هشدارهایی برای مردم ایران

هر روز خبرهایی در مورد کلاهبرداری از افراد مختلف می‌شنویم. برخی از ما فکر می‌کنیم زرنگ‌تر از آن هستیم که در دام چنین کلاهبردارانی بیفتیم و این موارد به قدری از ما دور است که فکر کردن به آنها جز اتلاف وقت سود دیگری ندارد اما شاید ندانید که بسیاری از این افراد فقط به‌دلیل ندانستن یک نکته کوچک و رعایت نکردن چند هشدار معمولی به این دام افتاده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مجله زندگی ایده آل هر روز خبرهایی در مورد کلاهبرداری از افراد مختلف می‌شنویم. برخی از ما فکر می‌کنیم زرنگ‌تر از آن هستیم که در دام چنین کلاهبردارانی بیفتیم و این موارد به قدری از ما دور است که فکر کردن به آنها جز اتلاف وقت سود دیگری ندارد اما شاید ندانید که بسیاری از این افراد فقط به‌دلیل ندانستن یک نکته کوچک و رعایت نکردن چند هشدار معمولی به این دام افتاده‌اند.

در این دو صفحه به شما نکات ریزی را گوشزد می‌کنیم که در مواقع حساس به کارتان می‌آید و می‌توانید جلوی کسانی را که می‌خواهند از بی اطلاعی شما سوء استفاده کنند، بگیرید.

هشدار به خانم‌ها

سونامی سرطان سینه به‌ایران رسید!

هشدار: همه آمارها در کشور از ازدیاد موارد ابتلا به سرطان می‌گوید حتی برخی از واژه سونامی اسم می‌برند در حالی که کارشناسان می‌گویند این واژه چندان دقیق نیست و ازدیاد موارد ثبت شده به خاطر اطلاع‌رسانی بیشتر و آگاهی مردم است.
 

جدی بگیرید:  ایسنا- مطالعات نشان می‌دهد بقای پنج‌ساله بیماران سرطان سینه 71درصد است به این معنا که درمان شدگان سرطان سینه به‌طور متوسط تا پنج سال بعد از تشخیص اولیه احتمال زنده ماندن دارند. این در صورتی است که در اروپا این عدد بین 60 تا 85 درصد است. در ایران سالانه به‌طور متوسط 10 هزار مورد جدید سرطان سینه شناسایی می‌شود که البته این آمار براساس سر‌شماری سیستم ثبت به دست آمده است. با پیشرفت امکانات پزشکی، کنترل سرطان سینه آسان شده است. به همین خاطر کاربرد واژه سونامی سرطان سینه چندان دقیق نیست زیرا در این باره آگاهی مردم باعث شناسایی و تشخیص علائم بیماری شده است. متاسفانه موجی از نگرانی در این زمینه در جامعه شکل گرفته است.

این در حالی است که این چنین نیست چراکه موارد بیشتر شناسایی شده از این بیماری به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به علائم و بهبود روش‌های تشخیصی آن است. متاسفانه برخی از پزشکان در مراحل اول سرطان سینه به بیماران پیشنهاد جراحی، رادیولوژی و ام‌آر‌آی می‌دهند که برای بیمار هزینه‌بر است در صورتی که ممکن است با یک نمونه‌برداری ساده از این اعمال جلوگیری شود.

راه‌حل: سرطان سینه قابل کنترل است به شرط اینکه با تشخیص زودرس و درمان به‌موقع همراه باشد و در این میان مهم است که بیماران روحیه خود را از دست ندهند و امید به آینده و زندگی داشته باشند.
 


هشدار به همه  درباره خطرات کنسرو‌ها

این قوطی شما را می‌کشد ؟

 هشدار: مصرف غذاهای کنسروی که خیلی از جوانان علاقه زیادی به آن دارند روز به روز در حال افزایش است و این مورد می‌تواند مضر باشد. با باز کردن در قوطی، محتویات آن در معرض آلودگی‌های بیرون قرار می‌گیرد و مشاهده شده که بیماری‌های ناشی از آن رو به افزایش است.

جدی بگیرید:  اغلب غذاهای کنسروی را می‌توان بین دو تا هفت روز پس از باز شدن مصرف کرد. کنسرو ماهی تنها تا دو روز پس از باز شدن و کنسرو میوه تا یک هفته ماندگاری دارد. کنسروهای خانگی و بازاری، هر دو می‌تواند حامل باکتری باشد و باعث بیماری مصرف‌کننده شود. کنسروهای بازاری به‌طور کلی حاوی ماده نگه‌دارنده است که خطر رشد باکتری را کاهش می‌دهد، در حالی که کنسروهای خانگی این ماده را ندارد. در غذاهایی مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و سبزیجات نسبت به غذاهای با اسیدیته بالا مانند میوه، خطر رشد باکتری بیشتر است. دمایی که غذای کنسروی باز شده در آن قرار دارد، در رشد باکتری تاثیرگذار است بنابراین برای کاهش رشد باکتری غذاهای کنسروی باز شده را در دمای کمتر از 4 درجه سلسیوس قرار دهید.

شیوه استریل کردن غذاهای کنسروی طوری طراحی شده است که تمامی باکتری‌های موجود در روند تولید از بین برود اما باکتری می‌تواند روی وسایل آشپزخانه از جمله در بازکن رشد کند. هنگامی که با دست‌های نشسته به کناره قوطی دست می‌زنید، قوطی را با باکتری آلوده می‌کنید که خیلی سریع تکثیر می‌شود و غذا را آلوده می‌کند. قوطی یا شیشه غذاهای کنسروی خانگی که درست استریل نشده باشد، پس از کنسرو کردن می‌تواند حامل باکتری شود. به محض باز کردن قوطی کنسرو و قرار دادن آن در معرض هوا، باکتری‌ها با سرعت تکثیر می‌شوند. اغلب باکتری‌ها برای تکثیر شدن به هوا نیاز دارند البته باکتری‌هایی که بوتولیسم و. . . ایجاد می‌کنند در محیط بدون اکسیژن تکثیر می‌شوند.

باکتری‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شود شامل ‌ای‌کولای، شیگلا، استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا و. . . است. علائم مسمومیت غذایی اغلب دو تا شش ساعت پس از مصرف غذای آلوده ظاهر می‌شود. اغلب غذاهای آلوده علائم معده- روده‌ای ایجاد می‌کند، از جمله حالت تهوع، استفراغ، درد معده یا اسهال. برخی علائم می‌تواند تاثیر سیستماتیک مانند تب، لرز، سردرد و ضعف شدید ایجاد کند. حالت تهوع و اسهال شدید می‌تواند به کم‌آبی بدن منجر شود به‌ویژه در کودکان، بزرگسالان و افرادی که بیماری‌های تضعیف‌کننده دارند.

راه‌حل:  به دستورات درج شده روی کنسرو به‌طور جدی توجه کنید. در صورت کپک زدن غذا یا داشتن ظاهر و بوی نامطبوع، غذا را دور بریزید. قبل از باز کردن قوطی، دست‌ها و در بازکن را با آب گرم و مایع بشویید. با قاشقی که قبلا استفاده شده، مواد داخل قوطی را خالی نکنید. هرگز مستقیما از قوطی غذا نخورید مگر اینکه قصد داشته باشید تمام آن را بخورید. باقیمانده کنسرو باز شده را در یک ظرف دردار قرار دهید و در یخچال نگه دارید.
 


هشدار  به خانواده‌ها

وایبر شما را تهدید می‌کند

 هشدار: افزایش استفاده از نرم‌افزارهای جدید ارتباطی در حالی که هنوز فرهنگ استفاده صحیح از آنها در جامعه وجود ندارد، تهدیدی برای سلامت روحی خانواده‌هاست.

جدی بگیرید:  در کنار مزایای نرم‌افزارهای ارتباطی مانند وایبر و …  نباید اجازه دهیم معایب آنها باعث شود به نوعی بدافزار تبدیل شوند. با توجه به اینکه سن استفاده از این نرم‌افزارهای ارتباطی  در جامعه کاهش پیدا کرده است باید فرهنگ استفاده صحیح از آن در جامعه آموزش داده شود. در فضاهای مجازی آسیب‌های جدی وجود دارد که سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌کند و حتی افرادی که از این طریق با هم آشنا شده‌اند و تصمیم به ازدواج می‌گیرند ممکن است پس از مدتی با حقایقی آشنا شوند که عکس آنها را در فضای مجازی دیده بودند و همین امر باعث گسترش بدبینی در جامعه می‌شود. فیلتر شدن و محدود کردن این وسایل راهکار حل این معضلات نیست و باید تلاش شود نوع استفاده از این نرم‌افزارها برای هر رده سنی تعریف خاص و دقیقی داشته باشد چراکه هم‌اکنون یک نوجوان 12 ساله و یک جوان 27 ساله هر دو از یک نرم‌افزار و عمدتا با هدف افزایش ارتباطات شخصی از آن استفاده می‌کنند.

راه‌حل:  بهتر بود قبل از ورود این نرم‌افزارها در جامعه زمینه‌های فرهنگی آن گسترش پیدا می‌کرد اما هم‌اکنون هم با توجه به سرعت گسترش استفاده از آنها برای جلوگیری از آسیب‌های آتی بهتر است اقداماتی مانند آموزش در رسانه ملی انجام شود و مردم خودشان در بالا رفتن فرهنگ استفاده از این چنین نرم‌افزار‌هایی اقداماتی را انجام دهند.
 


هشدار به خانم‌ها درباره افسردگی‌های فصلی

خانم شما در معرض خطر هستید

هشدار:  تحقیقات انجام شده توسط گروه روانشناسی بنیاد علوم رفتاری نشان می‌دهد افسردگی فصلی پاییز در میان زنان سه برابر مردان برآورد شده است.

جدی بگیرید: بیدار شدن در تاریکی و بازگشت به خانه در همان شرایط، کوتاه شدن طول روزها و طولانی شدن شب‌ها باعث افزایش تشرح هورمون ملاتونین (هورمون خواب) در مغز شده و حالت خواب‌آلودگی و خواب‌های طولانی در فرد ایجاد می‌کند.

افسردگی، انزوا، گوشه‌گیری، بی‌حوصلگی، از دست دادن اشتها یا پراشتهایی از جمله ویژگی‌های تغییرات خلقی فصلی یا افسردگی پاییزی است که معمولا از ماه آبان شروع شده و در فروردین ماه خاتمه پیدا می‌کند. این حالت‌های عنوان شده در میان زنان سه برابر مردان است و باعث افسردگی مضاعف در افراد مستعد خواهد شد. در زنان به دلیل شرایط روحی و روانی ویژه‌شان تولید و گسترش این نوع از افسردگی بیشتر است و مردان به خاطر مشغول بودن در طول روز کمتر در معرض این بیماری قرار دارند.

در بین زنان و مردان شاغل افرادی که آغاز کار آنها در اوایل صبح شروع می‌شود و خروج‌شان در تاریکی روز است، این حالت افسردگی شرایط مضاعف دارد و می‌تواند در صورت عدم مقابله ماندگار شود. برخی از افراد بدون دانستن دلیل این کسالت رفتاری آن را به مشکلات دیگر مربوط دانسته و با خوددرمانی و روش‌های نامناسب این ناهنجاری را تشدید می‌کنند که کاملا امری اشتباه است.

راه‌حل: برای رفع افسردگی قدم زدن حداقل روزانه دو ساعت در آفتاب، استفاده از نورهای سفید و مهتابی، خوردن مغز پسته، گردو و بادام و خوراکی‌های دارای ویتامین B، ایجاد سرگرمی‌های نشاط‌آور و. . . از جمله راه‌های مقابله با این ناراحتی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  16  =