هشدار نسبت به هرج‌ومرج در صنعت فولاد

موذن‌زاده ادامه داد: هرج و مرجی که در صنعت فولاد وجود دارد ممکن است باعث شود برنامه‌های توسعه این صنعت طبق روال معمول پیش نرود. این موضوع هم به دلیل نبود مدیریت صحیح در سال‌های اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: هرج و مرجی که در صنعت فولاد وجود دارد ممکن است باعث شود برنامه‌های توسعه این صنعت طبق روال معمول پیش نرود. این موضوع هم به دلیل نبود مدیریت صحیح در سال‌های اخیر است.

به گزارش «اقتصاد نیوز»، مصطفی موذن‌زاده که در پنجمین همایش بین‌المللی «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن» سخن می‌گفت با اشاره به تدوین طرح جامع فولاد گفت: نقدی که به این طرح جامع وارد است این که چون این برنامه 10 ساله فولاد است باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود.

او افزود: از روزنامه دنیای اقتصاد تقاضا دارم این طرح جامع را منتشر کند و صاحب‌نظران عرصه فولاد نظرهای خود را اعلام کنند.

موذن‌زاده ادامه داد: هرج و مرجی که در صنعت فولاد وجود دارد ممکن است باعث شود برنامه‌های توسعه این صنعت طبق روال معمول پیش نرود. این موضوع هم به دلیل نبود مدیریت صحیح در سال‌های اخیر است.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در نهایت نهاد یا سازمانی باید مسوولیت آشفتگی صنعت فولاد را بپذیرد و نظارت و کنترل از طرف یک سازمان مستقل بر بخش فولاد انجام شود.

او تصریح کرد: مشکل دیگر صنعت فولاد تامین سنگ‌آهن است که بعد از انقلاب برای فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و معدن گل گوهر تلاش‌هایی شد اما از دهه 70 به بعد که وضعیت ارزی متلاطم شد تمام فشارها برای جهت‌گیری فولاد بیشتر در توسعه منابع داخلی شرکت‌ها شکل گرفت. مثلاً بدهی‌ها بازپرداخت شد و وابستگی‌ها ارزی کاهش یافت و مکانیسم واردات عوض شد، در حالی که صادرات فولاد یک رشدی را تجربه کرد اما متاسفانه در این زمینه افت کردیم. سرمایه‌گذاری که در کویت کردیم موفقیت‌آمیز بوده است اما در بخش‌های دیگر این موفقیت حاصل نشد. در این سال‌ها قطب‌های جدید فولادی مانند هرمزگان و قطب‌های معدنی راه افتاد اما از سال 84 با تغییر سیاست‌ها صنعت از روال خود خارج شد و تنها دلیل آن نبود مدیریت صحیح و منابع نامتوازن است.

وی در ادامه بیان کرد: تامین آب برای صنعت فولاد مساله جدی است و این مساله در اصلاح طرح جامع فولاد پیشنهاد شده است. تولیدکنندگان سنگ‌آهن بر اساس جو اکتشافات خود میزان استخراج سنگ‌آهن را به شفافیت اعلام نمی‌کنند و این ترس روانی باعث شده برنامه‌ریزی برای ذخایر معدنی به درستی صورت نگیرد، امیدواریم انجمن سنگ‌آهن پرقدرت‌تر از گذشته در این زمینه عمل کند.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: موضوع دیگری که در این طرح باید پرداخته شود آهن قراضه است که این محصول آهنی تنها در صنعت فولاد مصرف نمی‌شود و در مصارف دیگر به این آهن قراضه احتیاج داریم.

موذن‌زاده افزود: با وجود اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صنعت کشور در این سال‌ها صورت گرفته است اما این توسعه امکان‌پذیر نشده و ضعف بزرگ آن این است که این برنامه‌ریزی توسط دولت انجام می‌شد و متکی به درآمدهای نفتی بوده است.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در توسعه صنعت فولاد باید از برنامه‌ریزی‌های نسل دانشگاهی و تمام ساختمان‌های زیر بنایی استفاده شود و در این طرح جامع این افراد در چگونگی تامین منابع مالی دخالت کنند.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −    =  70