مالیات ۹۰۰هزار تومانی برای طلافروشان “خوب” است؟

اعلام میانگین ۳ماهه مالیات ارزش افزوده طلافروشان به‌میزان ۹۰۰هزار تومان موجب شد تا تأملی در فعالیت و فروش طلافروشان کنیم ولی دست‌آخر به این رسیدیم که چطور اظهارنامه ابرازی طلافروشان با میانگین ۹۰۰هزار تومان دارای رشد خوب می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک طاری‌بخش معاون سازمان امور مالیاتی به‌تازگی در جمع خبرنگاران در مورد مالیات طلافروشان گفته است که تقریباً همه طلافروشان برای پرداخت مالیات ارزش بر افزوده ثبت‌نام کرده‌اند و آخرین اظهارنامه ابرازی آنها میانگین 900هزار تومان است که افزایش نسبتاً خوبی داشته، اما با واقعیت منطبق نیست و با حسابرسی مالیات واقعی از آنها اخذ می‌شود.

اعلام میانگین مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان آن هم به‌میزان 900 هزار تومان موجب شد تا تأملی در فعالیت و البته فروش طلافروشان کنیم و دست‌آخر به این رسیدیم که چطور است سازمان مالیاتی اظهارنامه ابرازی طلافروشان با میانگین 900هزار تومان را دارای رشد خوب می‌داند؟!

همه کسانی که حتی یک بار در سال گذرشان به بازار طلا و یکی از مغازه‌های طلافروشی افتاده باشد این نکته را تأیید می‌کنند که هیچ منطقی پشت مالیات 900 هزار تومانی طلافروشان نیست چراکه فروش و معاملات این صنف به‌مراتب بالاتر از این رقم است.

هرچند طلافروشان از همان ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ساز مخالف را کوک و از اجرای این قانون امتناع می‌کردند ولی سرانجام بعد از رایزنی‌های سازمان مالیاتی با این صنف، به نظر می‌رسد برخی از فعالان این بخش به اجرای نصف و نیمه این قانون روی آورده‌اند.

بعد از آنکه معاون سازمان مالیاتی میانگین مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان را در فصل بهار 900 هزار تومان اعلام کرد خبرنگار تسنیم با چند تن از فعالان باسابقه این صنف گفت‌وگو کرد و در نهایت با این جواب مواجه شد که اعلام این نرخ برای طلافروش‌ها هم تعجب برانگیز بوده است.

چراکه طبق اعلام این افراد میانگین مالیات طلافروشان در کمترین حالت 4 ــ 3 میلیون تومان است و رقم 900 هزار تومانی هرگز با واقعیت جور در نمی‌آید!

یکی از فعالان اصلی بازار طلا و جواهر که اتفاقاً در اوج درگیری‌های سازمان مالیاتی با طلافروشان در رأس بود و در جلسات مشترک این دو بخش حضور فعالی داشت به خبرنگار تسنیم گفت: بنده نمی‌توانم 900 هزار تومان را قبول کنم! فکر نمی‌کنم که میانگین مالیاتی طلافروشان کمتر از 2 میلیون تومان باشد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از طلافروشان در هر دوره مالیات‌های 40 ــ30  میلیون تومانی را می‌پردازند، گفت: بنده با وجود اینکه طلافروشی کوچک با فروش کمی دارم ولی در هر دوره حدود 7 ــ 6 میلیون تومان مالیات می‌دهم.

این فعال بازار طلا و جواهر می‌گوید معمولاً سازمان امور مالیاتی در اعلام مالیات‌های دریافتی دست پایین را می‌گیرد و هزینه‌های وصول مالیات را نیز از مالیات اخذشده کم و سپس رقم را اعلام می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از صنف طلا و جواهر خیلی بالاست، گفت: ممکن است عده‌ای از طلافروشان مالیات را ندهند و فرار مالیاتی داشته باشند ولی این به‌معنای آن نیست که بگوییم میانگین مالیات دریافتی 900 هزار تومان است.

این فعال بازار طلا و جواهر با اشاره به اینکه نسبت مالیات پرداختی در این صنف در قیاس با قبل خیلی بهتر شده است، تصریح کرد: الآن می‌گویند میانگین مالیات طلافروشان 900 هزار تومان است درحالی که زمانی اعلام می‌شد این رقم 40 ــ 30 هزار تومان است! بنابراین همان‌طور که معاون سازمان مالیاتی اعلام کرده رشد خوب بوده است!!

وی ادامه داد: البته این رقم درحالی اعلام شده که با هر طلافروشی صحبت می‌کنیم می‌گوید که زیر 4 ــ 3 میلیون تومان مالیات نمی‌دهد! هرچند رقم 4 ــ 3 میلیون تومان هم در وضعیت رکودی فعلی خیلی بالاست ولی طلافروشان برای جلوگیری از جریمه‌های سنگین حاضرند این رقمها را بپردازند.

به گزارش تسنیم، مطابق تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران “دولت مکلف است با اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ این مالیات را از سال اول برنامه سالیانه یک واحد درصد (1%) اضافه نماید”.

همچنین براساس ماده (37) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393/12/04 “علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، صرفاً یک واحد درصد در هرسال به‌عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه و همزمان با دریافت، مستقیماً به ردیف درآمدی که برای این منظور در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود، واریز می‌گردد”.

بر همین اساس در سال جاری سازمان مالیاتی اعلام کرد که به‌منظور اطلاع مؤدیان مالیاتی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات عمومی در سال 1394 از هشت درصد (8%) به نه درصد (9%)، (6% مالیات، 3% عوارض) خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف کننده (خریدار) آن را به‌همراه بهای خرید اجناس و خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف کننده محسوب نمی‌شود، این است که او حق دارد کل «مالیات‌های بر ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»های دریافتی کسر کرده و مابه‌التفاوت را به دولت بپردازد. مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند.

منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  +    =  37