واردات برنج توسط بانک‌ها؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: ثبت سفارش برنج علاوه بر تجار تخصصی و غیر تخصصی توسط شرکت‌های وابسته به بانک‌ها نیز انجام می‌شود و این شرکت ها بخش قابل توجهی از واردات این محصول را در اختیار دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مسیح کشاورز در گفت‌و‌گو با تسنیم در واکنش  به نامه نماینده بابل به رئیس جمهور درباره واردات بی رویه برنج در فصل برداشت افزود: محدودیت واردات برنج عملی سنجیده و درراستای حمایت از تولید داخلی است. وارد کنندگان نیز برای کمک به تولید ملی و کشاورزان به دنبال اجرای آن هستند اما برنامه مدونی برای اجرای این خواسته وجود ندارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد:  از زمان اعلام ممنوعیت واردات،  ثبت سفارش این محصول به طور کامل محدود شده اما واردات این محصول تا اردیبهشت ماه سال جاری  بر اساس ثبت سفارش سال گذشته ادامه داشته است.

شرکت بازرگانی دولتی بیش از 200 هزار تن برنج تایلندی وارد بازار کرد

مسیح کشاورز اظهار داشت:  بر اساس آمار رسمی گمرک در فروردین 5 هزار تن برنج وارد شده  که این رقم در مقابل مصرف کشور و میزان برنجی که شرکت بازرگانی دولتی وارد بازار کرده، ناچیز است.

وی تصریح کرد:  شرکت بازرگانی دولتی بیش از 200 هزار تن از برنج تایلندی ذخیره شده خود را برای تجدید ذخیره سازی به بازار عرضه کرد که این امر در اشباع بازار از برنج خارجی تاثیر گذار است.

مسیح کشاورز یادآورشد: به دلیل اینکه نگهداری برنج با محدویت زمانی روبه رو است، شرکت بازرگانی دولتی هر چند سال یک بار اقدام به فروش و تامین مجدد محصول خود می‌کند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت:  برای برآورده کردن این انتظارات منطقی در خصوص واردات به موقع برنج ، باید مدیریت یکپارچه انجام تا از واردات بی رویه برنج جلوگیری شود.

کشاورز خاطر نشان کرد: در حال حاضر ثبت سفارش برنج ممنوع است اما این امر تاثیری در جلوگیری از واردات بیشتر از نیاز این محصول نداشته است زیرا بازرگانان بر اساس ثبت سفارش‌های گذشته اقدام به واردات می کنند.

پیش بینی ثبت سفارش 10 میلیون تن برنج با آغاز مجدد ثبت سفارش

وی تاکید کرد: در سال جاری نیز در زمان برداشته شدن محدودیت واردات این محصول به دلیل ولعی که در بازار ایجاد شده است میزان واردات افزایش یافته و پبش بینی می شود که در سال جاری برخلاف سال گذشته میزان ثبت سفارش برنج از 6 هزارتن در سال گذشته به 10 هزار تن افرایش یابد.

کشاورز اضافه کرد: محدودیت واردات در چند ماه گذشته منجر به افزایش قاچاق برنج به کشور شده به طوری که حدود یک چهارم از نیاز 5 هزار تنی این محصول از این طریق درحال انجام است.

واردات برنج توسط بانک‌ها

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با بیان اینکه ثبت سفارش برنج تبدیل به تجارتی سود آور شده است، اظهار داشت: برخی با ثبت سفارش در زمان مناسب و واردات برنج در زمان ممنوعیت این محصول به سودهای کلانی دست پیدا کرده و تعادل بازار را بر هم می‌زنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ثبت سفارش برنج علاوه بر تجار تخصصی و غیر تخصصی توسط شرکت‌های وابسته به بانک ها نیز انجام می‌شود و این شرکت ها بخش قابل توجهی از واردات برنج را در اختیار دارند.

وی در پایان درباره اینکه چه تعدادی از بانک ها در این زمینه فعالیت دارند، گفت: بانک‌ها نیز به دنبال انجام فعالیت‌های تجاری هستند و خیلی از این بانکها می توانند وارد این عرصه شوند.

منبع:تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −    =  10