هشدار به‌کاربران اپلیکیشنهای موبایل/ تهدیدات امنیتی اسمارت فونها

پلیس فتا اعلام کرد:

بسياري از دارندگان گوشي هاي هوشمند اين روزها با دانلود اپليکيشن هاي مختلف موبايلي از سايت ها و فروشگاه هاي مختلف خود را در خطر جاسوسي قرار مي دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با افزایش روزانه شمار کاربران گوشی های هوشمند در جامعه، پلیس فضای تبادل اطلاعات نسبت به استفاده صحیح از این گوشی ها و برنامه های کاربردی موبایل که از سوی کاربران به صورت ناآگاهانه مورد استفاده قرار می گیرند هشدار داد و اعلام کرد که این برخی از این نرم افزارها خطر سرقت اطلاعات افراد را به همراه دارد.

سرهنگ علیرضا آذرخش سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا با اشاره به اينكه دريافت كنندگان اپليكيشن هاي موبايلي مراقب جاسوسي افراد كلاهبردار باشند گفت: بسياري از دارندگان گوشي هاي هوشمند اين روزها با دانلود اپليکيشن هاي مختلف موبايلي از سايت ها و فروشگاه هاي مختلف خود را در خطر جاسوسي قرار مي دهند.

وی با بيان اينکه برخي اپليکيشن هاي موبايلي موجود در اين سايت ها و فروشگاه ها از کدهاي مخرب استفاده کرده و کنترل گوشي کاربر را در اختيار مي گيرند، افزود: فهيمدن اين موضوع نيز بسيار مشکل است چرا که کدهاي اين اپليکيشن ها با ترکيب ميليون‌ها کد مختلف ديگر در سيستم عامل باعث مي شوند از گوشي کاربران جاسوسي صورت گیرد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه برخي از اين اپليکيشن ها از کاربران مي‌خواهند که به سوالاتي پاسخ دهند و يا پيامکي به شماره اي يا ايميلي ارسال کنند گفت: اين نوع ارتباط مي‌توانند باعث آلوده شدن گوشي به بدافزارهايي شوند که اطلاعات شخصي کاربران را مورد حمله قرار دهند.

به گفته سرهنگ آذردرخش موارد جاسوسي شامل ارسال پيامک هاي دريافتي و ارسالي کاربر بدون آنکه خود متوجه شود، ارسال عکس ها، کليپ ها و فيلم هاي موجود در حافظه گوشي، ارسال ليست تماس هاي دريافتي و شماره مخاطبين موجود در گوشي است.

وي با بيان اينکه در بسياري موارد قرباني اين جاسوسي خود کاربر است و در برخي موارد دوستان و نزديکان کاربر قرباني اين جاسوسي ها مي شوند، افزود: اخاذي از کاربر با توجه به داشتن اطلاعات زياد از وي يکي از مهمترين موارد است.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري ادامه داد: بسياري از اطلاعات کاربران که از اين طريق به سرقت مي رود بعدها باعث ايجاد آزار و اذيت وي و نزديکان و بستگان مي شود چرا که مجرمان از اين اطلاعات علاوه بر اخاذي براي سرگرمي و اذيت آزار قربانيان استفاده مي کنند به عنوان مثال ارسال پيامک هاي مستهجن و محتواي نامناسب با شماره کاربر براي افراد ديگر، يک مورد اذيت وآزار است که مجرمان انجام مي دهند.

سرهنگ آذردرخش با اشاره به اينکه تهديدات امنيتي گوشي هاي همراه هوشمند بسيار بيشتر از لب تاب و کامپيوترهاي خانگي است، افزود: چرا که ميزان اطلاعات شخصي که کاربران با خود در موبايل هاي هوشمند حمل مي کنند به مراتب بيش از نوت بوک و و کامپيوترهاي خانگي آنها است ضمن آنکه دسترسي سارقان يا هکرها به گوشي همراه به مراتب سهل تر است.

وي به کاربران گوشي هاي هوشمند توصيه کرد: از سيستم رمز نگاري مناسب براي گوشي هاي خود استفاده کنند و رمز آن را ترکيبي از اعداد و حروف قرار دهند.

اين مقام مسئول خطاب به کاربران اسمارت فون با بيان اينکه همواره آنتي ويروس گوشي و تبلت خود را به روز کنید گفت: بر روي گوشي خود يک برنامه امنيتي مانند نرم افزار ضد جاسوس نصب کنید و از شر برنامه‌ هايي که استفاده نمي ‌کنيد خلاص شويد. هنگامي که کار شما با يک برنامه يا سرويس وب تمام شد، از برنامه خارج شويد يا Log Out کنيد. اين کانال را همين طور به حال خود باز نگذاريد تا ديگران اطلاعات شما را کنترل کنند.

سرهنگ آذردرخش به دارندگان گوشي هاي هوشمند توصيه کرد: از دانلود بي مورد نرم افزارها و کليپ‌ هاي موجود در سايت ها خودداري کنند و فقط برنامه ها و نرم افزارهاي لازم و کاربردي را دريافت و تنها به نمونه‌هاي رسمي موجود اعتماد کنند در سايت هاي معتبر که اغلب هم پولي است دريافت کنند.

وي از کاربران و شهروندان خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک،  آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوريت هاي سايبري، لينک ثبت گزارشات مردمي به پليس فتا اعلام کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =