انتقاد جهانگیری از دولتی شدن بیمه‌ها

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از حضور کمرنگ صنعت بیمه در بازار سرمایه گفت: حتما یکی از آسیب‌های صنعت بیمه مسئله دولتی بودن آن است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اسحاق جهانگیری دیروز در بیست و یکمین همایش بیمه و توسعه اظهار داشت: صنعت بیمه نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد ضمن آنکه نقش بیمه مرکزی به عنوان نهاد نظارتی باید تقویت شود.
وی با بیان اینکه دانش بیمه‌ای این صنعت را از فعالیت‌های سنتی خارج کرده و نحوه بازاریابی، مدیریت، سنجش و ارزیابی آن را توسعه داده است، افزود: برخی از رشته‌های مرتبط با اقتصاد به اندازه محیط اقتصاد کشور بزرگ نشده است، برای مثال صنعت بانکی متناسب با رشد بنگاه‌های اقتصادی رشد نکرده است و تعداد قابل توجهی از بنگاه‌های فعلی ایران حجم فروششان بیش از ظرفیت بانک‌های کشور است.
معاون اول رئیس جمهور در همین ارتباط گفت: سیاست‌های کلی اصل 44 برای برداشتن محدودیت ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی تدوین شد اما با این وجود بخش خصوصی آن طور که باید رشد نکرده است.
وی با انتقاد از حضور کمرنگ صنعت بیمه در بازار سرمایه تصریح کرد: اگر صاحبان سهام در ایران مطمئن باشند که بیمه ریسکشان را پوشش می‌دهد حتما بورس را نسبت به بانک ترجیح می‌دهند.
معاون اول رئیس جمهور یکی از لوازم موفقیت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را ایجاد شرایط پایدار برای فعالیت های اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر، صنعت بیمه ایران توان مناسب برای ایجاد شرایط باثبات در فضای اقتصادی کشور را در خود ایجاد نکرده است.
جهانگیری با اشاره به حجم بیش از 650 هزار میلیارد تومانی نقدینگی موجود در جامعه، اضافه کرد: یکی از بهترین عرصه ها برای هدایت این حجم از نقدینگی، عرصه تولید و سرمایه گذاری است و بهترین ابزار برای این کار بازار سرمایه است؛ اما بازار سرمایه به علت نوسانات زیاد و فقدان پوشش های بیمه ای در کنار آن، نتوانسته به این مسئولیت مهم خود عمل کند.
وی تاکید کرد: اگر مردم اطمینان یابند که نوسانات بازار سرمایه به دارایی های آنان آسیب وارد نمی کند، حضور در بازار سرمایه را به سرمایه گذاری در بانک ها ترجیح می دهند و لذا صنعت بیمه باید پوشش های مناسب و لازم برای بازار سرمایه را طراحی و اجرا نماید.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تشکیل صندوق توسعه ملی خاطر نشان کرد: این صندوق در سال های گذشته تسهیلات ارزی به تعداد زیادی از فعالان اقتصادی اعطا کرده اما نوسانات قیمت ارز باعث شده ضمن اینکه این افراد نتوانند از عهده عمل به تعهدات خود برآیند، بانک های ارائه دهنده تسهیلات ارزی نیز به دلیل افزایش مستمر معوقات با مشکل مواجه شوند؛ در حالی که اگر صنعت بیمه در این عرصه حضور داشت، بسیاری از این مشکلات مرتفع می شد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه چاره ای جز جذب سرمایه گذار با حجم صدها میلیارد دلار برای توسعه اقتصاد کشور نداریم تصریح کرد: ایران سرزمینی سرشار از استعداد و برخوردار از موقعیت جغرافیایی بسیار منحصر به فرد و کاملا مهیای توسعه است و ارتقاء صنعت بیمه می تواند تاثیر بسیار سازنده ای در تحقق و اجرای موفق سیاست های توسعه ای داشته باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه هیچ پوشش بیمه‌ای در زمینه اکتشاف معادن وجود ندارد، گفت: به همین دلیل بخش خصوصی در فعالیت‌های معدنی زیرزمینی حضور چندانی ندارد، چون این فعالیت ریسک‌بردار و زمان بر است.
معاون اول رئیس جمهور همچنین به ظرفیت‌های قانون برنامه پنجم توسعه برای حضور شرکت‌های بیمه خارجی و افزایش رقابت در صنعت بیمه اشاره و تصریح کرد: حتما یکی از آسیب‌های صنعت بیمه مسئله دولتی بودن آن است، بنابراین از همه دست‌اندرکاران بیمه می‌خواهیم که ضمن ارزیابی دقیق وضعیت در تدوین قانون برنامه ششم دولت را یاری کنند. ما هم تلاش می‌کنیم در برنامه ششم به صنعت بیمه به طور ویژه توجه کنیم تا محدودیت‌ها برطرف و زمینه حضور بخش خصوصی فراهم شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  −  4  =