موقعیتی درخشان برای فروشنده‌ها که خرید اینترنتی را مفرح‌تر کنند

پیش‌بینی کارشناسان درباره پیشرفت تکنولوژی 2015

پیش‌بینی و آینده‌بینی کارشناسان در باره پیشرفت تکنولوژی در سال 2015 این چنین است؛ تکنولوژی‌ها هوشمندتر و ترسناک‌تر خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از همشهری پیش‌بینی و آینده‌بینی کارشناسان در باره پیشرفت تکنولوژی در سال 2015 این چنین است؛ تکنولوژی‌ها هوشمندتر و ترسناک‌تر خواهند شد.

کم‌تر چیزی به اندازه تکنولوژی در یک سال تغییر می‌کند. به همین دلیل کارشناسان در مورد پیشرفت‌های تکنولوژیک در سال 2015. از گوشی‌های همراه هوشمند گرفته، تا حمله‌های سایبری و فن‌آوری‌های پوشیدنی این گونه پیش‌بینی می‌کنند؛

تام استندج، دبیر دیجیتال، اکونومیست
یکی از چیزهایی که حتما در سال 2015 اتفاق می‌افتد این است که تلفن‌های هوشمند هوشمندتر می‌شوند. شاید آن‌قدر هوشمند که از گوشی خودتان بترسید. برای مثال؛تلفن همراه‌ شما به‌طرز نگران‌کننده‌ای پیش‌بینی می‌کند که شما چه می‌خواهید، بکنید!

همین حالا هم تلفن‌های هوشمند در تشخیص نیازها یا کارهای که شما می‌خواهید انجام شود، پبشرفت قابل‌توجهی کرده‌اند.
مثلا وقتی در یک شهر غریبه چرخ می‌زنید، گوشی همراه‌تان ممکن است جاهای دیدنی نزدیک‌تان را پیشنهاد کند، اگر وضع ترافیک خراب باشد، ممکن است پیغام بدهد که زودتر راه بیافتید که به قرار شام برسید، اگر در راه جلسه‌ای باشید و دیرتان شده باشد، ممکن است پیشنهاد بدهد که به طرف مقابل خبر بدهد.

به همه این‌ها می‌گویند؛ محاسبه ار پیش، پیش‌بینی یا هوش آینده‌نگری! بهترین نمونه‌ این نرم‌افزارهای هوشمندانه نیز گوگل ناو (Google Now. The right information at just the right time) است. اما به غیر از گوگل؛ اپل، مایکروسافت و شرکت‌های دیگر هم  در این زمینه کار می‌کنند.

این تکنولوژی برای آن‌که کار کند باید به ایمیل، تقویم، جا و تاریخچه وب‌گردی شما دسترسی داشته باشد. طبیعی است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند اطلاعات خصوصی‌شان را با راحتی بیشتر عوض نکنند. بگذریم که گاه ممکن است فکر کنید تلفن‌ شما دارد، ذهن‌تان را می‌خواند.

با این همه، این تکنولوژی هر روز در تلفن‌های همراه بیشتر جا باز می‌کند و ممکن است به ماشین یا وسایلی که روی تن افراد نصب می‌شوند یا حتی به خانه‌های هوشمند، هم برسد. البته در صورتی که به نظر مردم مفید بیاید، نه اینکه مایه نگرانی باشد. اما نگرانی از بابت فضولی و جاسوسی دستگاه‌ها در زندگی خصوصی افراد هر چقدر هم که باشد، کم است، پرسشی که پاسخ آن هنوز مشخص نشده است. شاید در سال 2015 این سوال نیز صاحب پاسخی شود.

دیو کاپلین، رئیس بخش چشم‌انداز آینده، مایکروسافت
به نظر من سال 2015 سالی است که کلمه دیجیتال کاربردش را در زندگی حرفه‌ای ما از دست می‌دهد. یعنی چی؟ یعنی این‌که دیجیتال شدن به‌عنوان هدفی که ما را از دنیای آنالوگ بیرون بکشد خوب بوده، اما در فضایی که همه جایش را تکنولوژی پر کرده، دیجیتال مثل نفس کشیدن است. چیزی است که بهش فکر نمی‌کنیم، انجام می‌دهیم.

مسائل متعددی هستند که فکر می‌کنم به این ماجرا دامن بزند: استفاده از تکنولوژی‌های ''پوشیدنی'' در محل‌کار، شدیدتر شدن امنیت آنلاین (چه شخصی چه حرفه‌ای) و الگوریتم‌هایی که کارهای پایه مثل جواب دادن به ایمیل را انجام می‌دهند.

