شمارش معکوس تا توافق ؟ تایید یا تکذیب

منابع غربی از آماده شدن توافق می گویند ولی مقامات ایرانی آن را تکذیب می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از خبرآنلاین مذاکرات همچنان ادامه دارد با بیان اینکه در حال پیشرفت است. هرچند شنیدن این عبارت دیگر حتی برای خبرنگاران هم تکراری شده و گاهی هم به شوخی گفته می شود پس از اینهمه پیشرفت و حرکت به سمت جلو چرا طرفین به یکدیگر نمی رسند؟

آرزوی فابیوس برای رسیدن به توافق خوب

همه منتظر بودند تا لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به لوزان بیاید و با اظهار نظرهایش همه را شگفت زده کند. وزیر خارجه فرانسه که پیش تر هم سابقه داشته با صحبت‌هایش مسیر مذاکرات را منحرف کند اینبار چنین نکرد و بر پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات صحه گذاشت. فابیوس در مقابل خبرنگاران مستقر مقابل هتل بوقیواژ لوزان از پیشرفت‌های قابل توجه طرفین در مسیر مذاکرات گفت و در عین حال از باقی ماندن برخی اختلافات سخن گفت. وزیر خارجه فرانسه همچنین اشاره کرد ایران حق دستیابی به فن آوری صلح آمیز هسته ای را دارد اما در خصوص رسیدن این کشور به بمب اتم پاسخ همیشگی ما خیر است. فابیوس در عین حال بر مسیر سختی که طی شده اشاره کرد و تاکید داشت من آرزو دارم طی ساعات آتی به توافقی خوب با ایران برسیم.

اشتاین مایر از فرصتی می گوید که نباید از دست رود

وزیر خارجه آلمان هم پس از لوران فابیوس به لوزان سوئیس آمد تا در ادامه مذاکرات حضور داشته باشد. اشتاین مایر در مقابل خبرنگاران از سخت بودن ساعت ها و روزهای پایانی مذاکرات گفت و تاکید کرد دو طرف ظرف 12 ماه گذشته تلاش‌های بسیاری برای حصول به توافق داشته‌اند که این تلاش‌ها نباید نادیده گرفته شود، در نتیجه ساعت‌ها و روزهای آینده بسیار مهم و تاثیرگذار است. وزیر خارجه آلمان همچنین به نقش مثبت ایران در ثبات منطقه اشاره کرد و افزود: من امیدوارم با توجه به تلاش‌هایی که همه طرفین انجام داده‌اند به توافق نهایی دست یابیم چرا که این توافق می‌تواند به حل بحرانی که به دلایل دیگری در منطقه ایجاد شده کمک کند. ما نباید این فرصت را برای حل مسئله هسته‌ای ایران از دست دهیم.

گزارش‌های تایید نشده رویترز

خبرگزاری رویترز معمولا گزارش‌های خود را با ذکر منابع آگاه ایرانی منتشر می‌کند. اخباری که البته معمولا هم تایید نمی‌شود. دیروز هم این خبرگزاری در خبری ویژه و به نقل از دیپلمات‌های ایرانی از تهیه پیش‌نویس سه صفحه‌ای توافق خبر داده بود. اما امروز صبح دکتر عباس عراقچی در گفتگو با خبرنگاران با تکذیب این موضوع اشاره کرد که همچنان گفتگوها در جریان است و همه طرفین مذاکره برای حصول به نتیجه نهایی باید تصمیمات سخت اتخاذ کنند. دکتر ظریف هم دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاران تاکید کرده بود که به اخبار تایید نشده به نقل از منابع آگاه اعتماد نکنید و در این فضا طبیعی است که گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها شدت گیرد. طبیعی است که مذاکرات سخت باشد و به سختی هم پیشرفت کند.

حمله به یمن تاثیری دارد؟

همزمانی حمله عربستان به یمن با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران تردیدهای جدی را در خصوص نیت واقعی عربستان به وجود آورد و حتی برخی از عمدی بودن این همزمانی سخن گفتند. به هر ترتیب و در شرایطی که ایران، روسیه و چین تنها کشورهایی بودند که از این اقدام نظامی ابراز نگرانی کردند برخی از تحلیلگران از تاثیر منفی این اقدام سعودی بر روند مثبت مذاکرات گفته بودند. من این سوال را هم از دکتر ظریف و هم دکتر عراقچی پرسیدم و هر دوی این دیپلمات‌های ارشد کشورمان ضمن رد این مسئله تاکید کردند که تنها بحث موجود در مذاکرات، برنامه هسته‌ای ایران است و همانطور که پیش‌تر هم گفته بودیم ایران در این مذاکرات بر سر موضوع دیگری مذاکره نمی‌کند. تحلیلگران غربی هم که در محل برگزاری مذاکرات حضور دارند تاکید می‌کنند عزم و اراده آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات جدی است و مسائل حاشیه‌ای از این دست نمی‌تواند مانعی برای حصول توافق با ایران به شمار آید.

بیانیه مشترک قرائت می‌شود؟

با وجود ابراز خوش‌بینی مقامات غربی، نمایندگان ایران چندان نسبت به حصول توافق ابراز خوش‌بینی نمی‌کنند. دکتر ظریف، عراقچی و روانچی در اظهارت جداگانه خود از باقی ماندن اختلافات گفته‌اند و در عین حال گمانه‌زنی‌های طرف غربی را تکذیب کرده‌اند. در گفتگوهایی که با خبرنگاران خارجی داشتم از نهایی شدن توافق میان طرفین شنیدم. آنها تاکید می‌کردند که طی روزهای آتی دو طرف متن بیانیه مشترکی را قرائت خواهند کرد که بر اساس آن تمامی راه‌حل‌ها برای برطرف شدن اختلاف‌ها مشخص می‌شود و ظرف دو و نهایتا سه ماه‌ آینده متن این توافقات مکتوب خواهد شد. اما مقامات ایرانی تمام این گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کرده اند و حتی دکتر ظریف تاکید کرده نباید به اخباری که به نقل از منابع آگاه منتشر می‌شود اتکا کرد و تنها منتظر اخبار رسمی ماند.

با این تفاسیر و با وجود خوش‌بینی‌های غربی باید منتظر ماند که طی ساعات آتی این مناقشه طولانی شده به پایان راه خود می‌رسد یا خیر؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  16