تا پایان امسال نرخ بهره در آمریکا افزایش می یابد/ قیمت جهانی طلا افت کرد

برای نخستین بار از سال 2006

رئیس فدرال رزرو آمریکا تاکید کرد که انتظار می رود نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال برای نخستین بار از سال 2006 میلادی افزایش یابد .ولی این مساله بستگی به اوضاع اشتغال و نرخ تورم خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا روز جمعه تاکید کرد که انتظار می رود نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال برای نخستین بار از سال 2006 میلادی افزایش یابد ولی این مساله بستگی به اوضاع بازار کار و اشتغال و نرخ تورم خواهد داشت.

بر اساس این گزارش قیمت طلا در هفته ای که گذشت برای نخستین بار در 4 هفته اخیر با کاهش روبرو شده است. قیمت طلا در هفته گذشته بیش از 1.6 درصد کاهش داشته است.

پس از اظهارات یلن شاخص ارزش دلار با افزایش نسبی روبرو شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

قیمت هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش به کمتر از 1205 دلار رسیده است. بیل اونیل تحلیلگر اقتصادی موسسه لاجیک ریور تاکید کرد که اظهارات یلن تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و افت نسبی قیمت طلا داشته است. من شخصا فکر می کنم که فدرال رزرو تا دسامبر صبر خواهد کرد و منتظر انتشار آمارهای اقتصادی بیشتری خواهد بود.
گزارش سایت طلا حاکیست شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین المللی نیز بیش از یک درصد افزایش یافته است. فدرال رزرو آمریک قصد دارد به هدف نرخ تورم 2 درصدی دست یابد و نرخ بیکاری را نیز کاهش دهد.

افزایش نرخ بهره در چنین شرایطی به ضرر رشد اقتصادی و اشتغال خواهد بود. موسسه سرمایه گذاری ام کی اس سوییس نیز اعلام کرد که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت بالاتر از 1200 دلار در هر اونس خواهد بود. افت تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. بهبود شرایط بازار سهام بسیاری از سرمایه گذاران آسیایی را از بازار طلا دور کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی نوسانات مربوط به ارزش دلار و گمانه زنی های مربوط به نرخ بهره آمریکا مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در ماه های آینده خواهد بود. روشن شدن وضعیت بحران مالی و بدهی یونان نیز می تواند عامل مهمی در تعیین روند قیمت طلا باشد.

از سوی دیگر تقاضای فیزیکی در بازار آسیا نیز همچنان مانع از کاهش شدید قیمت طلا شده ولی به نظر می رسد این عامل به تنهایی نمی تواند موجب افزایش چشمگیر قیمتها شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄  5  =