تکرار روند کاهشی در بازار ارز

روز گذشته نیم سکه 471 هزار تومان و ربع سکه نیز 262 هزار تومان به فروش رسید. به این ترتیب نیم سکه 3 هزار تومان و ربع سکه نیز 2 هزار تومان نسبت به روز شنبه ارزان شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دومین روز هفته روز نسبتا پر نوسانی برای بازار ارز بود، روزی که روند آن تکرار روند بازار دوم خرداد بود. دلار که روز گذشته در مقطعی به قیمت 3305 تومان رسید، در نهایت با 10 تومان کاهش نسبت به روز شنبه روی بهای 3310 تومان ایستاد. افزایش عرضه در بازار از سوی بازیگر رسمی و کاهش تقاضا به دلیل تعطیلی بازارهای اروپایی و عدم انجام معاملات فردایی از عوامل اصلی کاهش قیمت دلار در بازار بودند. روز گذشته همزمان با افت دلار، قیمت سکه نیز با 3 هزار تومان کاهش به 933 هزار تومان رسید.

دیروز بازار ارز رفتاری تقریبا مشابه نخستین روز هفته داشت؛ به‌طوری‌که در نخستین ساعت فعالیت بازار شاخص دلار در بالاترین رقم خود قرار گرفت، اما سپس با طی یک روند نزولی به کف قیمت روزانه رسید. پس از آن دلار از کف قیمت بازگشت و مجددا در مدار صعود قرار گرفت. بر همین اساس روز گذشته در نخستین ساعت فعالیت بازار، دلار 3315 تومان قیمت‌گذاری شد، اما تا ساعت 13:30 روند نزولی به خود گرفت و به قیمت 3305 تومان رسید. دلار پس از رسیدن به کف قیمتی روزانه در مدار صعود قرار گرفت و نهایتا ساعت 15 به قیمت 3310 تومان رسید. به این ترتیب دلار روز گذشته در مقایسه با قیمت نهایی روز شنبه 10 تومان کاهش یافت.
روز گذشته عوامل مختلفی بر کاهش شاخص دلار در بازار تاثیرگذار بودند. نخستین عامل افزایش عرضه ارز بود. روز گذشته در حالی عرضه در بازار افزایش یافت که بازیگر رسمی نیز با اقدام به فروش ارز در این روند تاثیرگذار بود. روز گذشته در حالی افزایش عرضه در بازار ارز رخ داد که بازارهای اروپایی در تعطیلات پایان هفته قرار داشتند و این موضوع باعث شد حواله ارزی صورت نگیرد. همین موضوع باعث کاهش تقاضا در بازار شد.
موضوع دیگری که روز گذشته بر کاهش قیمت دلار تاثیرگذار بود کاهش معاملات فردایی بود. این موضوع در حالی بر بازار ارز تاثیرگذار است که بانک مرکزی 29 دی ماه سال گذشته مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها را ابلاغ کرد؛ به موجب این ابلاغیه انجام معاملات آتی ممنوع اعلام شد. علاوه بر افزایش عرضه دلار در بازار کاهش قیمت درهم نیز بر افت قیمت دلار تاثیرگذار بود. روز گذشته درهم در بازار 896 تومان معامله شد.
روز گذشته همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار، قیمت یورو نیز کاهش یافت. ارزش ارز اروپایی روز یکشنبه در بازار با 10 تومان افت نسبت به قیمت نهایی روز شنبه به 3675 تومان رسید. اما یکشنبه قیمت پوند بر خلاف دلار و یورو افزایش یافت. پوند استرلینگ یکشنبه در بازار با افزایش 5 تومانی به 5145 تومان رسید.
اما روز گذشته بازار سکه نوسان کمتری را نسبت به بازار ارز تجربه کرد. سکه در ادامه روند نزولی خود که از سه‌شنبه هفته قبل آغاز شده است در نخستین ساعت فعالیت بازار 3 هزار تومان ارزان شد و به 933 هزار تومان رسید اما این کالا در طول روز در بازه قیمتی 930 تا 935 هزار تومان در نوسان بود. روند نزولی قیمت سکه تا ساعت 13:30 ادامه داشت و سکه در این ساعت به کف قیمت روزانه که 930 هزار تومان بود رسید، اما همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار در این ساعت سکه نیز در مدار صعود قرار گرفت و در نهایت در ساعت 15 به قیمت 933 هزار تومان رسید. روز گذشته نیم سکه 471 هزار تومان و ربع سکه نیز 262 هزار تومان به فروش رسید. به این ترتیب نیم سکه 3 هزار تومان و ربع سکه نیز 2 هزار تومان نسبت به روز شنبه ارزان شد.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  +    =  17