بانکداری الکترونیک در سال ۹۳/ سالی پر از آزمون و خطا /چشم انداز سال ۹۴

سال 93 در حالی روزهای پایانی خود را سپری می کند که شبکه بانکی در حوزه بانکداری الکترونیک در این سال با آزمون و خطاهای زیادی همراه بود حتی چکاوک که آن را با اعماظ می توان برگ برنده بانک مرکزی در سال 93 بود .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،با وجود تلاش مسئولان و فعالان حوزه  بانکداری و پرداخت الکترونیک سال 93 را باید سالی با معدل منفی نام بگذاریم. علتها البته کم نیستتند.

تغییر مدیریت

شبکه بانکی و شبکه پرداخت هر دو در سال 93 یکی از پرتردد ترین سالها را در صدور حکم تغییر مدیران سپری کرد. در سطح شبکه بانکی رکورد هر 21 روز  تغییر یک مدیر عامل را در کارنامه خود ثبت کرد که بعد از تغییر فله ای مدیران عامل بانکها در سال 85 و در زمان دولت نهم  بی سابقه بوده است.

در همین حال در بخش مدیران عامل شرکت های شبکه پرداخت نیز سالی سرشار از تغییر مدیر را شاهد بودیم. جابجایی در شرکت های ایران کیش(دوبار)، سداد، پککو(دوبار)، پاسارگاد و شاپرک از جمله این تغییرات بودند.

سال باخت پرداخت

طرح کارمزد باعث شد تا سال 93 یکی از پر بحث ترین سالها برای پرداخت الکترونیک باشد به طوری که بسیاری از اقشار اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داد و در نهایت موجب دخالت دولت  شد. دولت این  طرح  را مصلحتا به شورای پول و اعتبار فرستاد تا بدینوسیله مسیری فراهم شود که مهر شکست روی این پرونده نخورد شورای مذکور هم در ظاهر این پرونده را در دستور کار دارد اما قابل پیش بینی است که طرح مجدد بحث کارمزد دست کم تا پاییز سال 94 در شورا تصمیم گیری نخواهد شد.

حمایت ها ادامه یافت

اگر چه بانک مرکزی تصمیم گرفته بود با اجرای نظام کارمزد حمایت های  یارانه ای را از شرکت های پرداخت  حذف کند اما با توجه به انچه که رفت ، مجددا حمایت ها از سر گرفته شد اما با توجه به کاهش تراکنش های خودپرداز میزان درآمد حاصل از صندوق مشا کاهش یافت و در همین راستا حدود 45 درصد از درآمد شرکت های پرداخت از این محل کاسته شد.

چالشی به نام تعریف  جامع کربنکینگ

تنها چند روز مانده به پایان سال 92 و در حالی که همه سرگرم ترتیب دادن مقدمات تعطیلات بودند در 21 اسفند بانک مرکزی همایشی برای رونمایی از دانش افزاری به نام آی اف دبلیو برگزار کرد.هنوز هم این سوال در ذهن حاضران در همایش عصر روز 21 اسفند 92 باقی است که علت اینهمه عجله چه بوده است؟ اگر همان همایش مثلا در  نیمه دوم فروردین یا اول اردیبهشت 93 برگزار می شد چه اتفاقی می افتاد؟ یادش بخیر آن نصفه روز به یاد ماندنی که آقای مدیرکل خود مجری شد و خبر از اتفاقات خوب داد. کمتر از شش ماه بعد اما پروژه کلا دستور توقف گرفت و مبنا کلید خورد. مبنایی که هنوز معلوم نیست چه سرانجامی را تجربه کند و نکته آن است که شبکه بانکی هنوز بعد از سه سال منتظر ارائه تعریف جامع از کربنکینگ یا سامانه یکپارچه بانکی است.

این سپاس ناسپاس

طرح کیف پول الکترونیک یا به تعبیر دیگر کیف وجه الکترونیک یا کیوا پرونده دیگری  است که بانک مرکزی هنوز در چگونگی اجرای آن تردید دارد. در حالی که بیش از 9 ماه از آماده بودن سوئیچ سپاس می گذرد اما ناکافی بودن مطالعات در خصوص طراحی  یک الگوی کسب و کار مناسب باعث شده مردم از کیوا محروم بمانند در حالی که ابزاری است که اگر دخالت های بانک مرکزی نبود بسیار کم هزینه تر و زودتر در جیب مردم قرار می گرفت. در هر حال اکنون راهبران کیوا که قرار بود قبلا شبیه psp ها راهبر باشند از گردونه حذف شدند به نظر ی رسد در نهایت بانک مرکزی به سمت کاهش بروکراسی پرداخت در کشور متمایل شده و سپاس را از طریق شبکه شاپرک اجرایی کند.اگر مسیری غیر از این در پیش گرفته شود چالش بعدی پرداخت در کشور مواجه شاپرک و کیوا خواهد بود.

چکاوک خودسر

در ادبیات پرنده شناسی ،چکاوَک پرنده ای است خوش آواز با پروبال رگه‌رگه و قهوه‌ای رنگ که اغلب در حال پرواز آواز می‌خواند.در ادبیات بانکی، چکاوک سامانه ای است الکترونیک  با پرو بالی متشکل از چک های رنگارنگ که بین بانکها رفت و آمد دارد و در ابتدا مردم را اذیت می کند اما بعدا خوب می شود.

بانک مرکزی بسیار تلاش کرد تا چکاوک را کم نقص راه اندازی کند اما باز هم صدای مردم را درآورد تا آنجا که رئیس کل خود وارد کار زار شد. با توجه به اینکه  دکتر سیف از چکاوک به عنوان یکی از فرازهای عملکرد بانک مرکزی در سال 93 یاد کرد به نظر می رسد مشکلات این پرنده بین بانکی حل شده است.

البته  در این میان نقشه راه بانکداری الکترونیک نیز ارائه شد نقشه ای که ساختار اجرایی و مالی مشخصی برای آن ارائه نشد تا بتوان به نقد آن پرداخت.

 

نکات مثبت

نکات مثبت عملکرد بانک مرکزی را از زبان رئیس کل بانک مرکزی دنبال کنید. این سخنان را اینجا و اینجا بخوانید با تاکید بر این نکته که دولت قبل چندان بد کار کرده بود که اگر در دولت یازدهم کافی بود فقط کارهای بد گذشته ادامه پیدا نکند تا وضعیت به نقطه ای قبل از دولت نهم باز گردد و اکنون بعد از یک و نیم سال به آن نقطه رسیده ایم به طوری که تورم در نقزه 15ونیم درصد قرار دارد.بر این اساس به نظر می رسد هنر اصلی تیم پولی فعلی بیشتر تاکید بر کار نادرست نکردن است تا اینکه بخواهند کار مثبتی انجام دهند. اگر چه هنر خود را نتوانستد کاملا به خرج دهند.

 

چشم انداز سال 94 را هم اینجا بخوانید

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    باید برای خویش از نو جامه ای بدوزیم چشمانمان را باز بشوییم و دیگر گونه نظر کنیم
    گر غیر این کنیم باز هم بر تارک گمان پنجه درانداخته ایم و از هیچ ریسمانی بافته ایم که نه تنها مشکلی نمی گشاید که ما را نیز در چاه می کند در حالی که نیتمان بر چاه شدن بود
    لذا گریزمان نیست که یاران همه بخوانیم و بر میز دانش طرح نو دراندازیم نقشها ار نو نقش کنیم و شایدها را باید کنیم تا راهمان همانی باشد که بایسته و شایسته ماست
    سال نو مبارک

ارسال یک پاسخ

85  ⁄    =  17