بی‌اعتنایی یورو به یونان

یورو در شرایطی که بحران بدهی یونان و عقب افتادن پرداخت اقساط وام این کشور به صندوق بین المللی پول، ارز واحد اروپایی را تحت فشار قرار داده است، به نخستین رشد سه ماهه از سال 2014 دست پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کمتر از سه ماهه پیش تحلیلگران انتظار داشتند یورو ژوئن را در سطح 1.06 دلار به پایان برساند و اکنون پیش بینی می‌کنند در پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی 1.07 دلار معامله خواهد شد.

الکسیس تسیپراس، نخست وزیر یونان از صندوق مکانیسم ثبات اروپایی که همه نیازهای مالی این کشور را تا دو سال آینده تحت پوشش قرار می‌دهد، درخواست کمک کرده است. شاخص دلار پس از اینکه جیمز بولارد، رییس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس اعلام کرد خطر سرایت بحران یونان اندک است، برای دومین روز صعود کرد.

با وجود ابهام درباره سرنوشت یونان، یورو بر با تکیه بر عوامل بنیادین که بهبود یافته اند، صعود کرده است. ارز واحد اروپایی در ماه گذشته 1.5 درصد و در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 3.9 درصد در برابر دلار صعود کرد و در آخرین معاملات هر یورو 1.1147 دلار مبادله شد اما ارز واحد اروپایی در برابر ین ژاپن تغییر چندانی نداشت و 136.57 ین مبادله شد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرده یونان مهلت تعیین شده برای پرداخت 1.7 میلیون دلار از اقساط وامش را از دست داده و این اتفاق با پایان زمان کمک مالی اروپا به این کشور مصادف شده است. یورو ماه گذشته در برابر احتمال خروج یونان از منطقه ارزی واحد انعطاف پذیری فوق العاده ای نشان داد.

ذخایر یورو که از سوی بانکهای مرکزی جهان نگهداری می‌شوند، در سه ماهه اول سال 2015 که ارزش این ارز در پی اجرای برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا به کمترین سطح از سال 2002 رسید، کاهش یافت.

شاخص دلار بلومبرگ که این ارز را در برابر سبدی از 10 ارز بزرگ دنبال می‌کند، 1.7 درصد در سه ماه منتهی به ژوئن کاهش یافت که نخستین کاهش سه ماهه در یک سال گذشته و بزرگترین کاهش از سه ماهه پایانی سال 2013 بود.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −  13  =