لبخند نوروزی بازار به نفت گران

پس از هشت ماه طوفانی که بازار جهانی نفت با سقوط آزاد قیمت‌ها دست و پنجه نرم کرد و حتی بهای هر بشکه طلای سیاه تا آستانه کاهش به بشکه‌ای کمتر از 40 دلار پیش رفت بالاخره بازار جهانی نفت در طول چند هفته اخیر به یک آرامش نسبی قیمتی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، پس از هشت ماه طوفانی که بازار جهانی نفت با سقوط آزاد قیمت‌ها دست و پنجه نرم کرد و حتی بهای هر بشکه طلای سیاه تا آستانه کاهش به بشکه‌ای کمتر از 40 دلار پیش رفت بالاخره بازار جهانی نفت در طول چند هفته اخیر به یک آرامش نسبی قیمتی رسیده است.

بر این اساس دست کم در طول هفت روز گذشته تاکنون قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت شیرین و سبک آمریکا به ترتیب در محدوده بیش از 60 و 50 دلار به ازای هر بشکه معامله شده اند.

از سوی دیگر توافق نسبی روسیه و عربستان سعودی به عنوان دو بازیگردان اصلی بازار نفت غیر اوپکی‌ها و اوپک بار دیگر آرامش قیمت ها را در بازار جهانی طلای سیاه حکم فرما کرده است و حتی اظهارنظرهای این روزهای علی النعیمی وزیر کهنه کار سعودی‌ها زمینه افزایش چند دلاری قیمت نفت را فراهم کرده است.

با این وجود هم اکنون عوامل تضعیف کننده و تقویت کننده قیمت نفت در بازار جهانی فعال هستند که این برابر بودن قدرت این دو عامل منجر به ثبات قیمت ها و یا کاهش و افزایش چند سنتی هر بشکه طلای سیاه شده است.

کاهش تعداد دکل های حفاری آمریکا در میادین نا متعارف نفتی و به اصطلاح شیل اویل ها، کاهش سرمایه گذاری های نفتی در منطقه دریای شمال و احتمال افزایش تقاضا برای خرید نفت به دنبال بهبود نسبی فضای کسب و کار برخی از غول‌های صنعتی و اقتصادی جهان همچون کشورهای منطقه یورو از مهمترین عوامل تقویت کننده بهای نفت به شمار می رود.

در این بین افزایش ذخیره سازی طلای سیاه برای ششمین هفته متوالی در آمریکا و ثبت رکورد جدید ذخیره سازی بیش از 425 میلیون بشکه نفت در ینگه دنیا و عدم حمایت عربستان سعودی از برگزاری نشست فوق العاده اوپک از مهمترین عوامل تضعیف کننده بهای نفت به شمار می روند.

 

 تاریخ معاملات نفتیمیزان کاهش و افزایش قیمت در روز به ازای هر بشکهقیمت نفت در پایان معاملات روز به ازای هر بشکه
برنت دریای شمال چهارشنبه 6 اسفند دو دلار و 94 سنت افزایش61 دلار و 63 سنت
برنت دریای شمالسه شنبه 5 اسفند16 سنت افزایش58 دلار و 82 سنت
برنت دریای شمال دو شنبه 4 اسفندیک دلار و 32 سنت کاهش58 دلار و 90 سنت
 برنت دریای شمال شنبه 2 اسفندیک سنت افزایش60 دلار و 22 سنت

 

 

  تاریخ معاملات نفتیمیزان کاهش و یا افزایش قیمت در روز به ازای هر بشکهقیمت نفت در پایان معاملات به ازای هر بشکه
وست تگزاس آمریکا
 چهارشنبه 6 اسفند
یک دلار و 71 سنت افزایش50 دلار و 99 سنت
وست تگزاس آمریکاسه شنبه 5 اسفند11 سنت کاهش49 دلار و 17 سنت
وست تگزاس آمریکا دو شنبه 4 اسفندیک دلار و 36 سنت کاهش49 دلار و 45 سنت
وست تگزاس آمریکا شنبه 2 اسفند82 سنت کاهش50 دلار و 34 سنت

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  32