مزیت های پرداخت موبایلی

سید جواد مهدوی عادلی*

یادم هست تابستان پیش برای کاری با مترو به ایستگاه صادقیه می رفتم . نزدیکیهای ایستگاه صدایی از تلفن همراهم شنیدم و وقتی به صفحه آن نگاهی کردم پیامی تبلیغاتی دیدم با این مضمون: دعوتنامه ای از آبمیوه فروشی …

 روی آن کلیک کردم و صفحه ای باز شد که از من دعوت کرده بود تا گلویی تازه کنم و ضمن دریافت چهل درصد تخفیف میتوانستم همین الان سفارش خود را بدهم. تشنه بودم و یک نوشیدنی عالی آنهم با چهل درصد تخفیف میتوانست تجربه جالبی باشد . جالبتر آنکه پرداخت هزینه این نوشیدنی از طریق همین سیستم بود و من فرصت داشتم تا در صورت عدم اطمینان به سیستم پرداخت را پس از حضور در آبمیوه فروشی و نوشیدن آبمیوه ام انجام دهم. ضمن اینکه من عجله داشتم و دعوتنامه به من می گفت که به محض تایید سفارش و رسیدن به آبمیوه فروشی میتوانم سفارش خود را دریافت کنم. من از منوی موجود در نرم افزارسفارش خود را انتخاب کردم و گزینه تایید را زدم.

در حالی که داشتم از پله های مترو بالا می رفتم ، پیامی برای من رسید که نوشیدنی من آماده است و شماره سفارش من 320 است.

کاملا هیجان زده بودم . در خیابان روبروی ایستگاه, آبمیوه فروشی را دیدم وارد آن شدم به متصدی شماره سفارشم را اعلام کردم و دیدم که آنها حتی میزی برای من آماده کرده بودند.

 احساسی عجیب از احترام به مشتری در من ایجاد شد. در حالی که می نشستم تا نوشیدنی خود را بنوشم ، دکمه تایید پرداخت را زدم و نرم افزار پس از تایید من با وارد کردن رمزم ، از کیف پول موبایلی من هزینه آبمیوه را با احتساب تخفیف وعده داده شده کسر نمود.من به موقع به قرار کاریم رسیدم در حالی که کامم شیرین بود.

پرداخت از طریق تلفن همراه که ما آن را به اختصار پرداخت موبایلی می نامیم ، اگر نگوییم مهمترین بستر ایجاد فضای رویایی مثال فوق باشد بی شک یکی از ابزارهای مهم این فضاست.

در این مقاله می کوشیم تا ضمن معرفی پرداخت موبایلی، به ارتباط آن با نقل و انتقالات مالی ، تجارت موبایلی یا همراه ، و فرصتهای نهفته در این موضوع بپردازیم.


پرداخت همراه از آغاز تا فردا


جابجایی پول یا وجه از طریق تلفن همراه را اصطلاحا پرداخت همراه یا پرداخت موبایلی مینامیم.


شیوه ای جدید از پرداخت که به شکلی روز افزون در کشورهای جهان در حال توسعه است. این روش پرداخت نه به عنوان حذف کننده بلکه به عنوان گزینه جایگزین برای روشهای مرسوم مانند پرداخت نقدی ، پرداخت با چک (البته چک روز که نقد باشد نه چک بی محل !!!) و پرداخت با کارتهای اعتباری قابل استفاده است.

کاربر میتواند تنها با استفاده از تلفن همراه خود برای انواع خدمات و محصولات با فشردن چند کلید پرداخت را انجام دهد. برخی از خدمات و محصولاتی که قابلیت پیاده سازی ساختار پرداخت موبایلی بر آنها بسیار پرکاربرد بوده است به شرح زیر هستند :
– محصولات ارزان قیمت مانند کتاب ، مجله ، DVD ، خوراکی ها و …
– محصولات آنلاین مانند نرم افزار ، بازی های آنلاین ، تصاویر ، موزیک ، و …
– خدمات ارزان مانند ، بلیت (اتوبوس ، مترو و …) ، ثبت نام های آنلاین و …

چهار روش برای پرداخت موبایلی

در حال حاضر چهار روش برای پرداخت موبایلی وجود دارد :

– استفاده از خدمات پیام کوتاه : در این روش بر اساس یک سری کدهای تعریف شده یا در قالب نرم افزارهای کاربردی ، کاربر درخواست خود را همراه با اطلاعات مربوط به خرید به نقطه مسئول (که میتواند بانک ، شرکت عامل ، فروشنده یا …) باشد به کمک پیام کوتاه ارسال میکند.

