بانکهای برتر در حوزه صدور کارت بانکی/هر ایرانی ۱.۳ کارت برداشت در جیب دارد

جزئیات آمار کارتهای صادره شبکه بانکی کشور به تفکیک تا پایان اسفند ماه 1389

جزئیات آمار کارتهای صادره شبکه بانکی کشور به تفکیک تا پایان اسفند ماه 1389 نشان می دهد تعداد کارت های نقدی صادره شبکه بانکی بیش از 73 دزصد کل کارتهای صادره ، کارتهای اعتباری حدود یک درصد ، کارتهای هدیه 27.3 درصد و کارتهای کیف پول الکترونیک نیزرقمی کمتر از 0.008 درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک براساس گزارش بانک مرکزی تا پایان اسفند سال گذشته شبکه بانکی مجموعه 128 میلیون و 413 هزار کارت بانکی صادر کرد که این تعداد کارت شامل بیش از 93 میلیون و 570 هزار کارت برداشت، یک میلیون و 368 هزار کارت اعتباری، 33 میلیون و 475 کارت هدیه و 10 هزار و 218 کارت کیف پول الکترونیک بود.


بر اساس این گزارش سرانه کارت بانکی برای هر ایرانی در پایان اسفند سال گذشته با جمعیت 73 میلیون نفر حدود 1.8 کارت بوده است. به تعبیردیگر در جیب هر ایرانی در پایان سال 89 حدود 1.8 کارت بانکی وجود داشته است. در این بخش بانکهای ملت ، ملی، صادرات، کشاورزی و سپه به ترتیب بیشترین کارت ها را صادر کرده اند.

کارت برداشت


به طور منطقی می بایست تعداد کارت اعتباری صادر شده به عنوان معیار توسعه یافتگی بانکداری الکترونیک باشد اما به دلیل شرایط حاکم بر شبکه بانکی کشور فعلا باید تعداد کارت برداشت را به عنوان معیار توسعه یافتگی قلمداد کرد.


بر این اساس تا پایان اسفند بیش از 93میلیون و 570 هزار کارت برداشت از سوی شبکه بانکی صادر شد که این میزان بالغ بر 73 درصد کل کارتهای صادره شبکه بانکی است.


بر اساس این تعدادکارت ، سرانه کارت برداشت برای هر ایرانی تا پایان سال گذشته رقمی نزدیک 1.3 کارت بوده است. این میزان سرانه کارت به معنای ان است که فرهنگ استفاده از کارت در میان مردم کاملا گسترش یافته است.


در بخش کارت برداشت، بانکهای ملی، صادرات، سپه، ملت و کشاورزی به ترتیب بیشترین کارت برداشت را در اختیار مشتریانشان قرار  داده اند. بانک ملی با صدور نزدیک 20 میلیون کارت برداشت معادل 21.3 درصد کل کارتهای برداشت رتبه اول و صادرات با صدور15.5 میلیون در رتبه دوم قرار  دارد. بانک سپه با 11.3 و بانک ملت با 11.2 میلیون و کشاورزی با 10.9 میلیون کارت در رتبه های بعدی قرار دارند.


کارت اعتباری


اگر چه موتور محرکه بانک داری الکترونیک را باید کارت اعتباری قلمداد کرد اما به دلایل مختلف فعلا این موتور با مشکلات اساسی ساختاری مواجه است و در نتیجه مجموع کارتهای اعتباری صادره تنها یک درصد کل کارتهای صادره شبکه بانکی است.


صدور این تعداد کارت اعتباری صادره در حالی صورت گرفته که در ابتدی سال 89 بانک مرکزی آیین نامه صدور کارت اعتباری را به بانکها ابلاغ کرد اما به دلایل مختلف این آیین نامه مورد استقبال بانکها قرار نگرفت و در نتیجه روال گذشته ادامه یافت.


در بخش کارت اعتباری بانکهای ملی با صدور نزدیک 800 هزار کارت اعتباری در رتبه اول و بانکهای پارسیان، صادرات با صدور 244 هزار و 238 هزار کارت اعتباری در رتبه های بعدی قرار دارند. سرانه هر ایرانی از کارت اعتباری تنها 0.02 کارت است.


کارت هدیه


در بخش کارت هدیه نیز مجموعه 33 میلیون و 475 هزار کارت تا پایان اسفند صادر شده که در این بخش بانک ملت با صدور بیش از 12 میلیون و 865 هزار کارت هدیه در رتبه اول قرار دارند. سپس بانک پارسیان با صدور 6 میلیون و 291کارت هدیه و صادرات با 5 میلیون و 56 هزار کارت هدیه در رتبه های بعدی قرار دارند. بانکهای ملی با صدور 2 میلیون 274 میلیون کارت و پاسارگاد با صدور یک میلیون و 647 میلیون در رتبه های بعدی قرار دارند.

در بخش کیف پول الکترونیک نیز بانکهای سامان و صادرات به صدور این کارت ها مبادرت کرده اند و مجموع کارت های صادره این بخش نیز حدود 10 هزار و 218 قطعه بوده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  −  9  =