاضا وجود داشت، به عرضه ارز پرداخت. این عملیات عرضه ارز که به‌واسطه شفاف‌سازی در سامانه سنا ثبت می‌شود، چندان مطلوب بازیگران غیررسمی که چندان تمایلی به ثبت معاملات نداشتند، نبود. با حضور جدی بازارساز و عرضه ارز، معامله‌گران بزرگ غیررسمی فضا را برای نوسان‌گیری مهیا ندیدند و ترجیح دادند که در بازار روز دوشنبه فعالیت چندانی نداشته باشند. در واقع روز دوشنبه، بازارساز ارزی«میاندار بازار» بود و پاسخ به تقاضا موجب شده بود که نبض بازار در دست این‌بازارساز  قرار بگیرد و نقش معامله‌گران غیررسمی به حداقل ممکن برسد. عامل سوم تاثیرگذار در بازار ارز، به انتظارات معامله‌گران غیررسمی مربوط است.

آنها که انتظار دارند قیمت دلار در دراز مدت تحت‌تاثیر توافق هسته‌ای در مسیر کاهشی قرار بگیرد، در روزهای اخیر تمام تلاش خود را برای نوسان‌گیری انجام دادند، اما حضور جدی بازارساز موجب شد که روز دوشنبه آنها از بازار کناره بگیرندبه عبارت دیگر تحت تاثیر بازار ساز انتظارات معامله‌گران تا حدی تعدیل شد. کم تقاضا بودن روز دوشنبه دلار در نرخ‌های اعلامی بازیگران بازارساز رسمی و فقدان خرید از سوی معامله‌گران مشهود بود. در مقاطعی از روز گذشته، بازیگران بازارساز نرخ‌های فروش خود را اعلام کردند، ولی معامله‌گران غیررسمی تمایلی به خرید نشان ندادند.

روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3295 تومان آغاز کرد که 5 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه روز، بهای این ارز تا نرخ 3287 تومان پایین آمد، ولی در انتهای روز، دلار با مقداری رشد روبه‌رو شد و با همان قیمت 3295 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت، نرخ کف فروش دلار در مقیاس معاملات عمده تا ساعت 3 بعدازظهر بود. در این ساعت، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های مجاز کمی بالاتر یعنی 3300 تومان بود.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =