چرا طلای جهانی ارزان شد؟

نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار طلا در هفته منتهی به 28 ژوئن 2015-7 تیرماه 94 نشان میدهد که روند قیمت طلا در این هفته نزولی بوده که عوامل اثرگذار بر آن ایجاد امید در حل بحران بدهی یونان، افزایش ارزش بازارهای جهانی سهام و تضعیف یورو در برابر دلار آمریکا بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ازتسنیم نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار طلا در هفته منتهی به 28 ژوئن 2015-7 تیرماه 94 نشان میدهد که روند قیمت طلا در این هفته نزولی بوده که عوامل اثرگذار بر آن ایجاد امید در حل بحران بدهی یونان، افزایش ارزش بازارهای جهانی سهام و تضعیف یورو در برابر دلار آمریکا بود.

برهمین اساس، نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1184.01-1171.55 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. متوسط بهای طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 1.35 درصد کاهش یافت.

بهای طلا روز دوشنبه با افت محسوسی همراه بود با بروز نشانه‌هایی مبنی بر پیشرفت در مذاکرات پیرامون بدهی یونان، بازارهای سهام جهان جهش یافت و در نتیجه، تقاضا برای دارایی بی‌بازده طلا کاهش یافت. همین امر کافی بود تا سقوط قیمت طلا در بازار جهانی رقم خورد. بهای طلا در این روز با 1.3 درصد افت به سطح 1184.01 دلار در هر اونس رسید. در حالی که به طور معمول با افزایش نااطمینانی‌ها، تقاضا برای دارایی امن طلا افزایش می‌یابد، اما در بحران اخیر یونان، این نوع تقاضا چشم‌گیر نبود.

روز سه شنبه، علاوه بر رشد بازارهای سهام دنیا به دلیل تخفیف بحران بدهی یونان تضعیف یورو در برابر دلار آمریکا نیز عامل دیگری شد تا بهای فلز زرد رنگ کاهش یابد. در این روز بهای طلا با 0.7 درصد افت به سطح 1176.79 دلار در هر اونس رسید. این سومین روز پیاپی افت بهای طلا بود که عوامل به غیر از نرخ بهره آمریکا در ان نقش آفرینی می‌کرد.

روز پنجشنبه، بهای طلا به میزان ناچیزی افت کرد و دلیل آن نیز همان عواملی بود که در طول هفته روند نزولی بهای بازار را شکل داد. انتظار، استراتژی اصلی فعالان بازار در این روز بود. معامله گران چشم بر تحولات یونان داشتند و اقدام به خرید و فروش به شکل جدی نمی‌کردند از همین رو بهای طلا تنها با 0.2 درصد افت در پایان معاملات این روز به سطح 1172.95 دلار در هر اونس رسید. نکته جالب توجه دیگر در این روز آن بود که بزرگترین صندوق مبادله‌گر دارایی که طلا نگهداری می‌کند، بیشترین خرید روزانه خود را از دوم فوریه انجام داد و اقدام به خرید 6.9 تن طلا کرد.

روز جمعه، بازار طلا در ابتدا با افت مواجه شد، به گونه‌ای که بهای بازار به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای خود رسید. اما پس از آن با خرید بیشتر معامله‌گران، بهای بازار اندکی رشد داشت. در نهایت بهای بازار با افت اندک 0.1 درصد در سطح 1171.55 دلار در هر اونس رسید.

منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  11  =  17