چند درصد بازار دارو تولید داخلی است؟

در بحث تعدادی تنها سه تا چهار درصد از داروهای مصرفی در کشور وارداتی هستند اما در حوزه ارزش 45 درصد سهم واردات و حدود 55 درصد سهم تولید داخل است. در نتیجه داروهای وارداتی عمدتا از لحاظ ارزی و ریالی گران قیمت هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به سهم 97 درصدی تولید داخل در بازار دارو اشاره کرد و از ظرفیت خالی 50 درصدی شرکتهای تولیدکننده دارو خبر داد.

 

محمود نجفی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، کیفیت داروهای تولید داخل را قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی می‌داند و معتقد است که با حرکتهای جدی که برای توسعه صادرات تراز بازرگانی این صنعت می‌تواند در آینده مثبت باشد.

 

او با اشاره به سهم 97 درصدی داروهای تولید داخل از بازار داروی کشور گفت: در بحث تعدادی تنها سه تا چهار درصد از داروهای مصرفی در کشور وارداتی هستند اما در حوزه ارزش 45 درصد سهم واردات و حدود 55 درصد سهم تولید داخل است. در نتیجه داروهای وارداتی عمدتا از لحاظ ارزی و ریالی گران قیمت هستند.

 

وی با بیان این‌که حدود 50 درصد از مواد اولیه تولید دارو از طریق واردات تامین می شود اظهار کرد: به این ترتیب داروهای ساخته شده در کشور سالانه حدود 700 میلیون دلار ارزبری دارند. این درحالی است که ارز مصرف شده برای واردات حدود یک میلیارد دلار در سال است.

 

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این‌که داروهای وارداتی به دلیل وابسته بودن به ارز با تغییر قیمت آن به شدت تاثیر می پذیرند، گفت: در سالهای اخیر به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز قیمت داروهای وارداتی به شدت بالا رفت اما در عین حال تاثیر قیمت در حوزه تولید داخل حدود 30 تا 40 درصد است.

 

نجفی با تقسیم داروهای موجود در بازار به دو دسته عمده گفت: تولید بخشی از داروها به صرفه بوده و به همین دلیل ما نیز در کشور مشغول تولید آن هستیم. همان طور که در دهه فجر حدود 20 قلم از این نوع داروها شامل فاکتور 8، برخی داروهای ضد سرطان و ام اس رونمایی شد.

وی افزود: در عین حال تولید داخلی برخی داروها از جهت اقتصاد مقرون به صرفه نیست چرا که حجم مصرف پایینی دارد که این داروها معمولا داروهای بیماران خاص است.

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این‌که واردات دارو هیچ وقت به صفر نخواهد رسید تصریح کرد: با گذر زمان همواره داروهای جدیدی وارد عرصه درمان شده و ما نیز به طور طبیعی داروهای جدید را تحت شرایط مختلف از طریق تولید یا واردات تامین می کنیم. بنابراین جریان تولید و واردات دارو یک جریان دینامیک بوده و تداوم خواهد داشت.

 

نجفی صنعت دارو را در حال حاضر صنعتی رو به پیشرفت دانست و گفت: در عین حال در حوزه تولید دارو شرکت‌های تولیدکننده ظرفیت مازاد حدود 50 درصدی دارند و چون نگاهشان بیشتر بازار داخلی است، رقابت‌های نامرتبی را با هم ایجاد کرده و از شیوه دامپینگ استفاده می‌کنند.

 

وی با اشاره به صادرات 200 میلیون دلاری دارو در سال اظهار کرد: این میزان صادرات کافی نیست و در چند ماه اخیر حرکت‌های بسیار جدی برای توسعه صادرات آغاز شده و امیدواریم که بتوانیم بازار عراق و کشورهای آسیای میانه را به طور کامل بگیریم تا تراز بازرگانی دارو مثبت شود.

 

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کیفیت داروهای تولید داخل را قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی دانست و ادامه داد: کیفیت در حوزه دارو بسیار سختگیرانه کنترل می‌شود و سازمان غذا و دارو نظارت بسیار عمیقی در این زمینه دارد، از سوی دیگر خود شرکت‌های تولیدکننده به دلیل مسوولیت سنگین این قضیه، تمام استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند البته ممکن است گاهی دارویی در بازار دچار مشکل شود و این یک امر طبیعی است که در همه دنیا نیز وجود دارد و بعضا به دلیل شرایط نگهداری یا مشکلاتی در زمان تولید دارو اتفاق می افتد.

 

نجفی افزود: با توجه به این که در حوزه بازار دارو به طور مرتب نمونه‌برداری و آزمایش انجام می‌شود، چنین مشکلاتی به سرعت شناسایی شده و داروی مذکور به شرکتهای تولیدکننده بازمی‌گردد. البته شرکتهای داروسازی نیز باید با جامعه پزشکی ارتباط خود را تقویت کنند تا خیال این افراد از کیفیت داروها راحت شود.

 

وی با بیان این‌که برای توسعه صادرات نیازمند بازسازی صنعت دارو هستیم، گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاریها در این صنعت در دهه 60 و 70 صورت گرفته که باید روزآوری شود و البته هزینه بالایی را طلب می‌کند اما به هر حال برنامه‌ریزی روی این موضوع صورت گرفته تا طی یک برنامه دو تا سه ساله با پیشرفت زیرساخت‌ها بتوانیم خود را منطبق با تکنولوژی‌های روز کنیم.

 

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: ما خودمان را در حوزه تولید با اروپا مقایسه و از استانداردهای آن‌ها تبعیت می‌کنیم نه با خاورمیانه و آسیا.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  −    =  14