امید اندک کارشناسان به طلا

افت نیم درصدی بهای اونس طلا در هفته کاری گذشته با وجود تشدید نگرانی‌های درباره آینده اقتصاد یونان، باعث اختلاف‌نظر سرمایه‌گذاران خرد بازار فلزهای گرانبها با کارشناسان این حوزه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اونس فلز زرد هفته گذشته توانست اندکی از کمترین قیمت خود در 5/ 3 ماه گذشته بالاتر بایستد، اما این امر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران خرد را افزایشی نکرد. نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که این دسته از سرمایه‌گذاران برای پنجمین هفته متوالی «کاهشی» مانده‌اند، اما با وجود ثبت دومین هفته کاهشی اونس، برخی کارشناسان حرفه‌ای از احتمال رشد طلا در روزهای کاری آینده گفته‌اند.

در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 211 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 119 نفر معادل 56 درصد کاهش و 62 نفر معادل 29 درصد، افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند، 3 نفر معادل 14 درصد نیز از خنثی بودن قیمت‌ها گفته‌اند. اما برآیند نظر کارشناسان برای سومین هفته متوالی، جهت‌گیری قاطعی ندارد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 44 درصد، افزایش و 7 نفر معادل 39 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، 3 نفر معادل 17 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.
بدبینی به بازار طلا در میان سرمایه‌گذاران خرد در هفته‌های گذشته به‌طور پیوسته رو به رشد بوده، با این همه برخی از افراد گمان می‌کنند که روند افت قیمت‌ها ممکن است به پایان خود نزدیک شده باشد، ولی یکی از مخاطبان «کاهشی» کیتکو برای این پایگاه اینترنتی نوشته است: «در شرایط حاضر هیچ دلیلی برای رشد قیمت طلا وجود ندارد.»
بارت ملک، رئیس بخش استراتژی کالاهای پایه در موسسه «تی دی سکیوریتیز» می‌گوید گرچه داده‌های اشتغال‌زایی آمریکا در ماه ژوئن که روز جمعه منتشر شد ناامیدکننده بود اما انتظارها درباره افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر با تغییری مواجه نشده است: «حقیقت این است که در ماه ژوئن بیش از 200 هزار شغل در اقتصاد آمریکا ایجاد شده و هر رقمی بالای 200 هزار مورد کاملا خوب است.» فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد موسسه «آر‌جی‌او فیوچرز» هم می‌گوید که سرمایه‌گذاران از ناتوانی طلا در رشد تحت‌تاثیر اخبار حمایت کننده از قیمت‌ها، ناامید شده‌اند، اما او می‌گوید که عدم قطعیت ژئوپلیتیک در اروپا و یونان می‌تواند اونس را 30 تا 40 دلار بالا ببرد. با این همه او می‌افزاید: «در حال حاضر هیچ دلیلی برای خرید طلا وجود ندارد.»   

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  1