شترها ممنوع‌الخروج شدند!

درپی شیوع بیماری کرونا در بین شترهای استان سیستان و بلوچستان، سازمان دامپزشکی کشور شترهای این استان را ممنوع‌الخروج کرده و قرار شده شترهای ایرانی پلاک‌گذاری شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،داریوش جهان پیما، مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اظهار کرد: بیماری کرونا از جمله بیماری‌های تنفسی است که در شتر مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما برای انسان کشنده است. گرچه با توجه به ناشناخته بودن این بیماری چگونگی انتقال آن به انسان هنوز مشخص نیست.

وی افزود: این بیماری در بین شترهای بومی کشور مشاهده نشده است چراکه در دو پایشی که در سال جاری انجام شد همه آزمایش‌ها نشان از عاری بودن جمعیت بومی شترهای ایرانی از این بیماری داشت. اما در یک محموله قاچاق از مرزهای شرقی کشور که یگان انتظامی با آن مواجه شد، دو مورد آزمایش مثبت وجود داشت که شترها را به صورت قرنطینه، انتقال دادیم تا پس از چند نوبت آزمایش و منفی شدن نتیجه آزمایش‌ها، آن‌ها را به کشتارگاه بفرستیم.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد: در پی مقابله با شیوع این بیماری در بین جمعیت دامی کشور و انتقال آن به انسان، اجازه خروج هیچ شتری از استان سیستان و بلوچستان داده نمی‌شود و ممنوعیت تردد این حیوان اعلام شده است. البته در برخی موارد با هماهنگی های انجام شده و تحت نظارت کامل این جابجایی صورت می گیرد.

جهان پیما با اشاره به همکاری تنگاتنگ سازمان دامپزشکی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای کنترل و جلوگیری از جابجایی دام در کشور گفت: جمعیت شتر در کشور حدود 150 هزار نفر است که حدود 30 هزار نفر آن در استان سیستان و بلوچستان و مابقی در 22 استان دیگر کشور از جمله خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، فارس،‌ یزد و دیگر مناطق کویری کشور پراکنده هستند.

وی یادآور شد: شناسایی و پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین مانند شتر از وظایف معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: از حدود دو ماه پیش شناسایی و پلاک گذاری شتر در کشور آغاز شده است؛ به گونه ای که شناسنامه‌ای با مشخصات لازم و دو پلاک گوشی (میکروچیپ و بارکد) روی حیوان نصب می شود.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص دیگر دام‌ها مانند گاو نیز با اولویت قرار دادن استان های مرزی این طرح انجام شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  −  72  =