آخرین مهلت‌ برای ارائه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی

بهتر است مودیان مالیاتی تا قبل از تیر ماه اقدام به ایجاد پرونده الکترونیکی و سپس تسلیم الکترونیکی اظهارنامه اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیر طرح جامع مالیاتی با اشاره به این که مودیان مالیاتی باید تا پیش از موعد پرداخت مالیات پرونده الکترونیکی مالیات خود را کامل کنند، گفت: بهتر است مودیان مالیاتی تا قبل از تیر ماه اقدام به ایجاد پرونده الکترونیکی و سپس تسلیم الکترونیکی اظهارنامه اقدام کنند.

نادر آریا در یک نشست خبری با اشاره به این که تا به حال نزدیک به 95 درصد از مودیان مالیاتی فرآیند ثبت‌نام را آغاز کرده‌اند اما بخش عمده‌ای از آنها پرونده الکترونیکی خود را هنوز کامل نکرده‌اند، تصریح کرد: طرح جامع مالیاتی و مالیات الکترونیک در قالب این طرح در جهت افزایش شفافیت مالیاتی، افزایش عدالت، سهولت انجام تکالیف قانونی، توسعه خوداظهاری مالیاتی و در نهایت کمک به تحقق درآمدهای مالیاتی دولت و کاهش وابستگی به نفت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این که با اجرای این طرح مودیان می‌توانند تکالیف خود را از طریق سامانه الکترونیکی انجام دهند و از طریق همین سامانه خدمات دریافت کنند، خاطرنشان کرد: بنابراین با اجرای طرح مالیات الکترونیک دیگر نیازی به انجام فرآیندهای مالیاتی به صورت کاغذی و یا مراجعه حضوری نخواهد بود.

به گفته آریا آدرس الکترونیکی سامانه طرح جامع الکترونیکی www.pax.jov.ir است.

وی با اشاره به این که 9 مرحله عمده از مراحل فرآیندهای مالیاتی در حال حاضر از طریق این سامانه قابل اجرا است، اظهار کرد:‌در مرحله اول مودی مالیاتی باید پرونده الکترونیکی تشکیل دهد که تا به حال 95 درصد مودیان فرآیند ثبت‌نام را آغاز کرده‌اند اما بخش عمده‌ای از آنها هنوز این فرآیند را تکمیل نکرده‌اند.

مدیر طرح جامع مالیاتی افزود: مرحله دیگر اخذ الکترونیکی اظهارنامه است که با اجرای آن هیچ گونه نیازی به مراجعه به واحدهای مالیاتی و واحدهای پستی نیست.

وی همچنین اظهار کرد: صورت مالیات نیز که به صورت فصلی باید از سوی مودی ارائه شود بدون مراجعه به واحدهای مالیاتی از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

آریا با اشاره به این که خدمات الکترونیکی مالی نیز از طریق سامانه جامع مالیاتی قابل انجام است، اظهار کرد: همچنین از طریق این سامانه می‌توان استعلام عدم بدهی، ارائه فهرست‌های مالیات حقوق مودیان و آخرین وضعیت پرونده مالیاتی را نیز دریافت کرد.

وی همچنین تصریح کرد:‌در بخش خودروسازان وارائه اظهارنامه و انجام عملیات مالیاتی تمام فرآیند الکترونیکی شده است.

وی همچنین درباره برنامه‌های آتی سامانه جامع مالیاتی تصریح کرد: علاوه بر این نوع خدمت قرار است همه تکالیف قانونی مودیان، خدمات‌های سازمان امور مالیاتی و هر جای دیگری که بین این دو بحث نیاز به تعامل باشد به صورت الکترونیکی صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به این که خرداد و تیر موعد ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات است، گفت: لازم است با توجه به این که امسال صددرصد عملیات مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، مودیان سریع‌تر اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی تسلیم کنند.

وی افزود: بهتر است تا پایان خرداد ماه پرونده مودیان تکمیل شود و در هر مرحله از فرآیند مالیاتی راهنمای کاربری نیز در سامانه قرار داده شده است.

