برگشت امید به بورس تهران

بورس تهران در معاملات اولین روز هفته خود با چراغ سبز پتروشیمی‌ها مثبت شد و انگیزه خرید در بین سهامداران را تقویت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها در دی ماه گذشته عاملی برای آغاز بی اعتمادی در بازار سهام بود به گونه ای که قیمت سهام سایر شرکتهای بورسی با این تصمیم ریزش کرد و بورس تهران روزهای رویایی خود را از دست داد و به حاشیه رفت.

 

اما در شرایطی که بورس تهران در رکودی عمیق فرو رفته و زیان های هنگفتی نصیب سهامداران کرده بود،خبر مثبتی منتشر شد که موجبات رشد دوباره بورس شد و بازگشت امید به بازار سرمایه شد.تصویب قانون دائمی شدن خوراک پتروشیمی توسط شورای نگهبان همان محرک اقتصادی بود که در این شرایط به کمک بورس آمد و موجب برگشت قوی بورس تهران بعد از هفته ها ریزش شد.

 

به این ترتیب تایید این مصوبه توسط شورای نگهبان توانست فضای تردید و بی اعتمادی را تغییر داده و موجی از خوش بینی را نسبت به این صنعت مهم بازار سرمایه ایجاد کند به طوری که در بازار امروز بعد از مدتها ریزش و رکود،قیمت سهام اکثر شرکتها رشد کرد و شاخص بورس افزایش 334 واحدی را تجربه کرد.

 

با این اتفاق صنعت پتروشیمی بار دیگر مورد اقبال بازار سرمایه قرار گرفته و به لیدر بازار تبدیل شدبه طوری که در سایه رشد شرکتهای این صنعت،جو مثبتی در بازار سرمایه ایجاد و انگیزه خرید در بین سایر گروه ها تقویت شد.این خبر به تنهایی توانست منجر به ورود شاخص به کانال 66 هزار واحدی شود تا جایی که این متغیر مهم که تا کانال 65 هزار واحد عقب نشینی کرده بود در معاملات امروز در کانال 66 هزار و 273 واحدی قرار گرفت.

 

بر این اساس شرکت مهم این گروه یعنی هلدینگ خلیج فارس از صف خرید سنگین برخوردار شد و با رشد 4 درصدی خود بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص بورس داشت؛علاوه بر این سایر شرکتهای پتروشیمی همچون شرکتهای غدیر،نفت و گاز پارسیان، تاپیکو، پتروشیمی شازند و پتروشیمی کرمانشاه بیشترین نقش را در رشد شاخص بورس ایفا کردند.در مقابل شرکتهای ملی مس، چادرملو، گل گهر،پتروشیمی فناوران و فولاد مبارکه با افت خود مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.

 

همچنین در بازار امروز شرکت‌های پتروشیمی همچون هلدینگ خلیج فارس،تاپیکو و پتروشیمی پردیس از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و کمباین سازی،سیمان تهران و ملی مس بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

 

در بازار روز شنبه میزان خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی‌ها یکسان بود و در مجموع 349 میلیون سهم به ارزش 79 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه به 298 هزار میلیارد تومان رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  3