روز آربیتراژی در بازار ارز

روز گذشته بازار ارز به دلیل «آربیتراژ در بازار»، با افزایش تقاضا مواجه بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد روز گذشته بازار ارز به دلیل «آربیتراژ در بازار»، با افزایش تقاضا مواجه بود. در ابتدای دیروز نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخل در مقایسه با نسبت جهانی آن در سطح پایین‌تری قرار داشت و این موضوع باعث شده بود که ارزش نسبی دلار کاهش یابد، در نتیجه بازار با افزایش تقاضا برای دلار مواجه شده بود که به رشد بهای آن دامن زد. در ادبیات مالی، خرید و فروش همزمان یک دارایی مشخص به منظور کسب سود را آبیتراژ می‌گویند که کسب سود به‌دلیل اختلاف قیمت دو بازار صورت می‌گیرد.

نرخ رسمی دلار 2707 تومان شد
آربیتراژ در استانبول

گروه بازار پول: دیروز فضای بازار تحت‌تاثیر تفاوت نرخ برابری دلار و درهم در بازارداخلی و بازار جهانی قرارداشت. در ابتدای دیروز، نسبت دلار به درهم در بازار داخل کمتر از نسبت آن در بازارهای جهانی بود و برخی از فعالان سعی داشتند با استفاده از تفاوت نسبت، کسب سود کنند.

به بیان دیگر، کاهش نسبت دلار به درهم در بازار داخل نسبت به بازار‌های کشور همسایه باعث شد که بهای دلار نسبت به بازار کشور همسایه ارزان تر باشد، به همین دلیل، تقاضا برای تهیه دلار در بازار داخل افزایش یافت و با توجه به عرضه محدود دلار تا قیمت 3600،تومان بالا رفت، اما با ورود صرافی بانک‌ها و افزایش مقدار عرضه بهای شاخص بازار ارز تاحدودی کاهش پیدا کرد.

 لمس 3600 تومان
دیروز فضای بازار از لحاظ قیمت به دو نیمه کاملا متفاوت تقسیم شد. در حالی که تا ساعت 12 ظهر قیمت در مسیر افزایشی قرار داشت، با ورود صرافی بانک‌ها بهای دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت. دیروز دلار معاملات خود را با قیمت 3565 تومان آغاز کرد که افزایشی 15 تومانی نسبت به روز قبل داشت. با وجود این رشد، قیمت دلار در ادامه بازار به سرعت افزایش بیشتری پیدا کرد و با چند نوسان افزایشی تا ساعت 12 ظهر بهای این ارز تا 3600 تومان بالا رفت. با رسیدن دلار به این سطح قیمتی احتیاط بین بازیگران غیررسمی بازار بالا رفت و حجم معاملات کم شد. پس از این فعل‌وانفعالات تا ساعت یک بعدازظهر قیمت بدون تغییر در همین سطح باقی ماند. از ساعت یک بعدازظهر برخی از صرافی‌های بانک‌ها وارد بازار شدند و با فروش ارز خود تاحدودی زمینه کاهش قیمت‌ها را فراهم کردند و تا ساعت 3 بعدازظهر قیمت به 3575تومان رسید. رقمی که 25 تومان بالاتر از قیمت آخرین روز کاری بازار بود.

 زیر پوست بازار ارز
گروهی از فعالان بازار خروج دلار از بازارهای داخلی، افزایش تقاضا پس از پایان تعطیلات و شایعات پیرامون افزایش بیشتر نرخ ارز را از عوامل بالا رفتن نرخ دلار عنوان کردند.
به گفته آنها در چند روز اخیر نرخ فروش درهم امارات نقش مهمی در نرخ دلار بازار داخلی داشته است. دیروز در ساعات ابتدایی روز نرخ درهم امارات 980 تومان و نرخ دلار در بازار داخلی 3560 تومان بود. تقسیم این دو نرخ نشان دهنده این است که روز گذشته نرخ برابری دلار به درهم در بازارهای داخلی 63/3 بود. این در حالی است که نرخ برابری دلار به درهم در بازارهای جهانی 67/3 است. برخی از بازیگران ارزی با احتساب این تفاوت قیمتی سعی کردند با تبدیل ارزها به یکدیگر از تفاوت قیمتی دو بازار استفاده کنند به این ترتیب در ابتدای بازار صبح آربیتراژ قیمتی رخ داد. آربیتراژ در علم اقتصاد به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است.
در بازار روز چهارشنبه قیمت دلار در بازارهای داخلی ارزان‌تر از بازار دبی بود. این عامل موجب شد که تقاضا برای دلار در بازارهای داخلی افزایش یابد و قیمت دلار به سطح 3600 تومان برسد. اما گروهی دیگر افزایش نرخ ارز را مرتبط با تحرکات بازیگران غیررسمی بازار می‌دانند. به گفته آنها در ساعات پایانی روز سه‌شنبه در حالی‌که اکثر مراکز رسمی فروش به دلیل تعطیلات رسمی بسته بود، برخی از بازیگران با انجام معاملات محدود و بالاتر از نرخ بازار موجب افزایش بهای دلار شدند؛ به‌طوری‌که قیمت در بازار روز چهارشنبه با قیمت آنها (3565 تومان) آغاز شد.

 افزایش 14تومانی طی 10 روز
در پنجمین روز هفته جاری بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 27 هزار و 707 ریال اعلام کرد که افزایشی 31 ریالی نسبت به روز دوشنبه داشت. با این رشد نرخ دلار مبادله‌ای طی 10 روز گذشته حدود 14تومان بالا رفته و از 2693 تومان به 2707 تومان رسیده است. پس ازپایان مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافت و شکاف بین نرخ دلار بازار و نرخ رسمی دلار زیاد شد. بهای دلار پس از پایان مذاکرات هسته ای در حدود 300 تومان بالاتر رفت و در همین بازه زمانی نرخ رسمی دلار تنها 25 تومان افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی طی 10 روز گذشته با سرعت بخشیدن به روند تعدیل نرخ رسمی قصد دارد فاصله بین این دو نرخ را کاهش دهد.

 هم‌سویی سکه با اونس
دیروز با وجود افزایش قیمتی دلار و لمس سطح 3600 تومان، قیمت سکه در بازارهای داخلی افزایش نیافت. در پنجمین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای 994 هزار تومان معامله شد که کاهشی یک هزار تومانی نسبت به آخرین روز کاری بازار داشت. عامل اصلی افت جزئی سکه با وجود افزایش دلار ریزش بهای اونس به زیر 1180 دلار بود. بخش دیگری از کاهش قیمت سکه به حباب مثبت قیمتی این فلز بر می‌گشت درحالی‌ که روزهای قبل حباب قیمتی سکه مثبت بود، با کاهش قیمتی روز قبل حباب این فلز گرانبها تخلیه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4