مدیر طرح جامع مالیاتی درباره وضعیت مودیانی که دسترسی یا آشنایی با اینترنت ندارند، گفت:‌این افراد می‌توانند به دفاتر مجاز پیشخوان دولت، شرکت پست و یا واحدهای مجاز کافی‌نت در سراسر کشور مراجعه کنند چرا که سازمان برای این واحدها و دفاتر کلاس‌های آموزشی برگزار کرده و تخصص کافی را در این زمینه دارند.

آریا همچنین در مورد تغییرات عملیاتی سامانه جامع مالیاتی نسبت به سال گذشته اظهار کرد:‌ امسال دیگر نیازی نیست مودیان اطلاعات هویتی خود را در اظهارنامه وارد کنند چرا که این اطلاعات در پرونده آنها ثبت شده و فقط لازم است اطلاعات عملکردی خود را وارد اظهارنامه مالیاتی کنند.

وی افزود: همچنین امکان اصلاح اطلاعات هویتی در سامانه پیش‌بینی شده است و علاوه بر این اشخاص حقیقی در صورت مشارکت می‌توانند اظهارنامه مشارکت پرداخت کنند و امکان پرداخت الکترونیکی مالیات نیز از طریق این سامانه به وجود آمده است.

وی با اشاره به این که هدف از امضای طرح جامع مالیاتی افزایش حجم و تنوع خدمات، کاهش لزوم مراجعات حضوری و هوشمند‌سازی بیشتر عملیات مالیاتی است، تصریح کرد: در این راستا سامانه پیامکی نیز راه‌اندازی شده است که از طریق آن فرآیندهایی چون یادآوری تکالیف قانونی ارائه هر گونه خدمتی در سامانه، اعلام اجرای هر مرحله از تکمیل فرآیند اظهارنامه و تذکر نقایص موجود در پرونده انجام می‌شود.

مدیر طرح جامع مالیاتی همچنین درباره فرآیند تخصیص شماره اقتصادی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی بر مبنای تجارب قبلی این فرآیند را تنظیم می‌کند و پس از تکمیل ثبت‌نام الکترونیکی شماره اقتصادی به فرد تخصیص می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به رشد فرآیند تشخیص مالیات بر مبنای اطلاعات و خوداظهاری تصریح کرد: هنوز ما به نقطه مطلوب در این زمینه نرسیده‌ایم و از این آرمان که سازمان امور مالیاتی بتواند به صورت کامل بر مبنای خوداظهاری مالیات را تعیین کند، فاصله داریم.

آریا همچنین درباره فرآیند اعتبارسنجی اطلاعات وارد شده در سامانه جامع مالیاتی اظهار کرد: این امر الزاماتی دارد که هنوز الزامات آن کامل نشده است، اما در کنار خوداظهاری و حذف تشخیص علی‌الراس برای تعیین مالیاتی گام‌هایی برداشته شده است.

وی افزود: پس از ارائه اظهارنامه الکترونیکی اطلاعات دیگری از جمله معاملات فرد، لیست کارکنان و لیست حقوقی وی نیز گرفته می‌شود که در شفافیت بیشتر اطلاعات کمک می‌کند.

مدیر طرح جامع مالیاتی با اشاره به اعتبارسنجی میدانی در طرح جامع مالیاتی تصریح کرد: در کنار تمام اطلاعاتی که هنگام ثبت‌نام از مودی و شرکای وی و محل‌های فعالیت او گرفته می‌شود فرآیند اعتبارسنجی میدانی نیز پیش‌بینی شده است تا صحت اطلاعات مشخص شود.

وی همچنین درباره میزان ایمنی شبکه ایجاد شده برای دریافت اطلاعات مودیان مالیاتی تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم که اطلاعات مودیان در این سامانه مورد هجمه قرار نگیرد.

آریا با تاکید بر لزوم حفظ محرمانگی اطلاعات مالیاتی گفت: بحث فناوری اطلاعات که سازمان امور مالیاتی و طرح جامع مالیاتی اجازه ارائه اطلاعات مالیاتی افراد را به بیرون ندارد و هر سازمانی که می‌خواهد این اطلاعات را دریافت کند باید با مجوز قانونی و با هماهنگی دفتر مالیات‌های مستقیم این اطلاعات را به دست آورد.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −    =  81