چکاوک سراسری شد/جشن پرواز برگزار نمی شود

با راه اندازی در استان خراسان رضوی

امروز پنج خرداد قرار بود که با پیاده سازی کامل چکاوک در کل کشور مراسم جشن پرواز در بانک مرکزی با حضور مسئولان بانکی برگزار شود اما این مراسم فعلا به تعویق افتاد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس گفته ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی   امروز پنج خرداد قرار بود که با پیاده سازی کامل چکاوک در کل کشور مراسم جشن پرواز در بانک مرکزی با حضور مسئولان بانکی برگزار شود اما این مراسم فعلا به تعویق افتاد.
بنابراین گزارش  به دلیل نزدیکی به سالروز رحلت امام(ره) جشن پرواز نیز برگزار نخواهد شد و تنها طی مراسمی رسمی چکاوک در کل کشور به احتمال زیاد در هفته آینده افتتاح خواهد شد.

راه اندازی طرح چکاوک از پنجم مهر سال گذشته  در چهار استان قزوین، زنجان، قم و البرز کلید خورد و از ششم دی ماه سال جاری در استان تهران نیز راه اندازی شد.روز گذشته با راه انداز ی چکاوک در خراسان رضوی به عنوان سی و یکمی استان این سامانه  در کل کشور سراسری شد.

درباره شاپرک

بر اساس گفته مسئولان بانک مرکزی پذیرش و پردازش چک در این طرح به شکل مکانیزه صورت می گیرد، کارکرد این سامانه جلوگیری از حرکت و انتقال اصل و فیزیک چک از شعبه واگذارنده به اتاق پایاپای و بانک‌ صادرکننده چک‌ است.در این فرآیند به جای اصل برگه چک،‌ تصویر چک در شعبه واگذارنده تهیه و به همراه اطلاعات مربوط به متن، آورنده و ذینفع چک از طریق شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی به بانک‌ صادرکننده چک‌ ارسال می‌گردد.

 بانک‌ صادرکننده چک‌ پس از دریافت فایل تصویر و داده، نسبت به اعتبارسنجی و اعمال کنترل های لازم اقدام و مراتب تایید، عودت یا برگشت چک را به صورت الکترونیکی به چکاوک و بانک واگذارنده اعلام می‌نماید.

از جمله مزایای طرح چکاوک میتوان به مراتب زیر اشاره کرد:1 -تسریع در زمان لازم برای تسویه و واریز وجوه به حساب مردم،2- کاهش مخاطرات امنیتی و سوء‌ استفاده ناشی از انتقال و حرکت برگه‌های چک به خارج از شعب، -3 -کاهش هزینه‌های شبکه بانکی به دلیل الکترونیک شدن فرآیندهای دستی 4- سنتی و برچیده شدن مراکز پایاپای در تهران و شهرستانها از جمله مزایای راه اندازی

سامانه چکاوک به دلیل ماهیت کار و نحوه استقرار آن، به صورت برخط و در لحظه توسط بانک مرکزی رصد شده و اطلاعات سامانه‌های نظارتی این بانک بدون‌تاخیر و بی واسطه از طریق آن فراهم می‌گردد.این ویژگی به همراه انجام چاپ و صدور متمرکز دسته چک در فاز بعدی طرح منجر به انجام اعتبارسنجی از افراد متقاضی دریافت دسته چک می‌گردد.
بنابراین گزارش قرار بود تا پایان سال 93 چکاوک به بهره برداری کامل برسد که این امر تا امروز به طول انجامیده است اما هنوز مسئولان بانک مرکزی اعلام نکرده اند که امروز تنها جشن پرواز به بعد موکول شد یا پیاده سازی کامل چکاوک نیز هنوز انجام نشده است.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک این مهم را به دست اندرکاران این سامانه در بانک مرکزی و شرکت خدمات انفورماتیک تبریک می گوید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄    =  8