۲۱ روز و ۲۱ گرم/نقدی بر تغییرات مدیران عامل بانکی

مگه ما چند بار به دنیا می‌آییم، مگه چند بار از دنیا می‌ریم؟

می‌گن درست در لحظه مرگ 21 گرم از وزن کسی‌که داره می‌میره، کم می‌شه.
مگه 21 گرم چقدر ظرفیت داره؟
مگه چی از ما کم می‌شه؟
مگه چی می‌شه اگه ما 21 گرم از دست بدیم؟
با رفتن اون چی می‌شه؟
مگه چقدر ارزش داره؟
21 گرم وزن…یک سکه پنج‌سنتی
وزن یک مرغ مگس‌خوار… یه تیکه شکلات
21 گرم چقدر وزن داره؟
 
فیلم 21 گرم ساخته آلخاندرو گونزالز اینیاریتو کارگردان مکزیکی و محصول سال 2003 با جملات بالا  پایان می یابد.
با این جملات احساس غم عظیمی در درون خود می کنیم و با اندوه فراوان فیلم را به پایان می بریم ، اما با این وجود تقریباً پس از پایان فیلم بیننده متقاعد شده است که زندگی جریان دارد.
داستان تغییر هر 21 روز یک مدیر عامل بانک در شبکه بانکی انسان را یاد فیلم 21 گرم می اندازد و چقدر متن پایانی این فیلم به داستان تغییرات در شبکه بانکی شباهت دارد.

مگر تغییر یک مدیر بانک چقدر ارزش دارد اصلا این تغییر چقدر وزن دارد؟حیات بانکی در هر حال جاری است و فقط هنگام تغییرات کمی غمگین می شویم و هیچ اثر دیگری ندارد.اگر تغییر مدیران عامل بانکها تاثیری بر عملکرد هر بانک یا شبکه بانکی داشت که هر 21 روز تغییری را شاهد نبودیم در عین حال اثرات این تغییرات را هم بر روند بازار پول کشور مشاهده نمی کنیم.

گویا ریسک و مدیریت آن، ثبات مدیریت و اثرات آن و اساسا حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی ما معنایی ندارد ،چه اگر داشت با تغییر 7 مدیرعامل که حدود 7 هزار شعبه از حدود 21 هزار شعبه بانکی را در شبکه خود داشتند باید زلزله ای را در بازار پول به پا می کرد اما می بینیم که اکنون دست کم در ظاهر اتفاقی رخ نداده است.

چنین روندی این تصویر را در ذهن نگارنده ایجاد می کند که اساسا شبکه بانکی در حقیقت یک بانک و مدیرعامل این بانک نیز وزیر اقتصاد است. ضمن اینکه وی هم سهامدار و هم هیات مدیره نیز هست. در این تصویر مدیران عامل بانکها در واقع مدیران ادارات و بعضا شعب هستند و بانک مرکزی نیز بازرس ادارات این بانک به نمایندگی از مدیرعامل محسوب می شود. در این میان مقوله هایی مانند حاکمیت شرکتی،استقلال،شفافیت،عدالت،پاسخگویی، رقابت، ریسک و مدیریت  بیشتر مفاهیمی زیبا هستند که در کتابها و همایش ها(شما بخوانید فیلمها) شاهد آن هستیم.

طبیعی است در چنین شرایطی شاخص های کلان نظام پولی و بانکی ما همواره در منطقه قرمز به سر می برد و فقط دوز قرمزی آنها در دولتی نسبت به دولت دیگر کم یا زیادتر می شود.

نگارنده راهکاری به ذهنش خطور نمی کند چرا که وقتی تغییر مدیر عامل یک بانک به سادگی خرد کردن تره در …است اساسا چه راهکاری می تواند به کار بیاید و اساسا گوشی برای شنیدن وجود دارد یا خیر؟بخصوص اینکه تعداد مدیران تغییر کرده به زودی به 9 نفر می رسد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. علی می گوید

    با سلام
    تحلیل مختصر ومفید و اثر گذاری است. بهتر از این نمی توان ابعاد موضوع را به مخاطب منتقل کرد.
    باتشکر از جناب آقای فراهانی

ارسال یک پاسخ

4  ⁄    =  2