چرا میردامادی رفت، شریفی می آید؟

نگاهی به روند فعالیت شرکت پرداخت نوین آرین

احمد میردامای که در زمان مدیرعاملی هاشم بت شکن در اقتصاد نوین در سال 92 از شرکت سها به شرکت پرداخت نوین آرین نقل مکان کرده بود دو هفته پیش صندلی مدیرعاملی این شرکت را ترک گفت

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک احمد میردامای که در زمان مدیرعاملی هاشم بت شکن در اقتصاد نوین در سال 92 از شرکت سها به شرکت پرداخت نوین آرین نقل مکان کرده بود دو هفته پیش صندلی مدیرعاملی این شرکت را ترک گفت. شنیده ها حاکی از آن است که معتمدی که بعد از بت شکن سکان مدیرعاملی بانک اقتصاد نوین را بر عهده گرفت قصد دارد شاخه های فعالیت بانک  اقتصاد نوین را  با نگاه متفاوتی اداره کند بر همین اساس تغییراتی در هرم مدیریت شرکت های زیر مجموعه بانک اقتصاد نوین به وجود آمده از جمله بیمه نوین و پرداخت نوین آرین و در آینده نیز احتمالا شاهد چنین تغییراتی از جمله در شرکت لیزینگ اقتصاد نوین  باشیم .

احمد میردامادی بعد از آمدن

اگر چه احمد میردامادی(برادر محسن میردامادی از اصلاح طلبان) تجربه حضور در شرکت های پی اس پی را نداشت و از شرکت سها (شرکت سامانه های هوشمند اطلاعاتی توسن ) به این شرکت آمد اما تلاش کرد تا در این شرکت تحولاتی را کلید بزند بر همین اساس تغییرات زیادی در نیروی انسانی این شرکت طی تقریبا دو سال فعالیت خود ایجاد کرد  اما در نهایت  آنچیزی نشد تا مدیران اقتصاد نوین را متقاعد کند تا استعفای وی را نپذیرند.
سها  یکی از شرکتهای گروه توسن است که به طور تخصصی در حوزه سیستمهای هوشمند حمل و نقل (ITS) و پرداخت خرد (MicroPayment) فعالیت می نماید.

شریفی می آید
شرکت پرداخت نوین آرین روزگاری پیشروترین شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت بود. این شرکت در سال 86 با 112هزار 550 پایانه فروش دارای بیشترین کارتخوان در بین شرکت های پی اس پی بود. در رتبه های بعدی تجارت الکترونیک پارسیان با 71 هزار پایانه و به پرداخت با 31 هزار کارخوان قرار داشتند. این نقطه اوج اما به دلیل عدم ثبات در سیاستگذاری و نظارت بر پایانه های فروش در فروشگاه ها خیلی زود رو به نزول گذاشت به طوری که  در سال بعد در حالی که تجارت الکترونیک پارسیان تعداد پایانه های خود را از مرز 120 هزار گذرانده بود این شرکت  18 هزار دستگاه از پایانه های خود کاست. در سالهای بعد تعداد پایانه های فروشگاهی این شرکت  باز هم سیر نزولی داشت به طوری که در سال 89 با 50 درصد کاهش نسبت به سال 86 به 57 هزار دستگاه رسید. از سال 89 به این سو این شرکت تلاش کرده تا سهم پایانه های فروشگاهی خود را در بازار افزایش دهد و در این راستا در آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در خرداد ماه سال 93 تعداد پایانه های این شرکت به 71 هزار دستگاه معادل 2.2 درصد کل پایانه های فروشگاهی  رسید. این در حالی بود که در زمان مورد اشاره  تجارت الکترونیک پارسیان سهم خود را به 702 هزار معادل 22.1و به پرداخت به 617دستگاه معادل 19.3 درصد کل پایانه های فروشگاهی منصوبه رسانده بودند.چنین روندی طبعا ان چیزی نبود که مدیران بانک اقتصاد نوین انتظار داشتند. بر همین اساس مجموعه برآوردها و  همچنین برخی اتفاقات اخیر باعث شد تا در نهایت  تغییر کلید بخورد و طبق شنیده ها حالا قرار است مهران شریفی  که اکنون مدیرعامل رایان اقتصاد نوین است ماموریت دارد تا شاید پرداخت نوین آرین بدین وسیله عرصه کم فروغی را ترک کرده و اگر به نقطه اوج نمی رسد دست کم در میان 5 شرکت برتر قرار گیرد.گفته می شود احتمالا مدتی پرداخت نوین توسط یک سرپرست اداره شود تا شریفی به این شرکت نقل مکان کند.

نوین آرین موفق خواهد شد؟

آیا شریفی قادر خواهد بود که پرداخت نوین آرین را دوباره به نقطه اوج برگرداند؟ به نظر می رسد چنین کاری اگر نه معجزه اما بسیار سخت باشد. نکته اساسی آن است که اکنون دیگر شرکت های  پی اس پی انتهای جدول نمی توانند روی مزیت سازی افزایش تعداد پایانه های فروشگاهی برنامه ریزی کند چرا که بازیگران دیگر چنان خود را تثبیت در بازار کرده اند که سبقت از آنها و حتی نزدیک شدن به آنان تقریبا غیر ممکن است. در عین حال هنوز برای شرکت های پی اس پی فرصت هست تا به سمت مزیت سازی در بخش های دیگر پیش رفته و خود را در بازار تثبیت کنند به تعبیر دیگر هنوز در مسیرهای  پرداخت  از جمله موبایلی،کیف پول و مراکز فروش  زمینه پیشروی و سبقت وجود دارد در نتیجه شرکت های فعال در این حوزه اگر اکنون با  تحول در سیاستگذاری های خود جایی در بازار کسب نکنند قطعا در سالهای بعد (حتی یک سال بعد) ممکن است بسیار دیر باشد. چنین پیش بینی هایی  شاید باعث شده تا مدیران اقتصاد نوین از هم اکنون تصمیم جدی اتخاذ کنند و مدیریت تغییر را در دستور کار قرار دهند.
تعداد پایانه های فروشگاهی پرداخت نوین بر اساس گزارش های بانک مرکزی به ترتیب زیر است:سال 84 معادل 5 دستگاه سال 85معادل 62 هزار دستگاه سال 86 بالغ بر112 هزاردستگاه سال 87 بالغ 94 هزار دستگاه سال 88 بالغ بر94 هزاردستگاه در سال 89معادل 57 هزار دستگاه سال 90 معادل 65 هزار دستگاه و در  خرداد 93 معادل 71 هزار دستگاه.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. evrim می گوید

    تا وقتی مدیران شرکت از افراد موفق زیرمجموعه آن و از پائین به بالا نباشد هیچ شرکتی موفق نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

4  ×    =  36