افزایش نرخ تورهای گردشگری خارجی در عید

کارگزاران هتل‌های خارجی در ایام نوروز بیشترین تاثیر را در افزایش نرخ تورهای گردشگری خارجی می‌گذارند به نحوی که این تورها در ایام نوروز گاهی تا 700 هزار تومان بیشتر از نرخ واقعی فروخته می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از مهر، با فرا رسیدن ایام نوروز، تورهای گردشگری نوروزی به مقصد کشورهای همسایه رونق پیدا می‌کند. در این میان آژانس‌های مسافرتی فرصت پیدا می‌کنند تا بتوانند حضور کم گردشگران را در طول ایام سال در روزهای نوروز جبران کرده و تورهای خارجی را با قیمت‌های گزاف به فروش برسانند.

در این میان همچنان از نظر مسافران ایرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، امارات و ترکیه در اولویت است. به همین علت کارگزاران هتل‌های دوبی و استانبول از این فرصت نهایت استفاده را کرده و نرخ هتل را بالا می‌برند. این در حالی است که هتل‌های دوبی و ترکیه در ایام پیک سفر ایرانیان چنین افزایش نرخی را به صورت چشمگیر ندارند.

با این حال اکنون تورهای گردشگری به مقصد دوبی برای سفر تهرانی‌ها از یک میلیون و 300 هزار تومان به بالا فروخته می‌شود، آن هم برای پنج شب و شش روز اقامت. این تور در زمان قبل از شروع ایام عید با 400 هزار تومان تفاوت قیمت فروخته می‌شود. آژانس‌های مسافرتی این تفاوت نرخ را در هتل‌ها و بلیت هواپیما می‌دانند.

یکی از اپراتورهای دفاتر خدمات مسافری در تهران به خبرنگار مهر می‌گوید: هواپیمای ایران ایر و ماهان در ایام پیک سفر قیمت‌های خود را 200 تا 300 هزار تومان افزایش می‌دهند. بنابراین این نرخ در تورهای گردشگری ما تاثیر زیادی دارد. از سوی دیگر کارگزاران هتل‌ها در شهرهای پرگردشگر از فرصت ایام پیک استفاده کرده و نرخ هتل‌ها را چند برابر بیشتر با آژانس‌های گردشگری در ایران محاسبه می‌کنند.

وی گفت: هتل‌های سه ستاره به بالا در شهر دوبی کیفیت بهتری نسبت به هتل‌های دو ستاره دارد و پکیج آن برای سه شب اقامت و استفاده از صبحانه هتل یک میلیون و 850 هزار تومان محاسبه می‌شود. از سوی دیگر همان پرواز با شرکت‌های خارجی گران‌تر از پرواز با شرکت‌های ایرانی است.

استانبول و آنتالیا دو شهر پرگردشگری هستند که ایرانی‌ها در ایام نوروز از آن بسیار استقبال می‌کنند. تورهای گردشگری استانبول اکنون همانند تورهای دوبی با افزایش نرخ زیادی در ایام نوروز روبرو است. در حال حاضر تورهای گردشگری به مقصد آنتالیا اقامت در هتل چهار ستاره با صبحانه، ناهار و شام بدون گشت داخل شهری و شش شب و هفت روز اقامت، دو میلیون و 600 هزار تومان نرخ دارد. اما سفر به استانبول با پرواز زاگرس و هفت شب اقامت در هتل چهار ستاره و تنها استفاده از صبحانه هتل، دو میلیون و 400 هزار تومان فروخته می‌شود.

تبلیغ برای تورهای لحظه آخری

همین مقدار نرخ برای تورهای استانبول و آنتالیا در ایام قبل از عید تا 800 هزار تومان نیز نرخ دارد. حتی بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تورهایی به نام تور «آفر» دارند که به آن تورهای لحظه‌های آخری نیز می‌گویند به این معنی که پروازی برای استانبول و آنتالیا خالی از مسافر است و آژانس‌ها ترجیح می‌دهند صندلی‌های آن را به قیمت پایین‌تر به فروش برسانند، به همین علت به بسیاری از گردشگران ایرانی اطلاع‌رسانی می‌کنند که تورهای گردشگری ارزان قیمت با نرخ‌های بسیار پایین فروخته می‌شود اما در بسیاری از مواقع، این تورها کیفیت هتل مناسبی ندارند و یا از خدمات جانبی آنها کاسته می‌شود. تنها مزیتی که دارد، بلیت ارزان هواپیمای آن است. همچنین در برخی از مقاصد گردشگری می‌بایست مسافران ویزای خود را با شش ماه اعتبار از زمان پرواز در دست داشته باشند و همان روز یا فردای آن، چمدان خود را بسته و راهی سفر به خارج از کشور شوند. این تورها بیشتر شامل تورهای آنتالیا و استانبول می‌شود چرا که تعداد پروازهای انجام شده از تهران به استانبول و آنتالیا بسیار زیاد است.

تورهای چین با پکیج چهار شب پکن، سه شب شانگهای اقامت در هتل پنج ستاره برای دو نفر با پرواز ایران ایر و پنج روز گشت با ناهار، شش میلیون تومان هزینه دارد. این رقم تا چهارم فروردین ماه همچنان گران است تا اینکه بعد از ایام نوروز این نرخ تقریبا 800 هزار تومان کاهش می‌یابد.

اپراتور آژانس مجری تورهای چین نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: این افزایش نرخ به دلیل استفاده از پرواز ایران ایر است، چرا که حدود 300 هزار تومان این بلیت افزایش دارد.
 

مقصدنرخ (برای هر نفر در اتاق 2 تخته)خدمات
آنتالیادو میلیون و 600 هزار تومانهتل 4 ستاره بدون گشت با صبحانه، ناهار و شام، پرواز زاگرس
استانبولدو میلیون و 400 هزار تومانهتل 4 ستاره با صبحانه و 7 شب اقامت
تایلندپنج میلیون تومانهفت شب اقامت، هتل 4 ستاره بانکوک، پاتایا و پکت با صبحانه
دوبییک میلیون و 300 هزار تومانهتل 2 ستاره، پنج شب و شش روز با پرواز ایران ایر و صبحانه
آذربایجانیک میلیون و 140 هزار تومانسه شب اقامت در هتل 3 ستاره خارج از شهر
ترکمنستانیک میلیون و 800 هزار تومانصبحانه، ویزا، زمینی، هتل 3 ستاره، چهار شب اقامت و ترانسفر
ارمنستاندو میلیون تومانپنج شب اقامت با صبحانه، ترانسفر، گشت، بیمه، سیم کارت، ویزا، هتل 3 ستاره معمولی
مالزیپنج میلیون تومانسه شب سنگاپور، چهار شب کاآلالامپور، صبحانه، ترانسفر، راهنما، ویزا، دو روز گشت و با پرواز ماهان
چینشش میلیون تومانچهار شب پکن، سه شب شانگهای، هتل 5 ستاره، پرواز ایران ایر، صبحانه، پنج روز گشت با ناهار

تورهای گردشگری به مقصد باکو نیز از یک میلیون و 140 هزار تومان شروع می‌شود. نرخ تورهای باکو به دلار محاسبه خواهد شد اما اگر مسافران اکنون با آژانس مجری تسویه حساب کنند، تغییر قیمت در دلار، تاثیری در نرخ تور نمی‌گذارد اما اگر قرار باشد که بخشی از این هزینه در زمان اجرای تور به آژانس مسافرتی پرداخت شود، آن میزان بستگی به نرخ دلار در همان روز و همان ساعت دارد. این توصیه‌ای است همه آژانس‌های مسافرتی به گردشگران می‌کنند و می‌گویند اگر زودتر تسویه حساب کنید، بالا و یا پایین شدن نرخ دلار، تاثیری در تورهای گردشگری شما نمی‌گذارد. اما با این حال تورهای گردشگری باکو برای اقامت در هتل سه ستاره آن هم در فاصله‌ای 10 دقیقه‌ای با مرکز شهر 346 دلار خواهد شد. اما همین تور به صورت زمینی و استفاده از اتوبوس 300 هزار تومان ارزان‌تر خواهد شد.

تورهای گردشگری ارمنستان برای پنج شب و شش روز اقامت در ایام 27 اسفند تا نهم فروردین با پرواز ماهان و اقامت در هتل سه ستاره معمولی و استفاده از ترانسفر و گشت حدود دو میلیون تومان نرخ دارد. سفر به ارمنستان را می‌توان از طریق زمینی نیز انجام داد. در این صورت حداقل 500 هزار تومان از قیمت تور کاسته می‌شود. اگر قرار باشد که در ایام غیر از ایام نوروز، گردشگری از ایران به ارمنستان برود، باید 600 هزار تومان کمتر از این نرخ بپردازد، چرا که کارگزاران هتل‌ها در خارج از کشور این نرخ را کاهش می‌دهند.

ایران برای ترکمنستان تور گردشگری ندارد

همچنین از ایران برای ترکمنستان پرواز وجود ندارد. بنابراین گردشگران باید تا مشهد سفر کرده و از آنجا از طریق زمینی به هتل مورد نظرشان در ترکمنستان بروند. اما ترکمنستان در مرز باجگیران از هر گردشگری حدود 200 دلار بابت ویزا دریافت خواهند کرد. بنابراین یک مسافر از تهران به مقصد عشق‌آباد باید از طریق زمینی یک میلیون و 800 هزار تومان بابت چهار شب اقامت در هتل سه ستاره با صبحانه هزینه بپردازد.

تایلند یکی دیگر از مقاصد سفر ایرانیان در ایام نوروز است. برخی ترجیح می‌دهند سفر تایلند را با پکیج بانکوک ـ پاتایا خریداری کنند که در این صورت بابت هر نفر در هتل سه ستاره و هفت شب اقامت باید حداقل سه میلیون و 257 هزار تومان به علاوه 200 دلار بپردازند. تقریبا تور تایلند برای هر گردشگر ایرانی در ایام عید پنج میلیون تومان هزینه دارد. اما نرخ ارزی تورهای بانکوک ـ پوکت از 400 دلار به بالا است.

مجری برگزارکننده تورهای تایلند نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: در ایام عید نوروز قیمت این تورها دو میلیون تومان گرانتر از روزهایی است که هر گردشگری بخواهد تا قبل از عید به این مقاصد سفر کند.

مالزی یکی از مقاصد مهم گردشگران ایرانی است. پکیج تور مالزی ـ سنگاپور با پرواز ماهان با حداقل امکانات پنج میلیون تومان برای چهار شب اقامت در کوآلالامپور و سه شب اقامت در سنگاپور آن هم در هتل سه ستاره نرخ دارد. اگر قرار باشد که گردشگری از همین تور با همین خدمات در ایام قبل از عید استفاده کند، حدود دو میلیون تومان هزینه دربر خواهد داشت.

پیش از این بارها و بارها معاونین و مسئولان گردشگری در کشور اعلام کرده‌اند که هیچ کدام از دفاتر خدمات مسافری حق افزایش نرخ در ایام پیک سفر ایرانیان را ندارند. با این حال همیشه افزایش قیمت‌های کذایی در ایام نوروز توسط آژانس‌های مسافرتی انجام می‌شود. آنها علت این موضوع را بالا بردن نرخ توسط کارگزارانی می‌دانند که رابط بین آژانس مسافرتی و هتل‌های خارج از کشور هستند. بنابراین در چند سال اخیر هیچ گاه متولیان گردشگری کشور نتوانسته‌اند میزان افزایش نرخ را در این ایام حل کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −    =  35