رونق خرید و فروش مسکن در تهران

بازار مسکن ماههاست که در رکودی قابل توجه فرو رفته است و ظاهراً خیال هم ندارد، از این وضعیت خارج شود، اما این روزها و طبق آمارهای سامانه املاک تا حدودی رونق به بازار مسکن بازگشته است.

خبرگزاری فارس: بازار مسکن ماههاست که در رکودی قابل توجه فرو رفته است و ظاهراً خیال هم ندارد، از این وضعیت خارج شود، اما این روزها و طبق آمارهای سامانه املاک تا حدودی رونق به بازار مسکن بازگشته است.

*رئیس اتحادیه املاک:رشد 20 درصدی خرید و فروش مسکن

چندی پیش هم حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه خرید و فروش مسکن در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل و حتی نسبت به دی ماه سال 92 رونق گرفته است گفت: آمارها از سامانه املاک نشان می‌دهد که خرید و فروش مسکن حدود 20 درصد رشد داشته است، هر چند این رونق به معنی افزایش قیمت مسکن نیست.

وی با تأکید بر اینکه برخی از مردم تصور می‌کنند که رونق همواره توأم با افزایش قیمت است، گفت: پیش‌بینی بازار مسکن نشان می‌دهد که قیمت مسکن تا پایان سال جاری تغییری نخواهد داشت و قطعاً تا اوایل اردیبشهت و خرداد ماه سال آینده نیز بازار مسکن شرایط خود را پیدا نمی‌کند که بخواهد قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و افزایش قیمت را شاهد باشیم.

اطمینان متقاضیان مسکن از ثبات قیمت‌ها تا پایان سال و اوایل سال آینده و البته طبق عادت همیشگی که همواره در ماه‌های بهمن و اسفند تعداد مراجعه‌کنندگان به بازار مسکن افزایش می‌یابد، گزارش‌ها از برخی مشاوران املاک مناطق مختلف تهران حاکی است که تعداد متقاضیان خرید مسکن این روزها افزایش یافته است.

*روند آرام خروج از رکود بازار مسکن از بهمن ماه آغاز شده

مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان نیز معتقد است که روند آرام خروج از رکود بازار مسکن از بهمن ماه آغاز شده و پیش بینی می‌شود، در سال آینده این روند ادامه داشته باشد.

هر چند وی نیز تاکید دارد که این وضعیت در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و پیش بینی رشد قیمت‌ ها در این حوزه وجود ندارد.

ثبات قیمت مسکن در شرایطی ادامه دارد که نرخ تورم عمومی با وجود سیر نزولی همواره بالاتر از 14 درصد بوده، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته است.
بیت الله ستاریان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید به سادگی از کنار کاهش آمارهای ساخت‌وساز در کشور عبور کرد، گفت: اگر وضعیت ساخت و ساز به همین شکل با افت همراه باشد، جهش قیمت مسکن در سال 94 قطعی است.

بر اساس آخرین مرکز آمار ایران که از اطلاعات پروانه‎های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری کشور در بهار 1393 اطلاع می‎دهد، در بهار سال 1393 تعداد 34 هزار و 237 پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌های کشور صادر شده که به نسبت فصل گذشته حدود 45.5 درصد و به نسبت فصل مشابه سال گذشته حدود 38.4 درصد کاهش داشته است.

از کل پروانه‌های صادر شده 3 هزار و 302 پروانه (9.6 درصد) مربوط به افزایش بنا و 30 هزار و 935 پروانه (90.4 درصد) مربوط با احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 46.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 40.3 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در بهار سال 1393 بالغ بر 100 هزار و 219 واحد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 45.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 48.2 درصد کاهش داشته است.

*مشاوران املاک:رونق نسبی خرید و فروش/ پارسال افتضاح بود

سبکبال یکی از مشاوران املاک در خیابان فرشته تهران در خصوص رونق نسبی خرید و فروش مسکن گفت: خرید و فروش مسکن رونق گرفته است و تعداد مشتریان و متقاضیان مسکن این روزها افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه همواره در ماه‌های بهمن و اسفند میزان خرید و فروش رونق می‌گیرد گفت: در بهمن ماه سال 92 وضعیت خرید و فروش رونق می‌گیرد گفت: در بهمن سال 92 وضعیت خرید و فروش مسکن افتضاح بود اما این روزها به دلیل ثبات قیمت‌ها در بازار رونق نسبی خرید و فروش را شاهد هستیم.

