شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز مهیاست

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری در رابطه با تک‌نرخی کردن ارز پیش از به نتیجه رسیدن توافقات هسته‌ای، گفت: با توجه به اینکه استقبال از توافقات اخیر در زمینه هسته‌ای باعث خروج بخشی از تقاضا های سوداگرانه از بازار ارز شده است، لذا کنترل نوسانات این بازار در شرایط فعلی امکان‌پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک یک کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری در رابطه با تک‌نرخی کردن ارز پیش از به نتیجه رسیدن توافقات هسته‌ای، گفت: با توجه به اینکه استقبال از توافقات اخیر در زمینه هسته‌ای باعث خروج بخشی از تقاضا های سوداگرانه از بازار ارز شده است، لذا کنترل نوسانات این بازار در شرایط فعلی امکان‌پذیر است.

مهدی زرندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به شرایط بازار ارز پس از توافقات هسته‌ای لوزان، اظهار کرد: با تحلیل شرایط فعلی بازار ارز و با توجه به مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی ومیزان نرخ بازدهی در بازارهای موازی مانند بازارهای پول و سرمایه و آزاد شدن برخی از منابع ارزی خارجی، در حال حاضر زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری در موردن تک‌نرخی کردن ارز است.

وی با بیان اینکه بخشی از تقاضاهای سوداگرانه از بازار ارز خارج‌ شده‌است، تصریح کرد: باید بپذیریم که رفتار بازار در مورد نرخ ارز بر اساس انتظارات آتی در این بازار شکل می‌گیرد. بنابراین لازم است حتی در صورتیکه نرخ رسمی ارز در حال نزدیک شدن به نرخ بازاری آن باشد، پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و تصمیم‌گیری در مورد برداشته شدن تحریم‌ها یکسان‌سازی نرخ ارز به وقوع بپیوندد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با خروج تقاضاهای سوداگرانه از بازار ارز کنترل نوسانات این بازار بیشتر امکان‌پذیر است، افزود: بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی می‌تواند از این فرصت پیش‌آمده استفاده کند.

وی ادامه داد: البته ممکن است بعد از انجام توافقات در تیر ماه، در بازار ارز شاهد رفتارهای هیجانی و حتی یک شوک موقتی و کوتاه مدت باشیم، اما در نهایت انتظار از بازار ارز ادامه یک روند کاهشی خواهد بود.

زرندی در ادامه عنوان کرد: با در نظر داشتن تاثیر نرخ ارز در پتانسیل رقابتی بودن در حوزه صادرات و صنعت، میزان مطالبات ارزی، نرخ جدید ارزی می‌تواند در کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی موثر باشد.

وی با اشاره به کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی اظهار کرد: اگر در نظر داشته باشیم که نرخ رشد سرمایه نیز در سال جاری بین 20 تا 25 درصد باشد، در حال حاضر بهترین زمان برای تعیین یکسان سازی نرخ ارز است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید پذیرفت که انتظارات آتی از بازار پس از به نتیجه رسیدن توافقات، تعیین‌کننده رفتار بازار است، بنابراین لازم است بعد از انجام توافق، اقتصاد کشور نیز با تاثیر از نرخ ارز یکسان چرخه خود را اصلاح کند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان انتظار کاهش نرخ ارز را در کوتاه‌مدت داشت، تصریح کرد: انتظار کاهش نرخ ارز در کوتاه‌مدت به دور از واقعیت است، اما در بلند مدت با توجه به اصلاح ساختارها و ترمیم زیرساخت‌های اقتصادی نرخ ارز نیز کنترل می‌شود و ارزش پول داخلی ملی افزایش می‌یابد، اما این امر به صورت مقطعی امکان‌پذیر نیست.

زرندی با تاکید بر تاثیرگذاری تک‌نرخی شدن ارز بر سایر بازارها، گفت: وقتی نرخ ارز ثابت شده و تقاضاهای سوداگرانه نیز از بازار ارز خارج شود، سایر بازارها نیز به خودی خود از بازار ارز تاثیر خواهند گرفت و در نهایت یک‌سان‌سازی نرخ ارز روی قیمت تمامی محصولات کالاها و خدمات تاثیر می گذارد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بهترین شرایط برای یک‌سان‌سازی نرخ ارز است، افزود: لازما بهتر است مسئولان در این زمینه ابتکار عمل را به دست بگیرند و نباید نسبت به این موضوع واکنش انفعالی نشان دهند، چراکه تعیین نرخ ارز می تواند سایر بازارها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −  24  =