اجرای نظام حسابداری تعهدی از ابتدای سال آینده

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه برای بودجه‌ریزی عملیاتی باید نظام حسابداری تعهدی عملیاتی شود، گفت: از ابتدای سال آینده نظام حسابداری تعهدی اجرا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،امین حسین رحیمی در دومین همایش ملی استانداردهای حسابداری بخش عمومی با اشاره به لزوم توجه به بودجه‌ریزی عملیاتی اظهار داشت: از ابتدای سال آینده نظام حسابداری- تعهدی را اجرا خواهیم کرد و در این زمینه دستورالعمل‌هایی که از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی تدوین شده به صورت آزمایشی در مدتی یک سال از طرف دیوان محاسبات تایید و قابل اجرا است.

وی ادامه داد: اگر این دستورالعمل‌ها ایرادات جزئی داشته باشند، در مدت اجرای آزمایشی نقایص آن شناسایی و قابل اصلاح خواهد بود و زمینه شکل‌گیری نظام حسابداری تعهدی را فراهم خواهد کرد.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه حسابداری تعهدی موجب می‌شود، گزارشگری مالی مطلوب و پاسخگویی دولت شفاف شود، گفت: این نظام حسابداری علاوه بر این زمینه اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی را ایجاد می‌کند، زیرا قیمت تمام شده کالا و خدمات دقیق‌تر قابل محاسبه است.

رحیمی با بیان اینکه باید بین منابع و مصارف بودجه تناسبی وجود داشته باشد، به مولفه محدودیت منابع و نیازهایی را محدود افزود: هم‌اکنون بیش از 80 درصد بودجه کشور بخش جاری مصرف می‌شود و طرحی در مجلس درحال بررسی است، تا در صورت تصویب بودجه عمرانی طرح‌های باقی بودجه مورد نیاز آن به سال آینده منتقل شود. 

وی با تاکید براینکه سیستم حسابداری نقدی اشتباه است، تصریح کرد: نظام حسابداری فقط تراز حساب و درآمد و هزینه را مورد توجه قرار می‌دهد، در حالی که دستگاه‌های دولتی باید تراز حساب بخش عمومی داشته باشند.

رئیس دیوان محاسبات افزود: برای اجرای تراز حساب بخش عمومی باید استانداردهای حسابداری وجود داشته باشد که این استانداردها توسط سازمان حسابرسی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  +    =  74