تاثیر رفع تحریم ها بر بازارهای داخلی

بخش های مختلف داخلی نسبت به 13تن طلای آزاد شده واکنش های متفاوتی نشان خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدرضا سعدی- استاد دانشگاه علامه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اخبار پولی مالی  با ابراز این که با باز شدن درب های اقتصاد کشور به روی اقتصاد جهانی، بازارهای داخلی تاثیرات متفاوتی خواهند پذیرفت، توضیح داد: احتمالا بازار بورس افزایش قیمت خواهد داشت اما بازارهای کالا تا مادامی که کالا وارد بازار شود، با رکود مواجه خواهد بود.
وی ادامه داد: تحریم ها باعث شده که ایران نتواند از دیگر کشورها، خرید بی واسطه انجام دهد و همین واسطه ها باعث افزایش قیمت ها شده است. اما با از بین رفتن تحریم ها به طور ناگهانی باعث کاهش قیمت ها نمی شود و زمان میبرد تا وضعیت بازارهای پولی عادی شود و مبادلات تسهیل گردد. بدین ترتیب با افزایش واردات شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود و از سویی رقبا برای گرفتن بازار به کاهش قیمت ها متوسل خواهند شد.
سعدی افزود: کاهش قیمت ها در بازار کالا و خدمات تحت تاثیر چند عامل است. اول تغییر شرایط حمل و نقل دوم تغییر شرایط بازارهای پولی، سوم افزایش واردات و چهارم شکل گیری رقبای جدیدی است که برای حضور در بازار سیاست کاهش قیمت را در پیش می گیرند.
وی اذعان داشت: در بازار بورس امید می رود که شاخص های افزایش یابند و هم چنین رفتار سیاسی سیاست مداران است که بر این بازار تاثیر عمده می گذارد. هم چنان که مشاهده شد در زمانی که توافق اولیه ی هسته ای در سوییس اعلام شد، قیمت ها در بازار داخلی دچار نوسان مقطعی شد اما این حالت به زودی از بین رفت و بازار به حالت اولیه بازگشت.
وی تصریح کرد: آن چه مهم است این است که منابع آزاد شده درست مدیریت شود و دولت در بسیاری از موارد روش خود را تغییر دهد. برای مثال واسطه گری را کنار بگذارد و از رانت خواری خصولتی ها جلوگیری به عمل آورد. در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که سیاست های درست پولی و مدیریت نقدینگی از افزایش تورم جلوگیری کند و بازار پس از مدتی به شرایط رونق برسد.    

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =