ایجاد سامانه جامع حوادث رانندگی /حذف الزام داشتن کارت پایان خدمت جهت اخذ گواهینامه رانندگی

یکی از نتایج حاصل از جلسه بررسی اصلاح قانون بیمه نامه شخص ثالث ایجاد سامانه جامع حوادث کشور است. / شرکت های بیمه موظفند ، 20 درصد از سود عملیات بیمه ای خود را در بخش بیمه شخص ثالث به حسابی که از طرف بیمه مرکزی تعیین می شود واریز کنند تا این مبالغ در جاهایی که سبب کاهش حوادث رانندگی می شود ، هزینه گردد./ الزام به داشتن کارت پایان خدمت و معافیت سربازی جهت اخذ گواهینامه برداشته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  ریسک نیوز جلسات کمیسون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح قانون بیمه نامه شخص ثالث در پایان هفته گذشته در روز های پنج شنبه و جمعه با حضوز اعضا کارگروه اصلاح قانون شخص ثالث مجلس ، محمد ابراهیم امین ، رییس کل بیمه مرکزی ، علی اکبر اولیا ،دبیر کل سندیکای بیمه گران ، کاردگر ، مدیر عامل بیمه آسیا ، حجاریان ، مدیر عامل بیمه ملت ، امرالهی ،مدیر عامل بیمه ایران ،  ، جباری ، مدیر عامل صندوق تامین خسارات بدنی ، عنایت ، کارشناس صنعت بیمه ، جولایی ،مدیر عامل ستاد مردمی دیه و  تنی چند از مدیران بیمه ای ، نمایتدگان قوه قضاییه و مسولان ناجا و نمایندگان دولت برگزار شد.

بر اساس این گزارش ، طی این جلسات لایحه دولت و طرح پیشنهادی مجلس مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

گفتنی است ، مباحث نظارتی بیمه مرکزی ، چگونگی تعیین نرخ حق بیمه ، اقدامات لازم در زمان ورشکستگی بیمه ها و مباحث مربوط به بیمه توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش می افزاید، یکی از نتایج حاصل از این جلسه ایجاد سامانه جامع حوادث کشور است تا کلیه داده های مربوط به حوادث رانندگی در سیستمی آنلاین تجمیع شود.

بر این اساس ، نیروی انتظامی ، وزارت بهداشت و سازمان پرشکی قانونی موظفند اطلاعات مربوط به سوانح رانندگی را فورا در سامانه جامع حوادث رانندگی درج کنند و قوه قضاییه نیز مکلف است اطلاعات مربوط به آرا قضایی راجع به حوادث رانندگی را به سامانه مذکور اطلاع دهد .

بر اساس توافقات صورت گرفته بیمه مرکزی نیز موظف است حداکثر شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون سامانه مزبور را راه اندازی و اطلاعات برخط آن را برای نیروی انتظامی ، وزارت بهداشت ، شرکت های بیمه ، صندوق خسارات بدنی و واحد های قضایی فراهم کند همچنین طبق بررسی های انجام شده  کارت سوخت نیز باید به این سامانه متصل شود .

علاوه براین مقرر شد ، ستاد سوخت ، هیچ کارت سوختی را برای خودروهای فاقد بیمه نامه ارایه نکند و بیمه مرکزی نیز باید  با مشارکت نیروی انتظامی اطلاعات لازم را در اختیار ستاد سوخت قرار دهد.

به گزارش ریسک نیوز از دیگر مواردی که در این جلسه دوروزه مورد توافق قرار گرفت این است که شرکت های بیمه موظفند ، 20 درصد از سود عملیات بیمه ای خود را در بخش بیمه شخص ثالث به حسابی که از طرف بیمه مرکزی تعیین می شود واریز کنند تا بیمه مرکزی این مبالغ را با همکاری وزارت راه و راهتمایی و رانندگی در جاهایی که سبب کاهش حوادث رانندگی می شود ، هزینه کنند که البته این بند در لایحه جدید دولت امده است که مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش می افزاید، گذراندن دوره صلاحیت رانندگی و اخذ گواهینامه صلاحیت رانندگی برای سنجش دقیق تر ریسک های رانندگان از دیگر مواردی بود که اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا ایرج ندیمی ، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز با اشاره به جلسات دو روزه اعضا کارگروه اصلاح قانون شخص ثالث در مجلس و مدیران عامل بیمه و سایر ذینفعان گفت: طی جلسات مذکور در خصوص 30 ماده اساسی و قابل بحث و سایر الحاقات تصمیماتی گرفته شد.

وی افزود: از مهمترین تصمیماتی که طی این جلسات گرفته شد این است که موضوع اخذ گواهینامه و سربازی از هم تفکیک می شود به طوریکه برای گرفتن گواهینامه رانندگی هیچ الزامی به داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از سربازی نیست.

به گفته وی هم اکنون بسیاری از رانندگان و راکبان موتور سیکلت به دلیل وجود این الزام، فاقد گواهینامه هستند که این امر سبب ایجاد رانندگی های پر خطر و مشکلات زیادی در سطح جامعه شده است.

ندیمی از این تصمیم به عنوان یکی از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در جلسات مزبور یاد کرد و گفت: الزام به داشتن کارت پایان خدمت و معافیت سربازی جهت اخذ گواهینامه برداشته می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. علی می گوید

    جون مادرتون هرچه سریع تر این قانونو اجرایی کنید تا ماها که سربازی نرفتیم هم گواهینامه بگیریم

  2. شاهرخ می گوید

    باسلام.امیدوارم این طرح درمجلس هم تصویب بشه تاجوانانی که بخاطرنداشتن گواهینامه وعلاقه زیادشون به رانندگی که بیشترمواقع منجربه تصادف وفوت طرف مقابل شده وچون گواهینامه نداشتن وبیمه هم شاملشون نمیشه وتوان پرداخت دیه راهم ندارن والان توزندانهابسرمی برن.

  3. رحیمی می گوید

    امام زمان نگهدار خودتان و خانواده محترمتان باشد،درود بر کسانی که مشکلات مردم دغدغه کارشان است،همیشه دعاتون میکنم تا روزی که عمر داشته باشم،مدیون شما عزیزان خواهم بود.

ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  12