چکاوک به درستی اطلاع رسانی نشد

سیف انتقاد کرد

رییس کل بانک مرکزی با انتقاد از انعکاس نامناسب در مورد چگونگی اجرایی شدن چکاوک توضیح داد: همین امر موجب برداشت های نامناسبی در مورد چکاوک شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،، ولی الله سیف در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به واسطه گری وجوه و ارائه خدمات به عنوان دو نقش اصلی نظام بانکی اظهار کرد: بانک ها اکنون تمرکز جدی در کسب درآمد از طریق واسطه گری وجوه دارند به گونه ای که تلاش می کنند تا با حداکثر امکانات سپرده های بیشتری را جذب کنند که این حالت افزایش مستمر نرخ سود سپرده و در نهایت افزایش نرخ تسهیلات را به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد:‌با افزایش نرخ سود تسهیلات در منابع پرداختی کمتر در تولید به کار گرفته شده و بیشتر به سمت سفته بازی پیش خواهد رفت.

رییس کل بانک مرکزی همچنین درآمدهای ناشی از ارائه خدمات بانکی در کشور را نسبت به سایر نقاط جهان بسیار پایین عنوان کرد و افزود: این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و سنگینی است تا بانک ها به روز شده و بتوانند با استفاده از فناوری های نوین و خدمات جدید هزینه کمتری را تقبل کرده و درآمد بیشتری را از این طریق تامین کنند، چرا که هم اکنون هزینه سنگین آن ها از طریق فعالیت های واسطه گری ایجاد می‌شود که عواقب ناشی از آن روشن است.

سیف تاکید کرد: باید بار تامین هزینه بانک ها به تدریج از درآمد ناشی از واسطه گری به سمت درآمدهای حاصل از ارائه خدمات بانکی فناورانه حرکت کنند.

وی توسعه ارائه خدمات فناوری در شبکه بانکی را چندان هم پایین ندانست و گفت: نگاهی به حجم اسکناس و مسکوک در نقدینگی کشور نشان می دهد که این نسبت که در سال های گذشته حدود 13 درصد بود به 4.5 درصد رسیده که بیانگر نفوذ فناوری و استفاده از ابزارهای نوین بانکی در این نظام است.

انتقاد سیف از عدم تبیین مناسب درباره چکاوک

رییس کل بانک مرکزی در ادامه به سامانه چکاوک به عنوان یکی از فناوری های نوین بانک مرکزی در سیستم مبادلات الکترونیکی اشاره کرد و افزود: طرح چکاوک هنوز به بهره وری کامل نرسیده و اخیرا که در تهران اجرایی شد مراحل بسیار سختی را پشت سر گذاشت و امیدواریم تا 22 بهمن ماه به طور صد درصد در کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به آزمایشی بودن طرح چکاوک در مرحله فعلی گفت: طبیعی است که دراین حالت مشکلاتی وجود داشته باشد، اما من به همکاران خودم انتقاد دارم که انعکاس مناسبی در مورد چگونگی اجرایی شدن و این که هنوز کامل نشده و آزمایشی است ارائه نکردند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =