ثبت رکوردهای جدید در شاپرک/ رشد ۲۱ درصدی تعداد کارتخوان ، ۸۸درصدی درگاه های اینترنتی و ۲۰۰درصدی USSD

قادری عملکرد شاپرک در سال 93 را تشریح کرد:

تعداد پایانه های فروشگاهی در سال 93 نسبت به سال قبل 21 درصد رشد داشته‌است،/ تعداد درگاه‌های پرداخت اینترنتی 88.27 درصد و تعداد درگاه‌های پرداخت الکترونیکی موبایلی یا همان USSD حدود 200 درصد رشد داشته اند

/ تعداد تراکنش های ثبت شده در پایان سال 1393 در مقایسه با سال 1392 حدود 43 درصد و  مبلغ کل تراکنش‌ها  47 درصد رشد داشته است./در سال 1392 تعداد مغایرت ها از کل تراکنش ها 11 میلیون و 794 هزار بود که در سال 93 این تعداد به 6 میلیون و 786 هزار مغایرت کاهش پیدا نمود

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حوزه پرداخت الکترونیکی و فعالان این بخش سال متفاوتی را پشت سرگذاشتند؛ گذشته از کشمکش های فراوان بر سر تعیین نظام کارمزدی، میزان اقبال و استفاده از ابزارهای پرداخت به شدت افزایش یافت و و چند رکورد را جابه جا کرد.علاوه بر همه این ها، برای نخستین بار مردم پایان سال خوبی را در استفاده از کارت های بانکی و خریدهای شب عید تجربه کردند چرا که مغایرت ها و قطعی ها در پایین ترین سطح خود قرار داشت.

 محسن قادری، مدیرعامل شرکت شاپرک طی یک گفتگو به تشریح وضعیت صنعت پرداخت الکترونیکی کشور در پایان سال 93 و اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح کیفی خدمات پرداخته است.

میزان افزایش تعداد و مبلغ تراکنش ها در سال 93
مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه تعداد پایانه های فروشگاهی ثبت شده در سال 93 نسبت به سال قبل حدود 21 درصد رشد داشته‌است، گفت: علاوه بر این تعداد درگاه‌های پرداخت اینترنتی 88.27 درصد و تعداد درگاه‌های پرداخت الکترونیکی موبایلی یا همان USSD  حدود 200 درصد رشد داشته اند که رشد قابل توجهی بحساب می آید.

مدیرعامل شاپرک در مورد روند تغییرات تعداد و مبلغ تراکنش ها گفت: طبیعتا همراستا با افزایش تعداد درگاه های ثبت شده، تعداد و مبلغ تراکنش ها هم رشد چشمگیری داشته است؛ تعداد تراکنش های ثبت شده در پایان سال 1393 در مقایسه با سال 1392 حدود 43 درصد و  مبلغ کل تراکنش‌ها نیز طی این مدت 47 درصد رشد داشته است.

قادری در پاسخ به این پرسش که در کدام ابزارها بیشترین افزایش تراکنش اتفاق افتاده است، گفت: تقریبا در همه حوزه ها از لحاظ تعداد و مبالغ تراکنش ها شاهد افزایش مناسب و مطلوبی بودیم. با این وجود بیشترین رشد مربوط به مبلغ تراکنش‌های اینترنتی است که با توجه به ورود تدریجی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به شبکه شاپرک قابل پیش بینی بود. تعداد و مبلغ تراکنش های پایانه های فروشگاهی به ترتیب 39.5 درصد و 41.5 درصد نسبت به سال 92 افزایش نشان می دهد. درگاه های اینترنتی در تعداد تراکنش ها حدود 76 درصد و در مبلغ با بیش از 268 درصد افزایش مواجه بوده و پرداخت موبایلی نیز با توجه به استقبال بسیار خوب از این ابزار در حوزه پرداخت الکترونیکی طی دوره مورد نظر از لحاظ تعداد تراکنش و مبلغ به ترتیب 46.5 درصد و 139 درصد رشد داشته است.

سهم اندک شاپرک در خطای شبکه پرداخت و مغایرت ها

مهندس قادری در توضیح میزان خطای اتفاق افتاده در تراکنش ها گفت: قبل از هر چیز باید توضیح بدهم که خطا در تراکنش ممکن است کاربر اشتباه کند یعنی به عنوان مثال رمز را اشتباه وارد کند. در این صورت تراکنش ناموفق در شبکه ثبت می شود ولی این ارتباطی با سوئیچ شاپرک یا شتاب و… ندارد و اصطلاحاً یک مغایرت کاربری است. همچنین گاهی عدم موفقیت در تراکنش به سوئیچ بانک صادرکننده کارت برمی گردد یعنی بانکی که دارنده کارت در آن حساب دارد و برای ان حساب کارت صادر شده است نمی تواند تراکنش را انجام دهد. در این صورت هم تراکنش ناموفق در شبکه ثبت می شود ولی ارتباطی به شاپرک ندارد.

مدیرعامل شاپرک با گلایه از برخی توضیحات غلطی که گاه از سوی کارمندان بانک ها یا پذیرندگان به مردم برای توجیه تراکنش های ناموفق داده می شود، گفت: گاهی مشاهده می کنیم یک بانک در انجام تراکنش دچار مشکل می شود ولی به اشتباه به مردم می گویند که شاپرک یا شتاب دچار مشکل هستند در حالی که اگر همان زمان کارت بانک دیگری را روی پایانه فروشگاهی امتحان کنیم، تراکنش با موفقیت صورت می گیرد. این یعنی مشکل از شاپرک و شتاب نیست و بانک صادرکننده کارت دچار اختلال و ضعف است.

وی گفت: این توضیحات را در بخش مغایرت ها که یکی از زیرشاخه های شاخص دسترسی پذیری بحساب می آید توسط آمارهای موجود تأیید می شود؛ در سال 1392 تعداد مغایرت ها از کل تراکنش ها 11 میلیون و 794 هزار و 411 بود که در سال 93 این تعداد به 6 میلیون و 786 هزار و 313 بار مغایرت کاهش پیدا نمود بنابراین نه تنها تعداد مغایرت‌ها 42.5 درصد کاهش داشته‌ بلکه مبالغ این مغایرت‌ها نیز تا 13 درصدکاهش را نسبت به سال 92 تجربه کرده است، که از لحاظ فنی برای شاپرک یک موفقیت محسوب می شود.

کاهش 14 درصدی تعداد تراکنش مانده گیری با وضع کارمزد

مدیرعامل شاپرک در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اعمال کارمزد مانده گیری در سال 93 تغییری در این تراکنش اتفاق افتاد، گفت: تراکنش مانده‌گیری کاهش داشته و سهمی  16.7 درصدی از کل تعداد تراکنش ها را به خود اختصاص داده که حدود 14 درصد کمتر از سال 92 است.

وی ادامه داد: این کاهش از نظر ما مثبت است چرا که به معنای حذف تراکنش های غیرلازم از شبکه است. در واقع مقدار این کاهش نشان دهنده تعداد تراکنش هایی است که نه از سر ضرورت و نیاز بلکه به خاطر رایگان بودن مانده گیری انجام می شد و فقط هزینه ای اضافی بر شبکه و کشور تحمیل می کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −    =  77