قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت

قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت برای نخستین بار در 4 هفته اخیر با کاهش روبه‌رو شد. حالا پیش‌بینی‌ها درباره روند کوتاه‌مدت طلا دچار اختلاف هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اونس فلز زرد در هفته کاری گذشته با 18 دلار افت از قیمت 1223 دلار به قیمت 1205 دلار رسید تا در طول 5 روز کاری 6/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. اونس در هفته‌ای که طلا با عوامل کاهشی مختلفی درگیر بود در برابر افت به کانال 1100 دلار مقاومت کرد، اما مواضع تازه رئیس فدرال رزرو مبنی بر قوی‌تر شدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی این کشور در سال جاری میلادی می‌تواند فشار بر طلا را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

اونس روز دوشنبه با 2 دلار رشد قیمت نهایی روبه‌رو شد، اما در طول روز رکورد جدیدی از بالاترین قیمت در سه ماه گذشته را ثبت کرد. قیمت نهایی این روز 1225 دلار، اما بالاترین قیمت ثبت شده 1232 دلار بود. دلیل افت طلا از اوج روزانه خود در نخستین روز کاری هفته، رشد شاخص دلار بود؛ عاملی که در تمام هفته اونس را تحت فشار نگه داشت. روز دوشنبه کاهش فشار فروش در بازار دلار، به کاهش تمایل به خرید در بازار طلا انجامید. همزمان بهای نفت خام نیز ثابت ماند تا طلا رو به ثبات نسبی بگذارد. روز دوشنبه اخبار تازه‌ای نیز از یونان رسید که نشان می‌داد یونان احتمالا قسط وام چند روز پیش را از محل کمک‌های وام دهندگان بین‌المللی پرداخت کرده است.

اما اونس روز سه‌شنبه با 17 دلار سقوط مواجه شد، سقوطی که عمدتا ناشی از تشدید فشار دلار بر فلز زرد بود. جهش شاخص دلار در این روز بازار فلزهای گرانبها و در واقع کل کالاهای پایه و خام را تحت‌فشار قرار داد. همزمان افت شدید بهای نفت خام نیز در این روز همسو با رشد شاخص دلار عمل کرد و به افت طلا کمک کرد. عامل دیگری که در این روز روند سقوط طلا را تشدید کرد، اعلام گزارشی از بخش مسکن ایالات‌متحده بود که داده‌هایی بسیار بهتر از انتظار داشت. این گزارش به‌طور مستقیم بر روند طلا اثر گذاشت، اما با رشد دادن دلار به گونه‌ای غیرمستقیم نیز فشار روی طلا را تشدید کرد.

قیمت نهایی روز چهارشنبه 1209 دلار بود تا قیمت نهایی دوباره شاهد ثبات نسبی بوده باشد. اونس در این روز واکنش کمی به انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو نشان داد. جزئیات این صورت‌جلسه نشان می‌داد که اکثر مقام‌های فدرال رزرو خواهان افزایش نرخ‌های بهره در ماه ژوئن نیستند. این گزارش همچنین نشان می‌داد که تصمیم‌گیری درباره زمان افزایش نرخ‌ها همچنان به داده‌های اقتصادی وابسته خواهد بود، نکته‌ای که جنت یلن هم در انتهای هفته به آن اشاره کرد. فشار دلار بر طلا در این روز نیز ادامه داشت.
اونس در چهارمین روز کاری 3 دلار افت کرد تا دوباره به مرز 1200 دلار نزدیک شود.

 افت روز پنج‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که عوامل افزایشی خارجی بازار تاثیری بر طلا نداشتند. افت شاخص دلار و افزایش شدید بهای نفت خام در این روز نتوانست اونس را تحت تاثیر قرار دهد. روز پنج‌شنبه داده‌های زیای از اقتصاد آمریکا منتشر شد که تناقض آنها نمادی از تناقض موجود در داده‌های ماه‌های گذشته بود.

داده‌های خوب می‌تواند باعث تصمیم فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های بهره و در نتیجه رشد دلار و افت طلا شود. سخنان جنت یلن در روز جمعه نیز تاییدکننده این واقعیات بود. رئیس فدرال رزرو روز جمعه گفت انتظار دارد نرخ بهره آمریکا تا پایان سال 2015 میلادی برای نخستین بار از سال 2006 با افزایش روبه‌رو شود، ولی این افزایش با توجه به اوضاع بازار کار و نرخ تورم رخ خواهد داد. افزایش نیافتن نرخ‌ها در ماه ژوئن فعلا می‌تواند به طلا کمک کند، اما افزایش احتمال رشد نرخ‌های بهره قطعا به ضرر طلا تمام خواهد شد. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت برای نخستین بار در 4 هفته اخیر با کاهش روبه‌رو شد. حالا پیش‌بینی‌ها درباره روند کوتاه‌مدت طلا دچار اختلاف هستند.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  ⁄  32  =