سامانه چکاوک رونمایی شد

با حضور معاون اول رییس جمهور و مدیران بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تکمیل پوشش ملی سامانه چکاوک گفت: مبادلات دستی چک‌های بین بانکی اکنون تعطیل شده و تمامی فرایندهای پایاپای چک به صورت تمام الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بعد از اجرای آزمایشی طرح چکاوک (سامانه مبادله الکترونیکی چک) از مهرماه سال گذشته، سرانجام پنجم خردادماه امسال با راه‌اندازی این سامانه در خراسان رضوی پوشش آن در سطح کشور کامل شد.

بر این اساس امروز سه‌شنبه در مراسمی با حضور معاون اول رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها طرح ملی سامانه چکاوک رونمایی و افتتاح شد.

رییس کل بانک مرکزی در این مراسم با اشاره به این‌که بانکداری مرکزی نوین دارای سه رکن اساسی هم‌تراز شامل سیاست پولی، نظارت بانکی و نظام‌های پرداخت است اظهار کرد: در دو رکن اول حفظ ارزش پول، ثبات مالی و ارتقای اعتماد عمومی در سطح نظام پولی هدف‌گذاری شده اما در نظام‌های پرداخت، تسهیل مبادلات پولی و سهولت گردش پول در اقتصاد و نظارت بر روند و جریان مبادلات پولی مورد توجه است که ما نیز با راه اندازی سامانه چکاوک در کنار دیگر اقدامات انجام شده آن را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت عملیاتی شدن چکاوک در نظام بانکی کشور گفت: عدم پردازش الکترونیکی چک‌ها طی سال‌های گذشته موجب شده بود که سطح کیفی خدمات چک با سایر ابزارهای پرداخت فاصله قابل توجهی داشته باشد که البته کندی فرایند کارسازی چک‌ها به‌ویژه چک‌های بین استانی از یک سو مانعی مهم در سهولت‌پذیری پرداخت‌های تجاری محسوب شده و از سوی دیگر از دلایل اصلی تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در پایتخت به شمار می‌آمد. همچنین نظارت بر جریان معاملات پایاپای چک های بین بانکی در فرایندهای دستی و کاغذی غیر ممکن بود و به برخی فعالیت‌ها نظیر اضافه برداشت بانک‌ها دامن می‌زد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  16