نرخ بهره، اونس را لرزاند

طلا هفته کاری جدید را با هراس از مطرح شدن بحث افزایش نرخ بهره در آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2014 آغاز کرد. با این همه بهای اونس هنوز فاصله خود را با مرز روانی حفظ کرده و بالای قیمت 1200 دلار مانده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد طلا هفته کاری جدید را با هراس از مطرح شدن بحث افزایش نرخ بهره در آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2014 آغاز کرد. با این همه بهای اونس هنوز فاصله خود را با مرز روانی حفظ کرده و بالای قیمت 1200 دلار مانده است.

بهای اونس روز دوشنبه با آغاز به کار بازارهای آسیایی با رشدی اندک مواجه شد، اما با فعال شدن دیگر بازارهای جهانی، رو به کاهش گذاشت. اونس که هفته گذشته را با قیمت 1221 دلار به پایان برده بود، روز دوشنبه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به بهای 1211 دلار رسید.
کاهش قیمت جهانی طلا در نخستین روز کاری هفته جدید در حالی اتفاق افتاد که فلز زرد هفته گذشته بهترین عملکرد خود در 2 ماه گذشته را ثبت کرده بود. این افت عمدتا ناشی از ترس معامله‌گران طلا از جدی‌تر شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بود. آخرین نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات‌متحده در سال 2014 میلادی بنا است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه – امروز و فردا – برگزار شود. این نشست تاثیر زیادی بر سیاست‌های پولی آمریکا به‌خصوص تعیین نرخ بهره در سال 2015 خواهد داشت. داده‌های منتشر شده از اقتصاد آمریکا در ماه‌های گذشته همه خوب بوده‌اند و این باعث شده همه در انتظار افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا باشند. جانت یلن رئیس فدرال رزرو قرار است روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری درخصوص تصمیمات جدید بانک مرکزی آمریکا توضیح دهد. قیمت نهایی طلا در این هفته از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه هفته کاری جاری آخرین هفته کامل سال 2014 است. همچنین بازار در روز جمعه در حالی بسته خواهد شد که مواضع جدید فدرال رزرو مشخص شده است، گرچه اتخاذ تصمیمات مهم به احتمال قوی به سال 2015 موکول خواهد شد. پس از پایان سیاست‌های تسهیل کمی، حالا مهم‌ترین عامل بازار فلزهای گرانبها بعد از احیای اقتصاد آمریکا و تقویت دلار، زمان و میزان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است. با وجود نوسان‌های فراوان طلا در سال 2014، با در نظر گرفتن قیمت‌های ابتدا و انتهای سال می‌توان از تکان نخوردن شدید سطوح قیمتی فلز زرد گفت. آیا روزهای باقیمانده از سال می‌تواند اختلاف قیمت‌های آغاز و انجام سال را بیشتر کند؟ مهم‌تر اینکه طلا در سال 2015 چه روندی خواهد داشت؟
تحلیل پایگاه اینترنتی کیتکو، معتبرترین رسانه اخبار بازار فلزهای گرانبها، از روند تحولات بازار طلا در سال 2015 نشان می‌دهد قیمت این کالای گرانبها و ماندگار ممکن است در 6 ماه نخست سال آینده میلادی با کاهش مواجه شود، ولی تا پایان سال با افزایش روبه‌رو خواهد شد. تحلیلگران و استراتژیست‌های مورد مشاوره کیتکو بر این باورند که قیمت طلا احتمالا در 6 ماه نخست سال آینده تحت فشار ناشی از گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا قرار خواهد داشت و با کاهش روبه‌رو می‌شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو حداکثر تا ماه ششم 2015 میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این امر می‌تواند موجب تقویت بیش از پیش دلار و تشدید فشار روی طلا شود. 
راب هاوورس، تحلیلگر ارشد موسسه US Wealth Managment می‌گوید در 6 ماه نخست سال 2015 مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا گمانه‌زنی‌ها نسبت به وضعیت نرخ بهره آمریکا خواهد بود. اریکا رانستاد، کارشناس اقتصادی موسسه Thompson Reuters هم می‌گوید قیمت طلا در 6 ماه نخست سال آینده با افت روبه‌رو خواهد شد که دلیل اصلی آن انتظارات سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های پولی فدرال رزرو خواهد بود. اما او اشاره می‌کند: «به نظر من قیمت طلا در 6 ماه دوم سال با افزایش روبه‌رو خواهد شد، گرچه قیمت هر اونس طلا به‌طور میانگین به کمتر از 1175 دلار خواهد رسید.» 
به گزارش سایت طلا، موسسه تحقیقاتی Citi پیش‌بینی کرده که قیمت طلا سال آینده به 1220 دلار خواهد رسید. موسسه
 Securities TDS هم اعلام کرده قیمت هر اونس طلا سال آینده به‌طور متوسط به 1225 دلار می‌رسد. موسسه Natixis نیز این رقم را 1140 دلار اعلام کرده است. علاوه‌بر تقویت دلار و سقوط نفت، تورم معکوس در اقتصادهای عمده جهان هم به ضرر طلا عمل می‌کند.  وضعیت اقتصادهای چین و هند که بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا هستند نیز اهمیت بسیاری دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =