گذار از مبصریت به مسئولیت

بانک مرکزی بعد از مدتها دو حرکت سنجیده انجام داد دو حرکتی که کاملا قابل تحسین و قدر دانی است.

اولین حرکت عذر خواهی از مردم بابت بروز مشکلات ناشی از اجرای چکاوک است. و دومین حرکت چرخش تاکتیکی برای حفظ شاکله صنعت پرداخت است.

 این دو حرکت یک اثر بسیار مهم برای کشور دارد و آن کمک به تحکیم جایگاه و افزایش اطمینان به نهاد ناظر نزد جامعه پولی و مردم است.

در این راستا ذکر چند نکته ضروری است:

گذار از مبصریت به مسئولیت

وظیفه بانک مرکزی این نیست که اعلام کند :در فراهم کردن شرایط اجرای چکاوک کدام بانک مناسب عمل نکرده است بلکه وظیفه  نهاد ناظر این است که پاسخ گو باشد نسبت به اینکه: چرا وقتی بانکی شرایط مناسب را نداشته چکاوک را اجرایی کرده است و اساسا چرا بانکی در موعد مقرر بستر لازم را برای اجرا فراهم نکرده است.

به عبارت دیگر بانک مرکزی ضرورتا و بر اساس وظیفه ذاتی خود مسئول است نه مبصر، مبصر کسی است که تنها وظیفه گزارش کردن را دارد ببیند و بگوید اما مسئول کسی است که هم میبیند هم گزارش می گیرد و هم پاسخگو است. بر این اساس به نظر می رسد نهاد ناظر با عذرخواهی خود یکی از وظایف رکین خود یعنی پاسخ گویی را پذیرفته و بر همین اساس  از بروز مشکلات پوزش خواسته است. در این عذر خواهی رکن دومی نیز وجود دارد و آن شفافیت نزد نهاد بانک مرکزی است. این بانک علاوه بر اینکه باید پاسخ گو باشد در عین حال شفافیت را نیز باید همواره در دستور کار داشته باشد. در عذرخواهی رد پای شفافیت را می توان دید مبنی بر اینکه وضع را بگوید مسئولیت خطاها را بپذیرد و اعلام کند که به زودی مشکلات رفع می شود .طبیعی است  با وجود چنین دیدی دیگر شاهد اعمال راهبردهایی چون«راه  بنداز و سپس جا بنداز» که دیدگاه به شدت اشتباه برخی مسئولین بانک مرکزی است نخواهیم بود.

نباید از نظر دور بداریم که هر توسعه غیر متوازنی به چالشی اساسی بدل خواهد شد نمونه این مسئله را در نظام پرداخت شاهد بوده ایم بر این اساس نهاد ناظر بجای راهبرد مذکور، استراتژی «کارایی و اثر بخشی» را باید در دستور کار قرار دهد. کارایی یعنی برنامه ریزی درست و اثربخشی یعنی اجرای به موقع ، و چنانچه این دو عامل یعنی کارایی و اثر بخشی در دستور کار نهاد بانکداری الکترونیک و پرداخت بانک مرکزی قرار گیرد طبعا شاهد تحولات اساسی در مطالعات ، تصمیم سازی ، تصمیم گیری ،برنامه ریزی واجرای برنامه های توسعه بانکداری الکترونیک در کشور خواهیم بود.

چرخش تاکتیکی

اینکه نهادی بر اجرای یک برنامه برای تحقق اهدافش تاکید ورزد قطعا ضریب ریسک موفقیت خود را به شدت بالا برده است.از سوی دیگر برای تحقق اهداف لزوما یک مسیر وجود ندارد می توان از مسیر های مختلف برای رسیدن به یک هدف استفاده برد.

اگر  قرار بر تحقق استقلال صنعت پرداخت به عنوان یک دغدغه و وظیفه اساسی نزدد نهاد نظار است بنابراین برخی مواقع تغییر تاکتیکی و تعویض برنامه و مسیر ضروری است. اگر چنین نگاه های وجود نداشته باشد ممکن است اصرار بر یک روش به نقطه ای منتهی شود که" نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان" لذا با توجه به این مدعا اقدام به تغییر تاکتیک در تحقق استقلال صنعت پرداخت کاری صحیح از سوی نهاد ناظر محسوب می شود و طبعا درسهایی بسیار آموزنده برای این بانک در پی خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. محمد می گوید

    فعلا در کشور این شعار زیاد کاربرد دارد و استفاده می شود
    راه بنداز و سپس جا بنداز

ارسال یک پاسخ

58  +    =  66