epo ها نیامده رفتند/ شاپرک سپاس را زیر بال خود می گیرد؟/ احتمال کاهش بروکراسی پرداخت

در نهایت سرنوشت epo ها روشن شد و به دلیل تداخل وظایفی که با psp ها ایجاد میکردند رای بانک مرکزی بر حذف نهاد راهبر در ساختار کسب و کار کیف پول الکترونیک قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در نهایت سرنوشت epo ها روشن شد و به دلیل تداخل و ظایفی که با psp ها ایجاد میکردند رای بانک مرکزی بر حذف نهاد راهبر در ساختار کسب و کار کیف پول الکترونیک قرار گرفت.

پیش از این کارشناسان(اینجا و اینجا را بخوانید) نسبت به ساختار کسب و کار  کیوا هشدار داده بودند مبنی بر اینکه راهبران کیوا به دلایل مختلف باعث تداخل در توسعه صنعت پرداخت در کشور می شود چرا که pspها ظرفیت لازم را یرای برای به عهده گرفتن توسعه کیف پول الکترونیک و پرداخت خرد و ریز دارند اما بانک مرکزی تا پیش از این همچنان بر وجود راهبران کیوا یا همان epo ها تاکید داشت.

بر همین اساس پرداخت خرد را به دو دسته پرداخت خرد و پرداخت ریز تقسیم کرده بود تا برای سپاس و راهبران کیوا قطعه پازلی جداگانه از شاپرک و psp ها پیش بینی کند اما این کار عملا بازی باخت -باخت برای بانک مرکزی و صنعت پرداخت بود.

از سوی دیگر حضور اپراتورهای تلفن همراه هم به عنوان خدمت دهنده بهpsp ها وهم مشتریان psp ها طبعا باعت اختلال در فرایند پرداخت در کشور می شد. بر همین  اساس بانک مرکزی در نهایت تصمیم گرفت تا روی راهبران کیوا خط بکشد. اما این به معنای حذف سوئیچ سپاس نیست. پرداخت های ریز و کیف پول الکترونیک همچنان از طریق سپاس پردازش و مدیریت خواهند شد. اگر چه برخی معتقدند که سوئیچ شاپرک به راحتی این امکان را در درون خود داشت که کیف پول الکترونیک را پشتیبانی کند و سپاس در واقع به نوعی نشان دهنده افزایش بروکراسی پرداخت در بانک مرکزی است.

در هر حال با توجه به حذف راهبران کیوا باز هم گام مهمی در راستای توسعه صحیح صنعت پرداخت برداشته شد و همچنین اپراتورهای تلفن همراه نیز می توانند به صورت b2b در صنعت پرداخت ارائه خدمت کرده و سهم خود را از کیک پرداخت بدست بیاورند بدون اینکه اقیانوسی قرمز را کلید بزنند. اکنون اقیانوس پرداخت می تواند به سادگی آبی باشد به شرطی که سیاستگذاری درستی آن را هدایت کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. a می گوید

    از روز اول هم تصمیم اشتباهی گرفته شده بود. بهترین مجری اینکار EPO شرکت های PSP هستند و مناسبترین رگولاتور آن نیز شا پرک می تواند باشد.
    متاسفانه در جایی که باید نهاد های دولتی و شبه دولتی به کار اصولی توجه کنند به دنبال کسب سود می باشند.

ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2