چین نرخ ارز را دستکاری نمی‌کند

صندوق بین‌المللی پول(IMF) اعلام کرد بر خلاف آنچه واشنگتن ادعا می‌کرد، چین دیگر در نرخ یوآن دستکاری نمی‌کند و از ارزش آن نمی‌کاهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول پس از اتمام ماموریت مشاوره خود در چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون ارزیابی ما این است که افزایش ارزش یوآن طی سال گذشته موجب شده است ارزش این پول به سطحی برسد که دیگر کمتر از ارزش واقعی آن نیست.» مساله ارزش یوآن، برای سال‌ها منشأ تنش بین چین و شرکای تجاری این کشور به رهبری واشنگتن بوده است. آنها چین را متهم می‌کنند که به‌طور مصنوعی ارزش یوآن را پایین نگه می‌دارد تا از این طریق به صادرکنندگان چینی مزیت رقابتی ناعادلانه داده شود. چین هیچ‌گاه این اتهام را نپذیرفت.
این در شرایطی است که چین تلاش می‌کند یوآن در سیستم مالی جهان نقش بیشتری ایفا کند. صندوق بین‌المللی پول در بیانیه خود آورده است: «ما از مقامات چین می‌خواهیم اقدامات بیشتری درجهت انعطاف‌پذیری بیشتر نرخ ارز انجام دهند. این اقدام یک الزام برای اقتصاد بزرگی مانند چین است که تلاش می‌کند سیستم قیمت‌گذاری مبتنی بر بازار را اجرا کند و به سرعت در بازارهای مالی جهانی ادغام شود.»مازاد تجاری بزرگ چین، بزرگ‌ترین ذخایر ارزی جهان را برای این کشور به ارمغان آورده است؛ به‌طوری‌که در پایان ماه مارس میزان ذخایر ارزی چین 73/ 3 تریلیون دلار بود.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =