کنترل داعشی ها بر دو چاه نفتی در لیبی

شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد که درگیری‌های شدیدی روز سه شنبه میان ارتش لیبی و تروریست‌های داعش در مرکز شهر بنغازی رخ داد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از تصمیم نیروهای دولتی برای آغاز حمله به آخرین پایگاه‌های داعش در این شهر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا درحالی که ارتش لیبی وارد درگیری‌های شدیدی با تروریست‌های داعش در مرکز بنغازی شده، منابع لیبیایی اعلام کردند که تروریست‌ها کنترل دو چاه نفتی در نزدیکی شهر سرت در شمال این کشور را به دست گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد که درگیری‌های شدیدی روز سه شنبه میان ارتش لیبی و تروریست‌های داعش در مرکز شهر بنغازی رخ داد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از تصمیم نیروهای دولتی برای آغاز حمله به آخرین پایگاه‌های داعش در این شهر است.

در همین حال جنگنده‌ای وابسته به گروه افراطی فجر لیبی دو چاه نفتی "المبروک" و "الباهی" در نزدیکی شهر سرت را بمباران کردند که این امر به داعشی‌ها اجازه داد تا این چاه‌ها و تاسیسات مرتبط با آن را اشغال کنند. علی الحاسی، سخنگوی گارد محافظ تاسیسات نفتی لیبی اعلام کرد پیش از آنکه چاه‌های مذکور به دست داعش بیفتد، نیروهای دولتی لیبی این دو چاه نفتی را ترک کردند.

در همین حال محمد الحجازی، سخنگوی "عملیات کرامت" اعلام کرد ارتش برای ورود به شهر درنه که تحت کنترل شبه‌نظامیان تندرو است، آماده می‌شود و تلاش می‌کند تا این شهر را از چهار محور محاصره کند.

وی تصریح کرد: نیروی هوایی ارتش لیبی با دقت اهداف وابسته به داعش را زیر نظر گرفته و پایگاه‌های این گروه را برای بازگشایی گذرگاهی جهت ورود نیروهای دولتی به شهر درنه مورد هدف قرار داد.

الحجازی با بیان اینکه ارتش لیبی تجهیزات نظامی را به این شهر وارد کرده است، گفت: شبه‌نظامیان تندرو اقدام به بمب‌گذاری منازل در بنغازی کرده‌اند به همین منظور تیم مهندسی جهت خنثی‌سازی این بمب‌ها در عملیات ارتش شرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده تا همگان دست از سخن گفتن از مشروعیت بردارند. همچنین تعیین خلیفه حفتر به عنوان فرمانده کل ارتش نتایج مثبتی برای مردم لیبی و تمامی سربازان شجاع ارتش که با تروریست‌ها می‌جنگند، خواهد داشت.

حجاری تصری کرد: سازمان اطلاعات ترکیه، قطر و سودان از شبه‌نظامیان تندرو و تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ارتش لیبی در حال حاضر در حال تلاش برای کنترل بر سواحل لیبی است، گفت: ارتش امنیت را برای اتباع مصری در لیبی تامین می‌کند.

از سوی دیگر کنگره ملی لیبی (واقع در طرابلس) در بیانیه‌ای حملات جنگنده‌های ارتش لیبی به رهبری خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش به فرودگاه معیتیقه در طرابلس را محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی خواند.

منابعی در فرودگاه معیتیقه اعلام کردند که این حملات خسارت‌های زیادی به فرودگاه نزده است و پروازهای بین‌المللی از و به فرودگاه به روال طبیعی خود در حال جریان است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از صقر الجروشی، فرمانده نیروی هوایی ارتش لیبی اعلام کرد که نیروهای حفتر حملات هوایی به فرودگاه معیتیقه در واکنش به حملات نیروهای هم‌پیمان با کنگره ملی لیبی به فرودگاه الزنتان انجام دادند.

در همین راستا سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دور آتی مذاکرات سیاسی در لیبی میان طرف‌های درگیر هفته جاری در مراکش برگزار می‌شود.

در بیانیه سازمان ملل آمده است: طرف‌های لیبیایی به طور رسمی تصمیم خود را برای مشارکت در مذاکرات اعلام کردند چراکه مذاکرات تنها راهی جدی برای پایان دادن به بحران سیاسی در لیبی است.

در این بیانیه آمده است: لیبیایی‌ها حملات تروریستی که بی‌گناهان را هدف قرار داده است، محکوم کرده و بر لزوم ایجاد یک جبهه واحد در لیبی برای مقابله با تروریسم تاکید کردند.

طرف‌های لیبیایی همچنین تاکید کردند که وحدت عامل مهمی برای مقابله با تروریست‌ها است و برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی در حمایت این سازمان و جامعه جهانی از دولت وحدت ملی در لیبی تاکید کرده است.

طرف‌های لیبیایی با پیشنهاد هیات سازمان ملل در خصوص بندهای دستورکار مذاکرات که شامل تشکیل دولت وحدت ملی و گفت‌وگو درخصوص نخست‌وزیر آتی و معاونان وی باشد، توافق کردند.

همچنین این طرف‌ها بر اتخاذ اقدامات و تدابیر امنیتی جهت فراهم‌سازی شرایط برای آتش‌بس فراگیر در لیبی و عقب‌نشینی تمامی گروه‌های مسلح توافق کردند.

هیات سازمان ملل نیز خواهان توقف فوری درگیری‌ها برای ایجاد فضای مناسب برای مذاکرات شد همچنین از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا از انجام حملات متقابل خودداری کنند.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  2  =