سبکبال با اشاره به اینکه برخی از متقاضیان احتمال می‌دهند سال آینده قیمت مسکن افزایش یابد اقدام به خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال می‌کنند گفت: متقاضیان مسکن سعی می‌کنند با خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال به افزایش احتمالی قیمت مسکن بر نخورند.

به گفته وی، قیمت هر متر آپارتمان نوساز در خیابان فرشته تهران از 16 میلیون تومان تا 35 میلیون تومان بسته به محل و متراژ واحد مسکونی متفاوت است.

*در دی ماه تعداد مبایعه‌نامه‌هایی که تنظیم کردیم افزایش دارد

پوررحیمی یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان پاسداران تهران می‌گوید: چند روزی است که متقاضیان زیادی برای خرید مسکن به مشاوران املاک مراجعه و سؤالاتی می‌پرسند اما خوشبختانه در دی ماه تعداد مبایعه‌نامه‌هایی که تنظیم کردیم نسبت به ماه قبل بهتر شده است.

وی افزود: این رونق نسبی باعث شده تا فروشنده‌های مسکن تخفیف ندهند.

به گفته وی، بازار مسکن در مقطع کنونی ظرفیت افزایش قیمت‌ها را ندارد، به همین دلیل فروشندگان واقعی تلاش کرده‌اند قیمت‌ها را برای فروش سریع‌تر و آسان‌تر به قیمت‌های حقیقی نزدیک کنند، اما با این رونق احتمال می‌رود فروشنده‌ها در تخفیف دادن با خریداران چندان همراهی نکنند.

*ثبات قیمت‌ها بازار را تکان داد/با روزهای طلایی فاصله داریم

سلامی یکی از مشاوران املاک در میدان رسالت نیز می‌گوید: ادامه روند ثبات در بازار مسکن باعث شده تا تعداد فایل‌های فروش مسکن افزایش یابد هر چند هنوز با روزهای طلایی فاصله داریم.

وی افزود: همین که متقاضیان مسکن متوجه شده‌اند قیمت مسکن به حد قابل قبولی پایین آمده و الان زمان خرید است، یک نکته مثبت است.

وی ادامه داد: قطعاً ثبات قیمت‌ها در اوایل سال آینده که بازار مسکن هنوز قیمت مشخصی ندارد، نیز ادامه می‌یابد و همین باعث می‌شود، تا متقاضیان واقعی خرید و فروشندگان واقعی با یکدیگر کنار بیایند.

به گفته وی، قیمت هر متر آپارتمان نوساز در منطقه رسالت تهران 5 میلیون تومان تا 5.5 میلیون تومان است.

*رونق خرید و فروش مسکن به معنی افزایش قیمت نیست

مجتبی آقایی یکی از مشاوران املاک در منطقه خانی‌آبادنو نیز می‌گوید: در دی ماه سال جاری چهار مبایعه‌نامه خرید تنظیم شده است در حالی که در ماه آذر تنها یک مبایعه‌نامه به مرحله نهایی خود رسید.

وی افزود: همواره در ماه‌های بهمن و اسفند متقاضیان از خرید مسکن استقبال می‌کنند چرا که دوست ندارند به افزایش قیمت مسکن در سال آینده برخورد کنند.

وی گفت: البته رونق خرید و فروش مسکن به معنی افزایش قیمت نیست، اما وقتی بازار مسکن رونق می‌گیرد، همواره فروشنده‌ها تخفیف نمی‌دهند.

به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه که تا دو ماه پیش فروشنده حاضر بود به دو میلیون و 900 هزار تومان هم با خریدار کنار بیاید با رونق گرفتن خرید و فروش همان آپارتمان را سه میلیون و 100 هزار تومان می‌گوید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −    =  47