اینده تکنولوژی

نکته کلیدی این است که "تعریف" ما از بهره‌وری رو به تغییر است، و فن‌آوری در بطن این تغییر بنیادی است. بالاخره یک جا باید بپذیریم که حتی وقتی از فن‌آوری‌های جدیدتر و بهتر استفاده می‌کنیم، عموما همان کارهای قبلی را که با شیوه‌های قدیم انجام می‌دادیم، حالا با ابزار جدید، انجام می‌دهیم.

درصورتی‌که فناوری باید کاری را که می‌کنیم دگرگون کند، نه این‌که کمک کند همان کارهای قدیمی را کمی تندتر یا راحت‌تر انجام دهیم.

باید به این نکته را توجه کنیم که اگر کاری که می‌کنیم، دگرگون نشود، در شرایطی که فن‌آوری روز به روز بیشتر در زندگی‌مان تنیده می‌شود، مثل موشی که توی یک چرخ انداخته‌اند، توی چرخ بهره‌وری می‌افتیم، هی تندتر و تندتر می‌چرخد و ما سخت‌تر و سخت‌تر به آن می‌چرخیم تا به آن برسیم.

    چرخه کار گوگل / اریک اشمیت / آشنایی با 10 ابزار مهم گوگل /

عینک گوگل، ظاهرتان را کمی عجیب‌، غریب می‌کند، اما در فضای کار واقعا به کار می‌آید و کاربردش روز به روز بیشتر می‌شود
بنابراین پیش‌بینی و امید من برای 2015 این است که بشر همچنان به سیر تکامل‌اش ادامه داده و از امکان خارق‌العاده‌ای که فن‌آوری در اختیارش می‌گذارد بهره ببرد.

پل لی، رئیس تحقیقات فن‌آوری، رسانه و مخابرات، دی‌لویت

در ماه‌های اخیر هواپیماهای بی‌سرنشین خبرساز بودند، به‌ویژه به‌عنوان وسیله‌ای با کاربرد عمومی و خانگی. اما این تکنولوژی می‌تواند کاربردی بیشتر برای کسب‌وکار افراد داشته باشد.

بعید است برای رساندن بسته به خانه‌ها از آن استفاده شود. چون هزینه هر سفر بیش از اندازه بالا خواهد بود.  اما برای کارهای متعددی که به‌ نوعی به نظارت از بالا نیاز دارند، بسیار مفید و کارا خواهد بود.

امروزه از هواپیماهای بی‌سرنشین برای بررسی بیرون توربین‌های بادی وسط دریا استفاده می‌شود. به‌جای آن‌که یک نفر با طناب و گیره از توربین بالا برود، یک هواپیمای بی‌سرنشین می‌فرستند که از آن بالا فیلم بگیرد. هم سریع‌تر است هم ارزان‌تر.

آینده تکنولوژی

روی زمین خاکی هم کسانی که ساختمان می‌سازند، چه مسکونی چه تجاری از این هواپیماها برای بررسی و نظارت استفاده می‌کنند. طبیعی است که این نظارت نه نردبان می‌خواهد نه داربست، در نتیجه ارزان‌تر، امن‌تر و سریعتر است.

خبرنگاران و دست‌اندرکاران فیلم‌ها نیز از هواپیمای بی‌سرنشین برای گرفتن فیلم و عکس استفاده می‌کنند. چون کوچک است و می‌تواند، جاهایی برود که هلی‌کوپتر و آدمی نمی‌تواند، برود.

پیش‌بینی من این است که بازار هواپیمای بی‌سرنشین در سال 2015 به حدود چند صد میلیون پوند برسد. اما ممکن است بخش خدمات بیشترین بهره را از این فن‌آوری ببرند. ارزش خدمات تصویر گرفتن، بررسی و تماشا کردن از هوا چیزی حدود 600 میلیون پوند در سال است که در انحصار هلی‌کوپترها است. اما اگر هواپیماهای بی‌سرنشین وارد این بازار شوند؛ آن را بزرگ‌تر و دست‌خوش تغییر و تحولات بسیار کنند.

نهادهای مسئول از همین حالا مشغول بررسی وضعیت‌ هستند که ببینند بهترین راه برای جا دادن هواپیماهای بی‌سرنشین در مسیرهای مجاز هوایی موجود به چه صورت است.

اگر باتری یک هواپیمای کوچک دو کیلویی به‌خاطر سهل‌انگاری صاحب‌اش در هنگام پرواز تمام شود و جایی سقوط کند که مردم هستند، ممکن است کسی را زخمی کند. اما اگر از همین هواپیمای بی‌سرنشین دیگر برای عملیات جستجو استفاده شود، ممکن است جان انسان یا انسان‌هایی را نجات دهد.

مایک بیشاپ، مدیر اجرایی، سایت راکوتن

با اطمینان و عادتی که مردم به خرید اینترنتی پیدا کرده‌اند، امسال تجارت فرامرزی رشد کرده و گسترش خواهد یافت. در گذشته خیلی‌ها از فروشنده‌هایی که در کشور خود نبودند، امکان خرید نداشتند. به دلیل هزینه بالای حمل‌ونقل، یا طولانی بودن مدت انتظار، یا دشواری پرداخت پول به کشوری دیگر و…

اما امروزه فروشنده‌ها در زیرساخت‌های لازم برای تجارت فرامرزی سرمایه‌گذاری می‌کنند و نهایت استفاده را از بی‌مرزی اینترنت می‌برند.

سال 2014 در توییتر و هم در فیس‌بوک امکان خرید مستقیم ایجاد شد، این یک تحول بزرگ و جالب بود. به‌شخصه مشتاقم ببینم این فن‌آوری در دوازده ماه آینده به کجا می‌رسد. رشد سایت‌های اشتراک گذاشتن عکس مثل پینترست و اینستاگرام سریع است، بنابراین احتمال این‌که کارهای جدید بیشتری در حوزه تصویر انجام شود، زیاد است.

مردم عکس‌های‌خود را به اشتراک می‌گذارند، مدل‌های مختلف و چیزهایی را که دوست دارند می‌خرند. این یعنی موقعیتی درخشان برای فروشنده‌ها که خرید اینترنتی را جذاب‌تر و مفرح‌تر کنند.

آینده تکنولوژی

و از طرف دیگر فروشنده‌ها به محبوبیت سرویس‌هایی مثل اینستاگرام و پینترست به‌عنوان فرصتی طلایی نگاه می‌کنند.

صفحه شما در یک شبکه اجتماعی می‌تواند مثل مسئول خرید شخصی شما عمل کند و مثلا بر مبنای چیزهایی که دوستاننان گفته‌اند و برنامه‌هایی که می‌خواهید بروید، به شما پیشنهاد خرید یا برنامه بدهد!

نیل ماری، بنیان‌گذار، مایم‍کست
سال 2015 مهم‌ترین موضوع امنیت اینترنت خواهد بود، چون افراد خلاف‌کار، گروه‌های تبه‌کار و هکرهای دولتی سعی می‌کنند هر نقطه ضعفی که هست پیدا کنند.

مردم عادی در مرکز و خط مقدم این حمله‌ها خواهند بود. در جامعه‌ای که عملا همه‌چیزش شبکه‌ای شده، خلاف‌کارها سعی می‌کنند با هر کلکی از خدمات اجتماعی مردم سوءاستفاده کنند.

    مفاهیم: میثاق جرایم سایبر چیست

    مفاهیم: فضای سایبر چیست؟

هرچه شمار موسسه‌هایی که خدمات کلاود ارائه می‌دهند، بیشتر می‌شود، و هرچه حجم داده‌های ذخیره شده در کلاود بیشتر می‌شود، می‌توان مطمئن بود که فروشنده‌هایی دیگر هم دچار مشکلات امنیتی گسترده شوند. مشکلاتی که می‌تواند به صدها میلیون نفر آسیب رساند.

مارک داربی‌شایر، رئیس کارشناسان فن‌آوری، اس.ای.پی
امسال نقش کارآفرینان و شرکت‌های کوچک و متوسط در گسترش بخش بهداشت و درمان باز هم بیشتر خواهد شد. پیش‌بینی من این است که اقتصاد شبکه‌ای هم به این امر دامن بزند.

او می‌گوید؛ سال 2015 برای شرکت‌های نوپایی که در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی کار می‌کنند سال خوبی خواهد بود.

منظور از اقتصاد شبکه‌ای بخشی از اقتصاد است که افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها و چیزها به‌صورت دیجیتال به هم وصل‌ هستند. در چنین فضایی خیلی از کارها بدون دخالت انسان انجام می‌شود، مناسبات با مشتری بهینه و امکان همکاری بیشتر می‌شود.

شرکت‌های نوپا در عرصه بهداشت و درمان، و شرکت‌هایی که به مشتری خدمات مراقبت‌های شخصی ارائه می‌کنند، فرصتی طلایی برای رشد خواهند داشت.

به‌عنوان نمونه؛ بر اساس گزارش یک مرکز تحقیقات بازار؛ بازار وسایل پزشکی پوشیدنی در سال 2014 حدود 16.4 درصد رشد داشته است.

