افت شدید تعداد افراد بدون حساب بانکی/۳۱درصد بزرگسالان جهان همچنان بدون حساب بانکی هستند

بانک جهانی گزارش کرد:

تکنولوژی، مخصوصا پول موبایلی و پرداخت موبایلی، نقشی محوری در گسترش دسترسی به خدمات بانکی داشته است./در فاصله سال 2011 تا 2014 دارای حساب بانکی شده اند. در طول سه سال گذشته، درصد بزرگسالانی که دارای حساب بانکی هستند به 51 تا 61 درصد رسیده است /در سطح جهانی، انتقال وجه به دولت و پرداخت های صورتحساب های دولتی از طریق حساب ها (به جای وجه نقد)، می تواند تعداد بزرگسالان دارای حساب بانکی را تا 160 میلیون نفر افزایش دهد.»

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، تازه ترین گزارش بانک جهانی 20 درصد کاهش در تعداد مشتریان بدون حساب بانکی را ثبت کرده است.زیرا در سراسر جهان، 700 میلیون بزرگسال به سیستم بانکداری رسمی پیوسته اند و در فاصله سال 2011 تا 2014 دارای حساب بانکی شده اند. در طول سه سال گذشته، درصد بزرگسالانی که دارای حساب بانکی هستند به 51 تا 61 درصد رسیده است و این روند با 13 درصد رشد در کشورهای در حال توسعه و نقش تکنولوژی های جدید روند افزایشی به خود گرفته است.

جیم یونگ کیم، رئیس گروه بانک جهانی گفت: « دسترسی به سرویس های مالی می توانند پلی برای خروج از فقر باشد. ما اهداف بلندپروازانه ای تنظیم کرده ایم – دسترسی جهانی به امور مالی تا سال 2020- و در حال حاضر شاهد پیشرفت بسیار خوبی هستیم.»

وی افزود: « این تلاش نیازمند همکاری شرکت های کارت های اعتباری، بانک ها، مؤسسات اعتباری کوچک، سازمان ملل متحد، بنیادها و رهبران جوامع می باشد. اما می توانیم این امر را به نتیجه برسانیم و خروج میلیون ها نفر از فقر، نتیجه حاصل از آن خواهد بود.»

در Findex  2014 به این نتیجه رسیده اند که هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود تا شمولیت مالی در میان زنان و خانواده های فقیر نیز بیشتر گسترده شود. بیش از نیمی از بزرگسالان در 40 درصد فقیرترین مردم کشورهای در حال توسعه هنوز تا این زمان (سال 2014) حساب بانکی ندارند.

تبعیض جنسیتی در مالکیت حساب بانکی هنوز به طور قابل توجه از بین نرفته است. در سال 2011، 47 درصد از زنان و 54 درصد از مردان دارای حساب بانکی بودند. در مقایسه، در سال 2014، 58 درصد از زنان و 65 درصد از مردان صاحب حساب بانکی هستند. شکاف جنسیتی  در آسیای جنوبی بسیار بزرگتر است و در آن منطقه 37 درصد از زنان و 55 درصد از مردان دارای حساب بانکی هستند.

شاخص ها در پایگاه داده جهانی Findex – که در سال 2001 تنظیم شده و از سوی مؤسسه بیل و ملیندا گیتس با همکاری مؤسسه گالوپ پشتیبانی می شوند- داده های نظرسنجی را با بیش از 150 هزار نفر از 143 جامعه اقتصادی مورد مطالعه قرار دادند.

تکنولوژی، مخصوصا پول موبایلی و پرداخت موبایلی، نقشی محوری در گسترش دسترسی به خدمات بانکی داشته است.

بزرگترین دستاوردها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مشاهده می شود که در آن مناطق، بیش از 10 درصد از بزرگسالان دارای حساب بانکی پول موبایلی هستند. در 13 کشور، بهره وری به بیش از 10 درصد رسیده و از میان آن ها، ساحل عاج، سومالی، تانزانیا، اوگاندا و زیمبابوه دارای دارای بزرگسالان بیشتری هستند که از حساب بانکی موبایلی به نسبت مؤسسات مالی استفاده بیشتری می کنند.

بانک جهانی اعلام کرد؛ دسترسی به پرداخت های دیجیتال، از طریق گوشی موبایل یا پایانه های فروش POS ها، فرصت هایی برای ارائه روش های پرداخت جدیدتر و ساده تر برای مردم ایجاد می کند. این امر هم در بخش های خصوصی و هم نهادهای دولتی در جوامع اقتصادی در حال توسعه فراخوانی می شود تا پرداخت های دیجیتال را گسترده تر کنند.

در این گزارش آمده است: « در سطح جهانی، انتقال وجه به دولت و پرداخت های صورتحساب های دولتی از طریق حساب ها (به جای وجه نقد)، می تواند تعداد بزرگسالان دارای حساب بانکی را تا 160 میلیون نفر افزایش دهد.»

منبع: http://finextra.com
مترجم:سمانه سمیعی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +    =  16