بانک پارسیان با استفاده از همین بستر اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه نمود و با عقد قرارداد با برخی مراکز فروشگاهی ضمن تعریف یک شناسه برای آنها امکان پرداخت از طریق حساب خریداران به فروشنده را فراهم نمود. فروشگاه ها در این حالت دیگر نیازی به داشتن دستگاه پایانه پرداخت الکترونیک ندارند. تنها کافی است کد خود را به مشتری بگویند و او با وارد کردن کد ، مبلغ قابل پرداخت و رمز خود فرایند پرداخت را انجام میدهد.


– صورتحساب موبایلی : در این روش کاربر یک صورتحساب دوقبضه دریافت میکند که باید با ارسال یک کلمه عبور یک بار مصرف با تایید این صورت حساب پروسه خرید را تکمیل نماید.این روش پنج امتیاز مهم دارد :
1. امنیت : سیستم سند دو قبضه و نیز موتور مدیریت ریسک دو ابزار قدرتمند در این روش هستند .


2. راحتی استفاده : نیازی به ثبت نام قبلی و نیز نرم افزار اضافی نیست.
3. سادگی : کاری است کاملا شبیه تیک زدن یک فرم ، همین.
4. سرعت : اکثر نقل و انتقالهای این روش در زمانی کمتر از ده ثانیه تکمیل میشود.


5. روش امتحان شده : 70% از خریدهای کالاهای دیجیتال آنلاین در آسیا (از جمله کشورهای ژاپن ، کره جنوبی و چین ) از این روش استفاده نموده اند.
نکته مهمی در این روش پرداخت هست که شیوده صدور رسید گاه به صورت صوتی انجام میشود. در واقع سیستم انتقال صوتی اطلاعات یکی از زیر شاخه های این روش است که در حال حاضر در بسیاری از کشور های پیشرو پیاده سازی شده است.


پرداخت از طریق اینترنت موبایل : این روش که از صفحات وب استفاده میکند تا فرایند پرداخت را انجام دهد یا اینکه نرم افزاری را از اینترنت موبایل دانلود میکند تا پرداخت را انجام دهد. شامل همه امتیازها و ضعفهای اینترنت موبایل است.هرچند که برخی ویژگیهای آن بسیار شاخص است :
1. ازآنجا که صفحات وب دارای نشانی URL هستند کاربر میتواند صفحه را ذخیره یا با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
2. پرداخت سریع و قابل اعتماد این روش مورد پسند کاربران است.
3. آسانی استفاده از این سیستم.


اما علاوه بر ویژگیهای فوق نیاز به ثبت نام و داشتن حساب آنلاین مانند حساب معروف PAYPAL یکی از محدودیتهای این روش است.


– روش NFC (Near Field Communication)


NFC یا ارتباطات راه نزدیک ، یک مکانیسم نقل و انتقال داده است که در واقع همان فناوری RFID است که برای دستگاه های تلفن همراه متناسب سازی شده است.این روش نقل و انتقال معمولا برای خرید هایی که در محیط های فیزیکی مانند فروشگاه ها رخ میدهد مورد استفاده قرار می گیرد.در این روش کاربر دستگاه تلفن همراهش را که مجهز به تراشه ی NFC می باشد نزدیک دستگاه دارای خواننده امواج NFC میگیرد و دستگاه گیرنده گوشی را شناسایی و داده های مشخص شده از قبل (کلمه رمز ، مبلغ قابل انتقال ، شماره فیش ، کد رهگیری و … ) جابجا می گردد. این روش بی شک میتواند در فرایندهای نقل و انتقال فیزیکی کالا روشی بسیار مناسب بلکه انقلاب گونه باشد. اما در حال حاضر چند مسئله درگیر این روش است که به نظر میرسد جهانی شدن این شیوه را به تعویق می اندازد.نبود زیرساختهای پشتیبانی ،سیاستهای پیچیده بانکی و استانداردها از جمله این چالشها هستند.


انواع مدلهای تامین خدمات پرداخت همراه :


چهار دسته شاخص در انواع مدلهای تامین خدمات پرداخت همراه قابل تعریف است:
1. تامین توسط اپراتور: اپراتور میتواند به طور مستقل برای استقرار خدمات پرداخت همراه اقدام نماید. در این حالت اپراتور محصولی به نام کیف پول همراه (MOBILE WALLET) را برای کاربر تعریف میکند که مستقل از هزینه های خدمات مخابراتی برای کاربر عمل میکند.البته کاربر میتواند از همان طریق که هزینه خدمات دریافتی را شارژ مینماید این کیف را نیز شارژ کند.عدم اتصال به شبکه های پرداخت یکی از چالشهای این مدل است. در کشور ایران به تازگی اپراتور همراه اول سیستم کیف پول خود را عرضه نموده است.


2. تامین توسط بانک: در این روش بانک نرم افزارهای مورد نیاز کاربران برای انجام خرید را در اختیار ایشان میگذارد و از سوی دیگر فروشندگان را مجهز به امکاناتی از جمله سیستم های پایانه پرداخت الکترونیک می نماید.در واقع این روش شباهت زیادی به کارتهای اعتباری دارد با این تفاوت که سرعت فرایند را افزایش می بخشد و هزینه های مرتبط با صدور و نگهداری کارت را افزایش میدهد . ضمن اینکه از بعد امنیتی ثابت شده است که امنیت سیستم موبایلی از سیستم کارتی بیشتر است.

در این مدل اپراتور صرفا یک نقش واسطه ای ساده را بازی میکند.بانک در این مدل میتواند با تغییر روش سیستمی کاملا موبایلی را بر پایه دستورات (command based) پیاده سازی نماید .

نمونه این سیستم سامانه 724 بانک سامان است که با همکاری ایرانسل و تالیا راه اندازی شده است. در این سیستم کاربر کافی است ابتدا به سایت سامانه رفته و حساب خود را آنجا ثبت نماید. پس از آن بدون نیاز به هیچ گونه نرم افزار ، و حتی بدون هزینه پیام کوتاه میتواند از خدمات بانک استفاده نماید.

یک دیگر از روشها در این سیستم همان روشی است که در حال حاضر چند بانک داخلی آن را پیاده سازی نموده اند و آن بانکداری از طریق تلفن همراه است . این خدمت میتواند با پوشش شاخه پرداخت از طریق تلفن همراه بسیار تاثر گذار باشد.یکی از نمونه های خوب سامانه بانکداری از طریق تلفن همراه نرم افزار موبایل بانک بانک اقتصاد نوین است.

این نرم افزار خدمات مالی متنوعی از جمله اطلاع از موجودی ، انتقال شتابی ، پرداخت قبوض و نیز مشاهده سه گردش آخر حساب. سهولت کار با این نرم افزار یکی از ویژگیهای آن است. با توجه به پایه پیام کوتاه این نرم افزار بدون هیچ نیاز سخت افزاری ویژه میتواند خدمات مالی مذکور را رائه نماید.
3. تامین مشارکتی: روشی است که با مشارکت بانک و اپراتور پیاده سازی میشود ، سامانه 724 بانک سامان از این شیوه پیاده سازی شده و با همراه ایرانسل و تالیا پیامها هزینه ای برای کاربر ندارد.


4. تامین توسط شرکت مستقل: در این روش یک شرکت مستقل از بانک و اپراتور صرفا با دریافت خدمات مورد نیاز از آنها پس از دریافت مجوز های لازم اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت موبایلی مینماید.هرچند این شیوه هنوز دارای زیرساختهای قانونی در کشور نیست اما بدیهی است که یک شرکت با تمرکز بر این حوزه میتواند از ظرفیتهای بالای آن استفاده نماید.

چرا پرداخت از طریق تلفن همراه برتر از کارت اعتباری است ؟


برای اینکه بتوانیم توجیه مناسبی برای حرکت به سوی پرداخت الکترونیکی از طریق تلفن همراه داشته باشیم شاید اولین سوال این باشد که چرا باید در حالی که کارتهای اعتباری به خوبی بین کاربران جا افتاده اند به سراغ پرداخت همراه برویم . به همین دلیل نتایج چندین بررسی و تحقیق در خصوص مقایسه این دو روش را در این بخش عرضه میکنیم.


– ساده ترین برتری آن این است که کاربران به صورت عادی تلفن همراه خود را حمل می کنند و اگر بتوانند کارهای مالی خود را با آن انجام دهند ، دیگر نیازی نیست که یک شیء اضافی را با خود حمل نماییم (اصل فشرده سازی یا مجتمع سازی ابزار)، آن را برای هر فرایند پرداختی از محل نگهداریش خارج نموده و طبیعتا محل آن را به افراد ناشناس و شاید غیر قابل اعتماد نشان دهیم ، و به طور بدیهی ، نگران سرقت آن باشیم (هرچند دستگاه تلفن همراه هم قابل سرقت است اما نگران یک چیز بودن بهتر از نگران دو چیز بودن است !!! )


– هزینه کمتر : حتما میدانید که معمولا بانکها مبلغی را به عنوان پشتوانه کارت نزد خود نگاه میدارند ، اما در ساختار تمام الکترونیکی دیگر به این کار نیازی نیست.


– مشوق های بانکی : کارتهای اعتباری برای بانکها هزینه ساز هستند ، صدور کارت ، نگهداری و پشتیبانی آن ، حفظ امنیت کارت و … برای بانک هزینه ساز است ، بنابراین بانک یک ساختار تمام الکترونیک را ترجیح میدهد و تمایل دارد کاربرانش به سوی سیستم پرداخت موبایلی بروند و همین باعث میشود سیاستهای تشویقی را در پیش بگیرد.تبلیغات گسترده برای نصب نرم افزار های بانکداری از طریق تلفن همراه ، جایزه های ویژه و … از مصادیق این ادعاست.


– سرعت بیشتر : پروسه پرداخت از طریق کارت اعتباری دارای مراحل زیر است : مرحله اول درخواست انتقال پول از پایانه پرداخت الکترونیک برای یک فرایند خرید یا غیره، مرحله دوم کشیدن کارت ،مرحله سوم وارد نمودن رمز توسط خریدار ، مرحله چهارم برقراری ارتباط و انجام تراکنش و نهایتا مرحله پنجم صدور فیش. فرایند پرداخت موبایلی از طریق NFC این مراحل را دارد : ورود رمز در پایانه پرداخت الکترونیک و جزئیات خرید ، ورود رمز دوم در تلفن همراه ، گرفتن گوشی جلو گیرنده امواج . پرداخت انجام شد ! (سرعت پرداخت موبایلی با این عبارت یاد میشود : 1 2 3 pay))


– امنیت بالاتر : کارت اعتباری در مقایسه با تلفن همراه امنیت کمتری دارد. سرقت آن حداقل از این بعد که کاربر معمولا تا زمان نیاز به آن متوجه سرقتش نمیشود بسیار محتملتر است و حال آنکه تلفن همراه کاملا با کاربر درگیر است و همین امر باعث میشود که کاربر بسیار سریعتر متوجه سرقت آن شود.ضمن اینکه روشهای زیادی برای استخراج رمز کارتهای اعتباری وجود دارد حتی دستگاه هایی وجود دارد که میتواند اطلاعات آن را استخراج نماید. سارق کارت اعتباری یک متخصص سرقت از کارتهای اعتباری است و حال آنکه سارقان تلفن همراه معمولا به دنبال سخت افزار گوشی هستند اما تخصصی در خصوص رمز یابی نرم افزاری و … ندارند.


– حذف نیاز همیشگی به پایانه پرداخت الکترونیکی (POS) : برای خریدهای فیزیکی وجود دستگاه POS اجباری است. اما در ساختار پرداخت موبایلی میتوان روشهای چندگانه ای را برای پرداخت تعریف نمود. یعنی پرداخت موبایلی MULTI SOLUTION است.در جایی که دستگاه گیرنده امواج باشد از روش NFC فرایند پرداخت انجام میشود. در جایی که خرید اینترنتی است روش رسید دو قبضه و در جایی که خرید فیزیکی بدون وجود پایانه انجام میشود پرداخت از طریق پیام کوتاه .


– امکانات جانبی تا بی نهایت : کارت اعتباری با توجه به ساختار تمام فیزیکی خود محدودیت های غیر قابل انکاری دارد. حال آنکه سیستم نقل و انتقال پول از طریق تلفن همراه دریایی از امکانات را میتواند در اختیار کاربر قرار دهد. از کنترل موجودی (بدون نیاز به مراجعه به بانک یا حد اقل دستگاه های خودپرداز) ، بررسی گردش های مالی ، پیاده سازی سیستم اطلاع رسان تاریخ چک ، اعلام موجودی پس از پرداخت ، اعلام موجودی پس از واریز وجه ، تا امکان پرداخت قبوض و ریختن پول برای فرزندمان در دور دستها .


– عدم نیاز به زیرساختهای اضافی ، دستگاههای جانبی پیچیده و شبکه های پرهزینه پشتیبانی و نگهداری نیز از دیگر مزایای این روش است که بیشتر مورد توجه بانکها و موسسات مالی میتواند باشد.


– ایجاد بستر تجارت موبایلی : تجارت یعنی رد و بدل نمودن ارزش که پول به عنوان ارزش واسط مورد پذیرش عموم است ،پس وقتی پولی برای رد و بدل نمودن نیست تجارتی هم نیست ! موبایل میتواند بستر رد و بدل نمودن پول را فراهم کند پس میتواند تجارت را نیز میزبانی نماید. این یکی از مهمترین ویژگیهای این روش پرداخت است. امروزه بسیاری از کسب و کارها تمایل به کوچک شدن دارند. شاید سوالی بسیار مهم در اینجا ایجاد شود. پروسه پرداخت الکترونیکی موجود در فضای اینترنت میتواند ما را از چنین راهکاری بی نیاز گرداند. در واقع همان سوال کلیدی که وجود برنامه های کاربردی در حالی که اینترنت موبایل به صورت روزافزون در حال توسعه است چه مزیتی دارد ؟ پاسخ به این سوال سخت و در عین حال آسان است. ما برای نیاز امروز راه کار میدهیم . امروزی که هنوز سخت افزارهای تلفن همراه با توجه به کوچک بودن (که به طور بدیهی جزئی از مشخصات تلفن همراه است و قرار نیست روزی تلفن های همراه به اندازه یک لپ تاپ بزرگ شوند) قطعات تشکیل دهنده آن کوچکتر و در نتیجه ضعیفتر هستند و همین امر باعث محدودیت است. سیر رشد تکنولوژی سخت افزاری نوید روزهایی را میدهد که گوشی هایی با توانمندی سخت افزاری یک رایانه شخصی در اختیار ما قرار گیرد . اما پیش بینی ها حاکی از آن است که این پروسه تا پنج سال دیگر قطعا عمومیت نمی یابد. بنابراین نیاز به نرم افزار های آفلاین که نهایتا داده را به صورت آنلاین جابجا نماید و نه حجم بالای گرافیک و صوت و به طور کلی مالتی مدیا را . پس وجود یک سیستم پرداخت موبایلی میتواند بستر تجارت موبایلی را با توجه به جمیع محدودیت های امروزی ایجاد کند. یک فروشگاه روی موبایل که داده آن بروز می شود و کاربر با حداقل استفاده از اینترنت (حتی بدون مصرف اینترنت ) میتواند در فروشگاهی موبایلی گشت بزند کالا یا خدمات مدنظر خود را انتخاب نماید و پس از انجام پرداخت خدمات یا کالا را دریافت نماید.

فرصتهای نهفته در پرداخت همراه :

هر چه جامعه به سوی افزایش جمعیت ، کاهش فضاهای فیزیکی برای کسب و کار ، حمل و نقل ، ایاب و ذهاب و تفریح و افزایش هزینه های زندگی فیزیکی میرود ، نیاز به زندگی مجازی بیشتر احساس میشود. اینکه بتوانیم بخشی – از حداقل تا حداکثر- از کارهای خود را به وسیله اینترنت و موبایل انجام دهیم به موضوعی ضروری در زندگی ما تبدیل میشود.تلفن همراه و اینترنت دو موضوع مکمل یا قابل ترکیب هستند ، بنابراین وجود هریک مرتفع کننده وجود دیگری نیست. اینترنت با وجود ضریب نفوذ بالای خود در جهان قابل مقایسه با تلفن همراه نیست.بخصوص که در سالهای اخیر بهبود وضعیت اینترنت تلفن های همراه و ورود فناوری های جدید مانند 3G در کنار ایجاد تنوع و کاهش هزینه تلفن های هوشمند ، ورود سیستمهای عامل جدید مانند آندروید ، باعث شده تا کاربران هرچه بیشتر به سمت استفاده از تلفن همراه خود برای کارهای روزمره بروند. کافی است نگاهی به اطراف خود بیاندازید و با نگاهی متفاوت به آدمهای اطراف خود نگاه کنید تا متوجه شوید که نزدیک ترین ، شخصی ترین ، و درگیرترین موجود هر یک از آدمهای اطراف شما تلفن های همراه ایشان است.

 خواه شما از این وسیله بیزار باشید خواه دوستش داشته باشید ، همه ما باید بپذیریم که ابزاری در طی سالیان گذشته تا امروز به مرور در تار وپود زندگی ما رسوخ نموده است و اکنون بخشی از زندگی ماست.اکثر ما دیگر نیازی به خاطر سپردن شماره نزدیک ترین عزیزانمان نیز احساس نمی کنیم ، چون تلفن همراهمان این کار را میکند.اکثر ما در محیط های شلوغ و با آلودگی صوتی بالا به صدای موزیک از طریق تلفن همراهمان گوش فرا میدهیم. دقایق بیکاری و بی برنامگیمان را با بازی های موبایل پر میکنیم. به جای زنگ زدن به صمیمی ترین دوستانمان برای احوال پرسی به ارسال یک پیامک اکتفا میکنیم و جالبتر اینکه خودمان هم وقتی یک پیامک احوال پرسی دریافت میکنیم راحت تر هستیم تا یک تماس شاید بی موقع برای احوال پرسی ! همه این شرایط یعنی فرصت.


در خاطره ای از آینده ، تنها یکی از ویژگیهای زندگی در فضای مجازی در قالب مثال بیان شد. حال آنکه بسیار ویژگیهای دیگر نیز در این محیط قابل تعریف هستند.

 برخی از فرصتهای موجود در بستر پرداخت همراه

 زندگی به سبک تلفن همراه حقیقتی غیر قابل انکار است. به صورت فهرست وار برخی از فرصتهای موجود در بستر پرداخت همراه برشمرده میشود:
1. فروشگاه های همراه
2. سیستم های آموزشی همراه
3. مراکز موبایلی خرید و فروش کالای دسته دوم
4. مراکز موبایلی فروش بلیط ، رزرواسیون و ….
5. بازیهای تعاملی ویژه تلفن همراه
6. راهنماهای شهری ، توریستی .
7. برنامه های کاربردی تعاملی .
8. بازاریابی از طریق تلفن های همراه
9. تبلیغات بر روی تلفن های همراه
10. نشریات الکترونیک موبایلی
11. سیستم دوست یابی موبایلی
12. سیستم های کاریابی موبایلی
13. مراکز اطلاعرسانی در موضوعات مختلف
14. و …


آمار نشان می دهد که وضعیت رشد پرداخت از طریق تلفن همراه در کشورهای خاورمیانه بسیار سرعت بالایی دارد.بخصوص در کشورهایی که حضور کارگران خارجی متداول است این موضوع به شکل حادتری در جریان است. این مقاله کوتاه کوشید تا فاصله کوتاه کشور عزیزمان را با این فناوری یادآوری نماید که اگر امروز شروع کنیم میتوانیم طی چند ماه از این فناوری استفاده های متنوعی داشته باشیم. اما اگر دیر شود …


در منطقه خاورمیانه و کشورهای شمال آفریقا که اصطلاحا MEA نام دارند ،پیش بینی رشد سالانه 66% برای پرداخت از طریق تلفن همراه شده است و رقم ارزی این تراکنش تا سال 2012 به 28.1 میلیارد دلار یعنی چیزی حدود 11.3% کل تراکنش مالی این منطقه میرسد.یکی از شرکت های موفق در امر خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه و نقل و انتقال از طریق تلفن همراه شرکت M-PEZA است که با سرمایه 3.2 میلیون دلار توسط شرکت VODAFONE راه اندازی گردید تنها در سال 2009 درآمدی بالغ بر 42 میلیون دلار در کشور کنیا نصیب مالکان خود گرداند. این توان نهفته در فناوری تلفن همراه با رویکرد تجارت ، پرداخت و نقل و انتقالات از طریق تلفن همراه است.جدول زیر روند رشد پرداخت از طریق تلفن همراه را در منطقه خاورمیانه و آفریقا طی سالهای 2008 الی 2012 نشانه میدهد.

در پایان امیدواری زیادی وجود دارد که با ورود قدرتمندانه بانکهای خصوصی به این حوزه و علاقمندی اپراتورهای تلفن همراه ، شاهد آن باشیم که در همین چند ماه آینده بتوانیم تجربیاتی حتی جالبتر و شیرین تر از خاطره رویاگونه ابتدای مطلب داشته باشیم.

 منبع:سایت شرکت پردخت نوین آرین

*مشاور مدیر عامل در شرکت پرداخت نوین آرین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  ⁄    =  13