حوزه‌های دیگر نیز رشد خیره‌کننده خواهند داشت: مثل فن‌آوری‌های ارتباطی بی‌سیم که به کارکنان بخش بهداشت و درمان امکان پیام‌رسانی امن می‌دهد، یا خدمات مکان‌یابی لحظه‌به‌لحظه که می‌تواند تجهیزات را ردیابی کنند و بهره‌وری را بالا ببرد.

مارک ویتبی، معاون ارشد مدیرعامل، سی‌گیت
به نظر من سال 2015 آخرین سالی است که ظرفیت ذخیره‌ کردن داده‌ها، کفاف تقاضای موجود را خواهد داد. سال 2013 انسان‌ها روی هم حدود 3.5 زتا بایت داده تولید کردند. به عبارتی؛  به اندازه 120 میلیارد گوشی 32 گیگابایتی، یا 600 میلیارد دی‌وی‌دی و در سال 2020 این ارقام جلوی حجم داده‌ای که در جهان تولید می‌شود، هیچ خواهد بود!

تخمین‌های دست پایین این است که فقط در یک سال 2020 حدود 44 زتابایت داده تولید می‌شود. چنین رشد سریع به معنای این است که خیلی زودتر از آن به مشکل برخواهیم خورد که فکر کنیم.

اواخر سال 2015 به‌جایی می‌رسیم که حجم اطلاعاتی که تولید می‌کنیم بیش از چیزی می‌شود که می‌توانیم ذخیره کنیم. یکی از مشکلات صنعت ذخیره اطلاعات این است که فن‌آوری پی.‌ام.‌آر یا ضبط مغناطیسی عمودی و سیلیکون، که نیروی پیش‌برنده صنعت کامپیوتر و در واقع مبنای هارد درایو‌های امروزی هستند، کم‌کم کهنه و توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای افراد را نخواهد داشت.

مارک می‌گوید؛ تا پایان سال 2015 به ‌جایی می‌رسیم که حجم اطلاعاتی که تولید می‌کنیم از ظرفیت ذخیره کردن‌مان بیشتر می‌شود و این یعنی شروع مشکل.

مراکز ذخیره‌سازی داده جاهای هیجان‌انگیزی نیستند، اما برای آن‌که کارهایی را که صبح تا شب می‌کنید باز هم بتوانید، ادامه دهید، این مراکز بسیار ضروری و حیاتی‌ هستند.

با دانش فعلی و فن‌آوری‌ پی‌.ام.آر می‌توانیم حجم عظیمی از اطلاعات را روی سطوحی خیلی کوچک ذخیره کنیم. اما به‌مرور به جایی می‌رسیم که هیچ جور نمی‌شود اطلاعات را فشرده‌تر  و ذخیره ساخت.

خبر خوب این است که فن‌آوری‌های جدید در راه هستند که قاعدتا باید بخشی از این مشکل را حل کنند. اما بعید است بتوانند دره عظیم بین اطلاعات تولید شده و فضای ذخیره‌شدن را پر کنند.

سایمون کالمر، مدیر اجرایی بریتانیا و ایرلند، آوایا
مردم به ارتباط تصویری از راه‌ دور عادت کرده‌اند و شرکت‌ها بیش از پیش متوجه این مسئله شده‌اند. در نتیجه ارائه خدمات به مشتری از طریق ویدئو مرسوم‌تر و بیشتر خواهد شد.  به تبع مشتری‌ها و شرکت‌ها تجربه و سود  مثبت‌تری خواهند داشت، به‌ویژه در بخش‌های بهداشت و درمان، خدمات مالی و آموزش از راه دور بسیار خواهد شد.

چیزی که من را بیش از بقیه هیجان‌زده کرده است، فن‌آوری‌های ویدئویی است که امکان ارتباط راه‌دور را فراهم می‌کنند بدون آن‌که به نرم‌افزار یا افزونه‌ای نیاز باشد.

یعنی می‌توانید با همان مرورگر اینترنتی یا موبایل‌ خود ارتباط تصویری برقرار کنید. تصور کنید دارید خرید اینترنتی می‌کنید. پیش از پرداخت پول سؤالی برایتان پیش می‌آید، مثلا در مورد هزینه پست یا هرچیز دیگر… شما می‌توانید همان‌جا روی یک دکمه بزنید و با یک نفر که مسئول خدمات به مشتری‌ها است با صورت ویدئویی حرف بزنید. بدون آن‌که لازم باشد از آن صفحه‌ خرید خارج شوید.

سایمون می‌گوید؛ من پیش‌بینی می‌کنم که خدمات بعد از فروش نیز از راه دور و به صورت تصویری انجام خواهد شد!

برگرفته از؛BBC NEWS

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =