طرا ح سوئیچ شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کیست

حسین شاه محمدی


راه اندازی شبکه الکترونیکی پایانه‌های کارتی کشور در برنامه سال جاری بانک مرکزی این سوال را  مطرح می کند که  چه کسی سوئیچ این  شبکه را طراحی می کند. در عین حال سوال دیگر آن است که آیا در میان سوئیچ های فعلی سوئیچی نیست که بتواند وظایف مورد نظر شبکه پایانه های فروشگاهی را بر عهده گیرد. اگر چنین سوئیچ هایی اکنون در کشور وجود داشته باشد به معنای آن است که گام اصلی ایجاد سوئیچ مادر برای اتصال psp ها  به این سوئیچ برداشته شده است.


از جمله سوئیچ های موجود که قادر است وظایف محوله را در خصوص پشتیبانی شبکه پایانه های فروشگاهی بر عهده گیرد سوئیچ طرح خرید اعتباری یا میزان است که توسط شرکت توسن طراحی شده است.


این سوئیچ از یک سو  مبتنی بر مدیریت پایانه های فروشگاهی تدوین شده از سوی دیگر اکنون بالغ بر17 بانک از طریق شرکت های psp برای پیوستن به این سوئیچ اعلام آمادگی کرده اند. همچنین بانک مرکزی در حالی که غایب بزرگ طرح میزان به شمار می رود چنانچه  سوئیچ آن را برای شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی درنظر گیرد وضعیت تغییر کرده و غیبت خود در طرح میزان را به حضور موثر بدل خواهد کرد. به تعبیر دیگر بانک مرکزی در طرح میزان که اساسا یک اتفاق پولی است و باید حضور داشته باشد از طریق به کارگیری سوئیچ  طرح خرید اعتباری در شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی زمینه حضور ناظر به خوبی فراهم شده است.


از همه مهمتر آن است که با بکارگیری این سوئیچ از صرف مجدد بودجه عمومی جلوگیری می شود. کارشناسان اعتقاد دارند سوئیچ طرح میزان از توانایی های بالایی برخوردار و قادر است با شتاب رقابت کند. بر این اساس بود که به شتاب 2 معروف شد.


از دیگر سوئچ هایی که قادر است وظایف سوئیچ مادر (سوئیچ شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی ) را بر عهده گیرد سوئیچ شرکت های مطرح psp مانند تجارت الکترونیک پارسیان و  ایران کیش است. این سوئیچ ها با توجه به گستره بزرگ توزیع پایانه هایشان و همچنین تجربه چندساله قادر به قرار گیری در مقام سوئیچ مادر هستند. البته اگر بانک مرکزی بخواهد از ظرفیت این شرکتها برای ایجاد سوئیچ مادر استفاده ببرد شرکت های مذکور باید سوئیچ جدید راه اندازی کنند. به هر حال یکی از گزینه هایی که بانک مرکزی میتواند از ظرفیت سوئچ آنها استفاده کند شرکتهای بزرگ psp فعال در کشور است.


گزینه سوم طراحی سوئیچ است که بانک مرکزی احتمالا برای این کار شرکت خدمات انفورماتیک را در نظر دارد. ولی به نظر می رسد برای آنکه این سوئیچ با کیفیت مطلوب و با قیمت بهینه طراحی شود برگزاری مناقصه برای واگذاری طراحی این سوئیچ ضروری است. اگر چه بانک مرکزی برای هیچ یک از شبکه های ملی مانند شتاب، ساتنا و پایا و.. تا کنون از مرز حیات شرکت خدمات انفورماتیک پای فراتر ننهاده و البته زمینه انتقادهای مکرر جامعه کارشناسی  را نیز فراهم کرده پس بهتر است دست کم در این تجربه به بخش خصوصی اعتماد کند و کمی هم سیاستهای اصل 44 را  مطالعه نماید.


ذکر این نکته نیز ضروری است که بی رغیب و انحصاری ماندن شبکه شتاب عملا با ایجاد سوئیچ متمرکز شبکه پایانه های فروشگاهی تضعیف خواهد شد. این امر در واقع گامی به سوی ایجاد سوئیچ های خصوصی و منطقه ای است. بنابر این به نظر می رسد بانک مرکزی باید خود را برای پذیرش تحول در نحوه طراحی سوئیچ های ملی به صورت غیر انحصاری آماده کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  58  =  63