فیزیک کوانتوم به کمک مبارزه با تقلب در کارت های اعتباری می آید

محققین هلندی ادعا می کنند:

/محققین هلندی ادعا می کنند با استفاده از قدرت مکانیک کوانتوم می توان به نحوی تقلب در کارت های اعتباری را به کلی مهار کرد./خواص کوانتومی عجیب فوتون ها امکان قرارگیری آن ها در یک لحظه مشخص و چندین موقعیت مکانی را فراهم کرده است که این موضوع می تواند برای احراز هویت یک «کلید» از طریق تبادل سوال و پاسخ به کار رود./ز آن جا که این تکنولوژی – و همینطور لیزرها و پروژکتورها – ساده و ارزان قیمت است، روش احراز هویت کوانتومی امن، می تواند در موقعیت های متعددی با روشی نسبتا ساده به کار گرفته شود و هم اکنون نیز در دسترس است.

محققین استفاده از فیزیک کوانتوم را برای مبارزه با تقلب در کارت های اعتباری پیشنهاد می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،چیپ ها و رمزهای عبور را فراموش کنید، محققین هلندی ادعا می کنند با استفاده از قدرت مکانیک کوانتوم می توان به نحوی تقلب در کارت های اعتباری را به کلی مهار کرد.

این تیم تحقیقاتی در مقاله ای که برای ژورنال Optica ارسال شده است، نشان دادند که چطور خواص کوانتومی عجیب فوتون ها امکان قرارگیری آن ها در یک لحظه مشخص و چندین موقعیت مکانی را فراهم کرده است و نشان می دهند که این موضوع می تواند برای احراز هویت یک «کلید» از طریق تبادل سوال و پاسخ به کار رود.

ایده این است که یک ناحیه از کارت پرداختی را با لایه نازکی از رنگ سفید پوشش می دهند که شامل میلیون ها نانو ذره می باشد. سپس یک لیزر می تواند تک تک آن فوتون های نوری که به رنگ می رسد را نشان دهد. آن فوتون ها در حال جا به جایی در اطراف ذرات نانو هستند و مانند توپ هایی فلزی در یک ماشین پین بال بالا و پایین می روند. تاز مانی که هر کدام از این توپ ها به سطح جسم فرار کنند این حرکات ادامه دارد و به این ترتیب الگویی ساخته می شود که برای احراز هویت کارت قابل استفاده می باشد.

زمانی که بانک الگویی از فوتون های کوانتوم را به سمت رنگ سفید می فرستد، می تواند الگوی منعکس شده را ببیند و به نظر می رسد از این روش – از نقاط نورانی- اطلاعات بیشتری نسبت به تعداد فوتون های نشان داده شده بدست می آورد. هر کس که سعی کند به این فرایند حمله کند و سوال طرح شده را رهگیری کند، ممکن است خواص کوانتوم آن نور را از بین ببرد و فقط قسمتی از اطلاعات مورد نیاز برای احراز هویت تراکنش برای تایید شدن به دست آید.

پپین پینکس، سرپرست نویسندگان این مقاله از دانشگاه Twente می گوید : « این چیزی شبیه به انداختن 10 توپ بولینک به زمین و ایجاد 200 اثر جداگانه است. این غیرممکن است که فقط با جمع آوری 10 توپ بولینگ به دقت تشخیص دهید چه اطلاعاتی فرستاده شده است ( چه الگویی روی زمین ایجاد شده است). اگر سعی کنید آن ها را هنگام افتادن به دقت مشاهده کنید، ممکن است کل سیستم مختل شود.»
از آن جا که این تکنولوژی – و همینطور لیزرها و پروژکتورها – ساده و ارزان قیمت است، روش احراز هویت کوانتومی امن، می تواند در موقعیت های متعددی با روشی نسبتا ساده به کار گرفته شود و هم اکنون نیز در دسترس است.

منبع : http://finextra.com
ترجمه از گروه ترجمه پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  42