افزایش تعامل با بانک، رونق بورس را به همراه دارد

رییس سابق سازمان بورس گفت: ارتباط بین بانک و بازار سرمایه باید افزایش پیدا کند تا از این طریق بتوان شاهد رونق در بازار سرمایه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،علی صالح‌آبادی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس گفت: فعالیت حدود 10 سال من در بازار سرمایه ابتدا به عنوان دبیر کل سازمان کارگزاران و با فاصله اندکی به عنوان رییس سازمان بورس آغاز شد. وی با بیان این‌که در آن زمان حجم انبوه کارها شرایط فرارو را سخت کرده بود اضافه کرد: در آن زمان نگاه کلی حاکم به توسعه بازار سرمایه سه رویکرد اصلی داشت که استفاده حداکثری از تجربه بشری در بازارهای مالی، نگاه اسلامی ایرانی به پیشرفت بازار سرمایه و توجه به توسعه کمی و کیفی بازار را شامل می شود.
رییس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بر این اساس اقدامات زیادی به کمک ذینفان بازار در بخش توسعه کیفی انجام شد و نظارت بر اجرا مورد تفکیک قرار گرفت. بعلاوه این که ایجاد کانون‌های تخصصی، توسعه بازارهای مختلف مانند آتی، پایه، توافقی، توسعه الکترونیکی بازار سرمایه، استقرار سامانه جدید معاملات، سامانه انتشار اطلاعات و مرکز میانی امضای دیجیتال در این راستا قرار دارد و تاسیس کمیته فقهی، تدوین قوانین مورد نیاز، مقررات پایین دستی، ارتقای شفافیت و نقدشوندگی و ورود بزرگترین شرکت های تولیدی و خدماتی به بورس از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه کیفی است.
وی گفت: در حوزه کمی در سالهای گذشته دو بورس به بورس های کشور اضافه شد و تعداد نهادهای مالی ثبت شده که در زمان تصویب قانون تنها شرکت های کارگزاری بودند نیز به 11 نهاد افزایش پیدا کرد.
صالح آبادی در ادامه به تشریح عملکرد بازار سرمایه پرداخت و تصریح کرد: در سال 82 تعداد 81 نهاد در بازار سرمایه فعال بود که این میزان در حال حاضر به 433 نهاد رسیده است و تعداد کدهای معاملاتی از 3.1 میلیون کد به 7.6 میلیون افزایش یافته و تعداد شرکت های ثبت شده هم از 432 شرکت به 605 شرکت رسیده است.
وی با بیان این که حجم معاملات سالانه از 24 میلیارد سهم در سال 84 به 230 میلیارد سهم رسیده است گفت: ارزش معاملات سالانه بورس و فرابورس نیز از 5800 میلیارد تومان در سال 84 به 126 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
صالح آبادی ادامه داد: دفعات معاملات نیز در حال حاضر نسبت به سال 84 حدود 11 برابر شده و ارزش معاملات اوراق بهادار از 233 میلیارد به 11 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ بعلاوه این که حجم معاملات سالانه کالایی از 5.1 میلیون تن به 24.6 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به این که ارزش بازار سرمایه در این سالها 13 برابر و تعداد ایستگاه‌های معاملاتی هم با افزایش 5.5 برابری مواجه شده است گفت: بازار سرمایه در سالهای گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.
مدیر عامل جدید بانک توسعه صادرات در ادامه با بیان این که تمرکز اصلی بانک توسعه صادرات به تامین منابع مالی برای صادرات غیر نفتی است افزود: این بانک علاوه بر کالا به خدمات فنی و مهندسی تمرکز دارد و در بانک توسعه صادرات به جای توسعه فیزیکی توسعه الکترونیکی مدنظر قرار خواهد گرفت و تقویت ارتباط بانک با بازار سرمایه توسعه ابزارها و صادرات به کشورهای مختلف از برنامه‌های پیش رو خواهد بود.
سخنگوی سابق سازمان بورس در خصوص ارتباط بین بانک و بازار سرمایه نیز گفت: ارتباط بین بانک و بازار سرمایه باید افزایش پیدا کند تا از این طریق بتوان شاهد رونق در بازار سرمایه باشیم.
وی با اشاره به انتشار کتاب خاطرات و تجربیات 10 ساله خود در بورس تا پایان امسال افزود: رییس جدید از تجربه و تخصص لازم برخوردار است و امیدوارم با وجود نیروی متخصصی که در بازار سرمایه وجود دارد روند پیشرفت بازار را طی کند. همچنین از فعالان بازار درخواست می کنم که به رییس جدید کمک کند تا بازار سرمایه جایگاه خود را پررنگ‌تر کند.

به گزارش تسنیم، بهمن وکیلی مدیرعامل سابق بانک توسعه صادرات ایران نیز در این مراسم گفت: روابط بانک توسعه صادرات با دنیا مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد، این در حالی است که بانک یادشده در داخل کشور فعالیت زیادی ندارد و بیشتر با خارج از کشور در ارتباط است که در پی برقراری تحریم ها این ارتباطات قطع شد.

وی ادامه داد: بانک پیش از تحریم ها 400 کارگزار بانکی داشت که کارهایی مانند ضمانتنامه، صدور ال سی و غیره را انجام می داد اما وقتی ارتباطات قطع شد، مجبور شدیم از یکسری فعالیت های کلاسیک بانکی به سمت فعالیت های غیرکلاسیک حرکت تا بتوانیم با تحریم ها مقابله کنیم.

وکیلی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه تحریم ها کاهش یابد، از صادرکنندگان برای آنکه بانک توسعه صادرات نتوانست به خاطر تحریم ها، افزایش نرخ ارز و کمبود منابع به آنها خدمات لازم را کند عذرخواهی کرد و افزود: حضور در بازارهای صادراتی کار سختی است و لازمه آن این است که افراد مورد حمایت قرار گیرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =