بانک کشاورزی در ۷۸ سالگی**

دکترمحمد طالبی*

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی 78 سال قدمت دارد. این بانک در سال 1312 (1933 میلادی) تاسیس شده و از همان بدو تاسیس، هدف اصلی بانک، تامین مالی بخش کشاورزی بویژه در مناطق روستایی بوده است. با توجه به فراوانی جمعیت کشاورزان، سهم اشتغال در بخش کشاورزی و نقش و اهمیت محصولات کشاورزی در تغذیه و سبد غذایی مردم ایران، بانک کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین موسسات مالی دولتی همواره در کانون توجهات دولت و نهادهای حاکمیتی قرار داشته است. در طی این 78 سال، همواره سهم بانک از تأمین مالی بخش کشاورزی حداقل 60 درصد بوده است و این گویای کمک های شایان بانک کشاورزی است.


در حال حاضر بانک کشاورزی ، قریب به 50 میلیون حساب دارد و تعداد مشتریان آن 44 میلیون است و در هر سال بیش از 5/1 میلیون فقره تسهیلات می پردازد؛ طی چهار سال اخیر بانک کشاورزی به توسعة‌ سیستم های خود به صورت سیستم متمرکز بانکداری یکپارچه (Core Banking) پرداخته به گونه ای که در حال حاضر تمامی (1906) شعبه به صورت شبکه بهم متصل تبدیل شده اند.

با استفاه از این زیر ساخت، خدمات نوین بانکداری الکترونیکی ازطریق کانالهایی نظیر تلفنبانک، موبایل بانک، SMS بانک وبانکداری اینترنتی ، دستگاههای خودپرداز، پایانه های فروش، درگاههای خرید (Payment Gateway) به مشتریان بانک عرضه می شود.


خانم ها و آقایان، بانک کشاورزی با هدف همسو کردن فعالیت های کشاورزان با بانکداری نوین،نسبت به صدور بیش از سه میلیون کشاورز کارت اقدام کرده است. همچنین با هدف بانک پذیر کردن و آشنایی اولیه گروه سنی کودکان و نوجوانان- بعنوان مشتریان آتی بانک- خدمات کودک و نوجوان برای این گروه از مشتریان طراحی نموده است.


در این بخش از سخنانم باید به توسعه فعالیت بیمه ای محصولات کشاورزی در کنار توسعه انواع خدمات بانکداری نوین نیز اشاره کنم. بیمه محصولات کشاورزی در ایران قدمتی 28 ساله دارد و خوشحالم به اطلاع شما برسانم که در طی این مدت، تعداد محصولات تحت پوشش خدمات بیمة این بانک از (9) محصول به (130) محصول یعنی رشدی معادل (1344) درصد داشته است. این در حالی است که ایران بنا به موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی همواره در معرض خطرات و بلایای طبیعی قرار دارد. از (40 نوع) خطرات و بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا، ایران با (31) خطر و بلای طبیعی مواجه است که این امر وظیفه خطیر بانک کشاورزی را برای پیشگیری و جبران خسارات وارده بر کشاورزان نشان می دهد.


بانک کشاورزی برای تامین مالی بخش کشاورزی همواره به تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود توجه داشته به گونه ای که با حضور در بازارها و مراکز پولی شهرهای بزرگ کشور و ارائه خدمات متناسب با نیازهای این بازارها نظیر خدمات صرافی و خرید و فروش ارزی، خدمات گشایش اعتبار اسنادی، خدمات کارگزاری و خرید و فروش سهام بتواند در تامین منابع مالی به بخش کشاورزی موفق عمل نماید.


سایر اقدامات بانک برای تنوع بخشیدن به سبد درآمدی آن با محوریت خدمات الکترونیکی عبارتند از :
-افزایش تعداد پایانه های فروش (POS) از 123021 به (145000) طی 2 سال
-افزایش تعداد دستگاههای خودپرداز از 1372 به 1956 طی 2 سال
-افزایش تعداد کیوسک بانک ها از 113 به 200 عدد
-توسعه بازار خدمات کارتهای بانکی به شرح :
*کارت ملی جوان 650.734
*ایران کارت (مختص زنان) 507.750
* مهرکارت نوجوان 294.133
*کشاورز کارت 3.651.242
دوباره تاکید می کنم که صدور بیش از سه میلیون کشاورز کارت با هدف آشنایی بیشتر کشاورزان با خدمات نوین بانکداری و انجام تراکنش های بانکی از روشهای کم هزینه تر صورت گرفته است.


بانک کشاورزی از ابتدای تاسیس در تامین مالی خرد بخش کشاورزی، نقش کلیدی داشته است. چون اعتبارات کوچک به کشاورزان می پرداخته تا به کمک این تسهیلات به انجام فعالیت های اقتصادی کوچکی نظیر فعالیت های زراعت و باغبانی، پرورش دام و طیور و غیره بپردازند.

 با گسترش فعالیت های بانک کشاورزی، فعالیت در حوزه تامین مالی خرد با رویکرد جدید توسعه یافته است. بدین ترتیب که بانک با طبقه بندی گروه مشتریان خرد خدمات متفاوتی را در بخش اعتبارات خرد به آنها ارائه می دهد. به عنوان مثال از سال 1373 (1994 میلادی) طرح حضرت زینب با هدف ارائه اعتبارات کوچک، کوتاه مدت و با ضمانت های زنجیره ای (Small, Short & Chained Guarantee) به زنان روستایی سرپرست خانوار به منظور ایجاد اشتغال و فعالیت های اقتصادی کوچک پرداخت شده است.


علاوه بر این طرح، سایر طرحها با تمرکز بر ارائه خدمات به زنان در بانک کشاورزی طراحی و در قالب خدمات به این گروه ارائه می شود .

 

*مدیر عامل بانک کشاورزی

** این مقاله بخشی از متن سخنرانی دکتر طالبی در افتتاحیه شصتمین اجلاس اتحادیه منطقه ای اعتبارات کشاورزی و روستایی آسیا و اقیانوسیه(آپراکا) است. متن کامل سخرانی را اینجا بخوانید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =