رونمایی به فارسی در همایش ، انتشار به انگلیسی در تارگاه/آیا بانک مرکزی از اطلاع رسانی شفاف واهمه دارد

نقشه راه 1400 انگلیسی در سرزمین پارسی/

شمای کلی نقشه راه بانکداری الکترونیک بانک مرکزی در حالی روز 13بهمن از درگاه بانک مرکزی به زبان انگلیسی منتشر شد که یک هفته قبل از آن ، نقشه مذکور در همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت به زبان فارسی رونمایی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بانک مرکزی در تاریخ 13 بهمن ماه خبری را با عنوان «نقشه راه 1400 بانک مرکزی» منتشر کرد که در انتهای آن تصویر شماتیک  سیستم های این نقشه به زبان انگلیسی درج شده بود(اینجا را ببنید) این اقدام بانک مرکزی باعث ایجاد ابهاماتی در ذهن کارشناسان و فعالان حوزه فناوری های بانکی شود.

این سوالات اما زمانی بیشتر تشدید شد که مشخص شد حدود یک هفته قبل از تاریخ مذکور دبیر کل بانک مرکزی در روز 6 بهمن ماه و در همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت شمای مذکور را با زبان فارسی طی مقاله ای با عنوان «نقشه راه بانک مرکزی در افق 1400 »را ارائه داده بود.(اینجا  و اینجا را ببنید) این در حالی است که هر دو خبر یعنی هم در خبر 13 بهمن بانک مرکزی گوینده خبر دبیر کل بانک مرکزی بود و هم در تاریخ 6 بهمن شخص وی مقاله نقشه راه بانک مرکزی را ارائه کرده است.

سوالاتی که مطرح می شود:

از یک سو احتمال سهوی بودن این اشتباه از آنرو کمرنگ است که گوینده خبر 13 بهمن و مقاله 6 بهمن یک نفر یعنی محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی بوده است .لذا این احتمال که  اشتباه سهوا رخ داده باشد پایین است.با این حال اگر این فرض  را بپذیریم این سوال مطرح می شود که چرا بعد از گذشت دو هفته همچنان روابط عمومی بانک مرکزی و دیگر مسئولان ذی ربط بخصوص مسئولان در مدیر کل فناوری های بانک مرکزی که در محرمانه ماندن آمارهای بسیار دقت می کنند این اشتباه را مشاهده نکرده و در پی اصلاح نرفته اند.

احتمال دوم که قوت بیشتری دارد ان است که انتشار به زبان انگلیسی به عمد انجام شده است. چنانچه این احتمال  وجود داشته باشد این سوال مطرح می شود که آیا بانک مرکزی از اطلاع رسانی و شفافیت واهمه دارد. جامعه فناوری بانکی در این خصوص چه می گوید ؟  آیا نهادهای ذی ربط بانکداری الکترونیک در بانک مرکزی از شفافیت واهمه دارند و اساسا ریشه های این طفره رفتن از شفافیت که از اصول بدیهی در حکمرانی خوب شرکتی است در چیست.

سوال سوم اما آن است که اساسا چرا شمای مذکور باید به زبان انگلیسی منتشر شود؟ بانک مرکزی به عنوان یک مرجع رسمی بنابرا چه برهانی اقدام به انتشار انگلیسی یک نقشه می کند.بخصوص آنکه توضیحات مربوطه را به فارسی ارئه کرده است.

در هر حال به نظر می رسد بانک مرکزی در این مسئله به سادگی خود را در مظان اتهاماتی قرار می دهد که بسیار معنادار هستند و جامعه بانکی انتظار پاسخ های روشن را دارد.

بنابراین گزارش در شماره آتی نشریه جویا نقشه راه 1400 بانک مرکزی به رشته نقد در خواهد آمد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  10  =