روحانی: در روز اجرای توافق تمام تحریم‌ها رفع می‌شود حتی تسلیحاتی /۳

روحانی گفت: امروز در فردو بیش از هزار سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت. بخشی از فردو درباره تحقیق و توسعه درباره ایزوتوژهای پایدار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  رییس جمهوری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با مردم بعد از توافق هسته ای گفت: آنها می گفتند دوران محدودیت شما 20 سال بعلاوه 25 سال باشد. بعدها می گفتند 20 سال و 10 سال و گفتند حرف آخر 20 سال است و کوتاه نمی آییم. ولی در مذاکرات روزهای آخر به 8 سال تقلیل یافت.

درباره تحقیق و توسعه می گفتند فقط راجع به IR1 برای ایران امکان پذیر است. حرفی بود مضحک و غیرمعقول. چون این را که داشتیم و تحقیق و توسعه معنایی درباره اش نداشت. بعدها گفتند حداکثر IR2 . توافقی میخواستیم که در روز اجرای توافق تزریق گاز به IR8 آغاز شود و ما امروز به همین دست یافتیم.

راجع به اراک می گفتند راکتور باقی بماند ولی آب سنگین معنا ندارد و خط قرمز قطعی ماست. امروز در شرایطی توافق شده است که در توافق مشترک به صراحت از آب سنگین رآکتور اراک یاد شده است و این راکتور با همان ماهیت آب سنگین با ویژگی هایی که در توافق آمده تکمیل می شود. 

نسبت به فردو می گفتند نام فردو بردن هم سخت است و شنیدنش سخت تر. نه شما بگویید و نه ما می شنویم. بعد گفتند در فردو هیچ سانتریفیوژی نباشد و مرکز تحقیقات ایزوتوژ خواهد بود. بعد از ماه ها رایزنی گفتند فقط یک آبشار 164 تایی باشد. خلاصه کنم امروز در فردو بیش از هزار سانتریفیوژ استقرار خواهد  داشت. بخشی از فردو درباره تحقیق و توسعه درباره ایزوتوژهای پایدار خواهد بود.

درباره تحریمها می گفتند باید ماهها بگذرد و اعتماد یابیم تا به تدریج بعدش تحریمها نه لغو که تعلیق کنیم. اسم لغو را نبرید. در سالهای بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد کردیم قدم به قدم لغو شود. امروز به ملت شریف ایران اعلام میکنم که طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریمها، حتی تحریمهای تسلیحاتی و موشکی و اشاعه ای هم به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریمهای مالی و بانکی و مربوط به بیمه و حمل و نقل و مربوط به پتروشیمی و فلزات گرانبها و تمام تحریمهای اقتصادی به طور کامل لغو و نه تعلیق خواهد شد. حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می شود. برای 5 سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو می شود. در زمینه اشاعه ای هم کالاهای دومنظوره در کمیته ای مورد بررسی قرار میگرد و نسبت به لغو قطعنامه های سازمان ملل می گفتند قطعنامه ای که اجرا نکردید چطور لغو کنیم؟
منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =