پول‌های مواد مخدر کجا می رود؟

یکی از مشکلات و معضلات ما در این خصوص این است که نه عموم جامعه و نه مسئولان از عوارض و آثار سوء مواد مخدر آگاه نیستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره آثار برتر مکتوب در حوزه مواد مخدر و روانگران‌ها و رونمایی از 46 عنوان کتاب منتشر شده در این حوزه با اشاره به ضرورت توجه به مسئله مبارزه با مواد مخدر و نظر رهبر معظم انقلاب در بند دهم سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از مشکلات و معضلات ما در این خصوص این است که نه عموم جامعه و نه مسئولان از عوارض و آثار سوء مواد مخدر آگاه نیستند. البته این به معنای نشناختن معتاد یا مسئله اعتیاد نیست بلکه ابعاد این موضوع بسیار فاجعه‌بار است.

وی افزود: ما عموماً با بعد اجتماعی مقابله‌ای مواد مخدر سروکار داریم. ما در بعد اجتماعی معتاد را در جامعه و خانواده‌ها می‌بینیم و آثار و عوارضی که این مسئله در جامعه و مناسبات خانوادگی پیش می‌آورد ملموس و عینی است. حدود یک میلیون و 400 هزار معتاد به همراه خانواده‌هایشان رقمی حدود 5، 6 میلیون را تشکیل می‌دهند که مشکلاتی فراوانی ایجاد می‌کنند و می‌توانند بسیاری از ارتباطات، مناسبات و کانون‌های اجتماعی را دچار مشکلات اساسی کنند.

وزیر کشور با اشاره به بعد اقتصادی مواد مخدر اظهار داشت: اقتصاد سالم اقتصادی است که همه جریانات مالی، ورودی، خروجی، هزینه‌ها و درآمدها مشخص باشد. در این شرایط برای سرمایه‌گذار اطمینان و امنیت حاصل می‌شود اما اگر جریانات مالی مشخص نباشد، کنترل و شفاف نشود، حسابرسی صورت نگیرد و منابع مالی خارج از واردات و صادرات رسمی وارد جریانات مالی شود ابعاد پنهان و تاثیرگذار این مسئله در حوزه اقتصادی فاجعه‌بار و ویرانگر خواهد بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: در جایی که در آن تحت عنوان زیرمیزی، رانت، قاچاق کالا، نابرابری و امتیازات نابجا در اقتصاد نام می‌بریم به منابع مالی غیررسمی برمی‌گردد که آن را پول کثیف می‌نامیم. آمارهای مختلفی از قاچاق عرضه شده و آمارهای بسیار بالایی در حوزه قاچاق کالا و ارز وجود دارد. من به صورت حداقلی می‌گویم که 20 میلیارد دلار قاچاق در حوزه قاچاق کالا و ارز وجود دارد. اگر 10 هزار میلیارد تومان پول کثیف در قاچاق کالا و ارز و 10 هزار میلیارد تومان در حوزه موارد مخدر باشد 20 هزار میلیارد تومان از این مجاری وارد حوزه اقتصاد می‌شود و نمی‌توان این اقتصاد را پاک، سالم و قابل کنترل نامید.

وی تصریح کرد: وقتی ابعاد مواد مخدر را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که ما از بعد اقتصادی مواد مخدر غفلت کرده‌ایم؛ نه این‌که این مسئله در جامعه و فساد مطرح نشده باشد بلکه به طور اصولی، علمی، کاربردی و تأثیرگذار مطرح نشده است. وقتی یک سرمایه‌گذار را به میدان می‌فرستیم تا در یک رقابت سالم فعالیت اقتصادی انجام دهد قدرت رقابت با کسانی که پول‌های کثیف را در اختیار دارند ندارد. مثلاً موردی با 35 سال سن و 5 کلاس سواد در دو سال 400 تن مواد مخدر جابه‌جا کرده و 2 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است. این پول‌ها در حوزه ساختمان، واردات و صادرات وارد شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از مسیرهای پولشویی این فرد تجارت بوده است، یادآور شد: اگر می‌خواهیم به اقتصاد و رقابت سالم اقتصادی کمک کنیم باید دریچه‌های ورود پول‌های کثیف به اقتصاد را ببیندیم. همین آقا شماره حساب‌هایی داشته که صاحبان آن مرده‌اند و بعد از مرگ آنها حساب افتتاح شده است! بانکی که این حساب را باز کرده و بانک‌هایی که قانون ضدپولشویی را انجام نداده‌اند باید پاسخگو باشند. مگر ما قانون ضد پولشویی نداریم، چرا مسئولان مالی و بانکی کشور گزارش جریان مالی حساب‌هایی را که افراد مرده‌اند گزارش نکردند و اگر گزارش کردند چرا رسیدگی نشده است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: ما باید نگران باشیم مقام معظم رهبری در حوزه حسابهای مالی و اقتصادی تاکید می‌کنند و می‌گویند مبارزه با فساد مالی و فاسدین اقتصادی و مالی کمک به اقتصاد سالم و افرادی است که می‌خواهند پاک زندگی کند. ما باید در این حوزه جدی‌تر وارد شویم.

وی با بیان اینکه بخشی از این پول در حوزه امنیتی وارد می‌شود اظهار داشت: کسانی که در حوزه مواد مخدر هستند عمدتا در حوزه شرارت هم هستند، مسلح هستند و درگیر می‌شوند و بخشی عظیمی از این پول‌ها در شبکه تروریسم وارد می‌شود. ما برای این مسئله مستندات بسیاری داریم. ورود این پول‌ها به این حوزه ابعاد و آثار قاچاق را سنگین می‌کند و جامعه نسبت به آن حساس و تاثیرپذیر است.

وی افزود: نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه به تعبیر مقام معظم رهبری مجاهدت عظیمی در این حوزه انجام می‌دهند و جامعه باید متوجه این ابعاد باشد. در جلسه‌ای که با نماینده حقوق بشر سازمان ملل داشتیم و او بحث اعدام‌ها را مطرح کرد من گفتم که ما با قاچاقچی به عنوان کسی که 2 یا 3 کیلو مواد جابه‌جا می‌کنم مواجه نیستیم بلکه با باندهایی مواجهیم که شرارت می‌کنند و باتروریست‌ها در ارتباطند.

وزیر کشور با بیان اینکه ما باید این مسئله را برای جامعه روشن کنیم به ورود این پول‌ها به سیاست اشاره کرد و اظهار داشت: ما تعارف نداریم صحبت‌های من در جمع فرماندهان پلیس مبارزه با مواد مخدر تحریف شد. ما می‌گوییم اگر این پول‌ها مدیریت‌ نشود به همه حوزه‌ها وارد می‌شود. قاچاقچی و تروریست به دنبال کسب قدرت برای ایجاد حاشیه هم برای خود است و برای این کار پول خرج می‌کند. اگر هوشیار نباشیم و مراقبت و مقابله نکنیم بخشی از این پول‌ها قصد ورود به حوزه سیاست خواهند کردند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه یکی از این مسیرها مسیر انتقال قدرت و انتخابات است، تصریح کرد: در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از بندهایی که در قانون جامعه انتخابات بر آن تاکید شد شفافیت مالی کسانی است که در انتخابات وارد می‌شوند. ما این را در لایحه قانون احزاب هم آوردیم که همه احزاب و گروه‌ها باید شفافیت مالی مطمئنی داشته باشند.

وی یادآور شد: انقلاب ما نتیجه خون شهدا و صبر و استقامت مردم است. ما نمی‌توانیم به دلیل سهل‌انگاری اجازه دهیم که پول‌های کثیف از مسیرهای مختلف، قدرت را آلوده کنند. ما در این مدت پرونده‌های متعدد قضایی داریم که افرادی در حوزه‌های قاچاق قصد خرید و ورود به عرصه قدرت را داشتند.

وی با طرح این سوال که چه اشکالی دارد که بگوییم همه نامزدهای انتخاباتی باید از یک حساب بانکی استفاده کنند، گفت: این مسئله باعث می‌شود که بتوانیم راحت‌تر حسابرسی کنیم. در برخی موارد این کمک‌ها خیرخواهان تلقی شده اما در پشت پرده اتفاقات دیگری افتاده است. ماباید با قدرت از حوزه حاکمیت، قدرت و مردم سالاری دینی حمایت و دفاع کنیم.

وزیر کشور با اشاره به ورود این پول‌ها در حوزه فرهنگی تصریح کرد: این پول‌های بی‌حساب کثیف در این حوزه موثر هستند. ما شاهد واردات مشروب و برخی اقدامات ضدارزشی و ضد اخلاقی از سوی این شبکه‌های قاچاق هستیم که به طور منسجم و سازمان یافته به دنبال اشاعه و گسترش برخی بی‌اخلاقی‌ها در جامعه هستند. مقابله با قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز یک مبارزه همه جانبه است و اگر کنترل نشود حوزه آن گسترده‌ می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما باید این موضوع را در سه سطح بررسی کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید جامعه را متوجه این مسئله کنیم و مسئولین و کسانی را که وارد حوزه مبارزه با مواد مخدر شده‌اند آگاه کنیم که برای این کار نیاز به کار علمی – پژوهشی داریم. این اقدامات می‌تواند به مردم آگاهی ببخشد و با ارائه آمار و ارقام مسئولین را آگاه کند. مسئولان اقتصادی باید بدانند که اثر پول‌های کثیف در جامعه و سیاست چیست. متولیان مبارزه نیز باید با توجه به تجربیات سایر کشورها و خلاقیت و نوآوری مسئولان را آگاه کنند و در حوزه پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت مسائل مختلف را تبیین کنند.

وی با تاکید بر ضرورت مسئله و اهمیت مبارزه با موارد مخدر متذکر شد: مقام معظم رهبری در 11 بندی که در سیاست‌های کلی ارائه کردند در این موضوع تاکید کردند و ما تلاش کردیم سیاست‌های کلان را به سیاست‌‌های اجرایی و عملیاتی تبدیل کنیم. سیاست اصلی این است که توسعه مطالعات، پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان و پیشگیری و درمان با استفاده از دانش روز دنیا و تخصص‌های علمی و تخصصی ذیربط عملی شود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما باید در این حوزه کار جهادی انجام دهیم ادامه داد: این موضوع ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اجتماعی کردن موضوع، راه مبارزه با مواد مخدر است و ما در یکسال و نیم اخیر این مسئله را پیگیری کرده‌ایم. این بدین معناست که ما باید مردم را وارد حوزه پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت کنیم.

پس از سخنان وزیر کشور آثار برتر مکتوب در حوزه مبارزه با مواد مخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها معرفی و تقدیر شدند و از 46 کتاب منتشر شده در این حوزه و همچنین سیستم مجازی نظام پیشنهادها رونمایی شد.

براساس این گزارش در ابتدای این مراسم نیز حمید صرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارائه کرد.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7